Na eerst in Nederland wat test ritjes gemaakt te hebben (1400Km), daar bleek dat de motor naar mijn gevoel iets te warm te worden. Dankzij dit forum