Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Met een beetje geluk kan ik vanavond echt gaan proefrijden
"probleem" was dat ik een custom-made uitlaat vanaf uitlaatspruitstuk tot aan de achterbumper had.
Daarin zat heel veel flow en zo weinig mogelijk bochten.
De aansluiting van de downpijp op de roetkat vervangende pijp zat dus daarmee iets meer naar rechts,
en ongeveer 3 mm hoger.
Nu hebben we een originele 150 pk downpijp en dus kwamen we een paar cm te kort.
Ik heb 3 bedrijven hier op het dorp benaderd, maar geen van die 3 had tijd, of had er geen zin in.
Zijn zelfs niet eens even komen kijken wat er zou moeten gebeuren
Uiteindelijk bij de bandenboer wilden ze er wel aan beginnen, maar dat zijn dan ook Transporter-gekken
Roetkatvervangende pijp is wat verlengd en straks zou ik de bus moeten kunnen ophalen,
en dan vanavond kan ik echt eens gaan proefrijden
Kan bijna niet wachten

"probleem" was dat ik een custom-made uitlaat vanaf uitlaatspruitstuk tot aan de achterbumper had.
Daarin zat heel veel flow en zo weinig mogelijk bochten.
De aansluiting van de downpijp op de roetkat vervangende pijp zat dus daarmee iets meer naar rechts,
en ongeveer 3 mm hoger.
Nu hebben we een originele 150 pk downpijp en dus kwamen we een paar cm te kort.
Ik heb 3 bedrijven hier op het dorp benaderd, maar geen van die 3 had tijd, of had er geen zin in.

Zijn zelfs niet eens even komen kijken wat er zou moeten gebeuren

Uiteindelijk bij de bandenboer wilden ze er wel aan beginnen, maar dat zijn dan ook Transporter-gekken

Roetkatvervangende pijp is wat verlengd en straks zou ik de bus moeten kunnen ophalen,
en dan vanavond kan ik echt eens gaan proefrijden


Kan bijna niet wachten

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Hoi Peter,
Je blijft me steeds weer verrassen met wat je doet
Ben benieuwd hoe je
Je blijft me steeds weer verrassen met wat je doet

Ben benieuwd hoe je

Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Net proefgereden:

Dat gaat er voor een bus toch echt machtig van door
Eerst ervaringen er mee opdoen,
maar de aangepaste software set-up is zeker niet verkeerd.

Dat gaat er voor een bus toch echt machtig van door

Eerst ervaringen er mee opdoen,
maar de aangepaste software set-up is zeker niet verkeerd.

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouwproject naar Camper
Ja Jan, vind ik een hele goede
Ik krijg nu nog, zelfs vier jaar na ombouw, zo'n grijns op mijn bek als ik gas geef, en David ook als ie mee rijdt.
Dus dit is een prachtig logo voor de "smooth bus club" (vindt ik).


Ik krijg nu nog, zelfs vier jaar na ombouw, zo'n grijns op mijn bek als ik gas geef, en David ook als ie mee rijdt.


Dus dit is een prachtig logo voor de "smooth bus club" (vindt ik).

Groet, Oskar.
Re: Ombouwproject naar Camper
Ehhhh, werd even door Peter op mijn vingers getikt
het is pas twee jaar mijn turbo ombouw!
Maar ik had het vier jaar eerder moeten doen! 



Groet, Oskar.
Re: Ombouwproject naar Camper
Omdat we toch in de buurt waren konden we ook nog even bij Peter langs met de uitnodiging even op de weg te proeven
van de turbo ombouw. Wat hier uitgekomen is, is zo`n geweldige motor geworden die werkelijk vanuit de kelder van het toerengebied in een keer doorgaat naar 4000 + toeren zonder werkelijk een enkele onderbreking in vermogen of turbo gat.
Dit is geen busje rijden meer, maar power cruising
Complimenten aan Peter, Oskar en vooral Johan voor deze SUPER set-up.
van de turbo ombouw. Wat hier uitgekomen is, is zo`n geweldige motor geworden die werkelijk vanuit de kelder van het toerengebied in een keer doorgaat naar 4000 + toeren zonder werkelijk een enkele onderbreking in vermogen of turbo gat.
Dit is geen busje rijden meer, maar power cruising
Complimenten aan Peter, Oskar en vooral Johan voor deze SUPER set-up.
Re: Ombouwproject naar Camper
Beetje late reactie
Mooie ombouw zo te lezen ... Het is bijna jammer dat VW geen betrouwbare automaat voor de T4 heeft gemaakt.
Dat was nu misschien wel de ultieme combinatie geweest.
Als je dan de artikelen (lang geleden) over inbouw van je eerste intercooler erbij leest
Plezier ermee!
Gr. Odorf

Mooie ombouw zo te lezen ... Het is bijna jammer dat VW geen betrouwbare automaat voor de T4 heeft gemaakt.
Dat was nu misschien wel de ultieme combinatie geweest.
Als je dan de artikelen (lang geleden) over inbouw van je eerste intercooler erbij leest

Plezier ermee!
Gr. Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
@ Odorf, dank je voor je reactie.
Als je inderdaad weet waar we vandaan komen, dan rijdt dit toch heel anders
Van iedere stap en aanpassing die veel op dit forum worden aanbevolen weet ik precies wat het toevoegt
Zowel plus punten als minpunten..
En ook dat is waardevolle informatie.
Je kunt er ook meteen een ander blok in hangen, maar geleidelijk met tussenstappen is over het algemeen betaalbaarder en leuker,
en je kunt precies maken zoals jij het voor ogen hebt.
Even een lijstje met motorische aanpassingen opgesomd.
- EGR plaatje
- eerste koppeling bij 37000 km er door heen gejaagd en vervangen door dezelfde met advies boven de 2000 rpm houden
- chiptuning
- interkoeler 102 pk
- K&N filter geplaatst
- roetkat vervangende pijp
- andere LMM van ECD
- luchtfilterhuis aangepast
- interkoeler 150 pk
- ombouw naar 2 traps verstuivers van 102 pk ipv eentraps van 88 pk
- chip aangepast
- andere versterkte koppeling Sachs 102 pk
- andere LMM Pierburg
- uitlaat op maat van 60 mm
- Weer andere Pierburg LMM (ander onderdeelnummer met andere karakteristiek) ondertussen alweer verkocht en ECD er weer in.
- Inlaat spruitstuk AXG + EGR helemaal weg
- versnellingsbak 102 pk met lange overbrengingen
- koppeling 102 pk met 2MV vervangen
- Uitlaatspruitstuk AXG
- VTG lader Garett
- software op maat en fijngeslepen dus de nukken van de 150 pk helemaal weg en super smooth
Dus ja, je kunt bijna wel zeggen dat iedere stap doorlopen is..
Net nog even iets voor de "purista" gedaan.
Eerder wilden we geen extra paardjes onder de motorkap suggereren dus hielden we op de motor afdekplaat vast aan de I

Nu we veel meer paarden werkzaam hebben onder de kap hebben kon dit aangepast worden:

zie het merk van de stikkerverwijderaar, voor mij is dit superspul (wellicht denken anderen hier anders over)
Na een gift van indirect Rob maar uiteindelijk Matje
Is dit het nu geworden van originele VW onderdelen:

Wat een gepriegel zo'n badge
Als je inderdaad weet waar we vandaan komen, dan rijdt dit toch heel anders

Van iedere stap en aanpassing die veel op dit forum worden aanbevolen weet ik precies wat het toevoegt

Zowel plus punten als minpunten..
En ook dat is waardevolle informatie.
Je kunt er ook meteen een ander blok in hangen, maar geleidelijk met tussenstappen is over het algemeen betaalbaarder en leuker,
en je kunt precies maken zoals jij het voor ogen hebt.
Even een lijstje met motorische aanpassingen opgesomd.
- EGR plaatje
- eerste koppeling bij 37000 km er door heen gejaagd en vervangen door dezelfde met advies boven de 2000 rpm houden
- chiptuning
- interkoeler 102 pk
- K&N filter geplaatst
- roetkat vervangende pijp
- andere LMM van ECD
- luchtfilterhuis aangepast
- interkoeler 150 pk
- ombouw naar 2 traps verstuivers van 102 pk ipv eentraps van 88 pk
- chip aangepast
- andere versterkte koppeling Sachs 102 pk
- andere LMM Pierburg
- uitlaat op maat van 60 mm
- Weer andere Pierburg LMM (ander onderdeelnummer met andere karakteristiek) ondertussen alweer verkocht en ECD er weer in.
- Inlaat spruitstuk AXG + EGR helemaal weg
- versnellingsbak 102 pk met lange overbrengingen
- koppeling 102 pk met 2MV vervangen
- Uitlaatspruitstuk AXG
- VTG lader Garett
- software op maat en fijngeslepen dus de nukken van de 150 pk helemaal weg en super smooth

Dus ja, je kunt bijna wel zeggen dat iedere stap doorlopen is..
Net nog even iets voor de "purista" gedaan.
Eerder wilden we geen extra paardjes onder de motorkap suggereren dus hielden we op de motor afdekplaat vast aan de I

Nu we veel meer paarden werkzaam hebben onder de kap hebben kon dit aangepast worden:

zie het merk van de stikkerverwijderaar, voor mij is dit superspul (wellicht denken anderen hier anders over)
Na een gift van indirect Rob maar uiteindelijk Matje

Is dit het nu geworden van originele VW onderdelen:

Wat een gepriegel zo'n badge

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouwproject naar Camper
Er is echt al superveel aan gedaan, RESPECT!! 

Re: Ombouwproject naar Camper
Haha, met OEM onderdelen, dat vind ik leuk.
Tip voor stickers verwijderen; föhn om de letters of sticker te verwarmen, letteres eraf en daarna met euro loodvrij de lijmresten eenvoudig wegpoetsen. In mijn ervaring de goedkoopste stickerverwijderaar. Wel ff waxen als je het op lakwerk hebt gedaan .
Alhoewel ik die van jou ook eens ga proberen, ken ik nog niet
Tip voor stickers verwijderen; föhn om de letters of sticker te verwarmen, letteres eraf en daarna met euro loodvrij de lijmresten eenvoudig wegpoetsen. In mijn ervaring de goedkoopste stickerverwijderaar. Wel ff waxen als je het op lakwerk hebt gedaan .

Alhoewel ik die van jou ook eens ga proberen, ken ik nog niet

Laatst gewijzigd door Oviivo op 16 sep 2013, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Ombouwproject naar Camper
En hoeveel houd die PLUS nu in als we het pk/nm gewijs zouden uitdrukken ? Hebt ge geen vermogen uitdraai want dit zegt natuurlijk nog veel meer dan de getallen (vermogen en koppel verloop over de ganse lijn en de afr)
En die motorafdek vind ik 


- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Een rollenbank uitdraai zegt helemaal niets en is waardeloos in mijn ogen.Jurgen VH schreef:En hoeveel houd die PLUS nu in als we het pk/nm gewijs zouden uitdrukken ? Hebt ge geen vermogen uitdraai want dit zegt natuurlijk nog veel meer dan de getallen (vermogen en koppel verloop over de ganse lijn en de afr)En die motorafdek vind ik
Dat is een simulatie en kan niet op tegen realtime on the road testing.
Bijvoorbeeld wind tegen geeft al een heel ander beeld.
Verder is de ene rollenbank de andere niet

Dus wat is dan waarheid? Diegene die het meeste aangeeft?

Het kan wel gebruikt worden als indicatie om te zien of hetgeen je er in stopt en verwacht dat er uitkomt, of dat er ook daadwerkelijk uitkomt.
Maar goed indicatie vroeg je om: veel meer koppel als een standaard 150 pk en pk's minder als 150 pk.
De 150 pk haalt zijn pk's pas helemaal bovenin het toeren gebied, daar waar ik nooit kom

Maar het was de intentie om iets unieks te maken en dat is gelukt.
En naakte getallen zeggen mij niet zo veel

@Jurgen.. Kom maar een keertje proefrijden dat zegt veel meer..
Oja en laten we niet vergeten, dat de basis ooit een standaard 88 pk was.
En wat bedoel je met AFR?
Volgende project?
Nou deze week interieur nog met extractor schoonmaken en als dat goed werkt, dan ga ik dat als service voor anderen aanbieden

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...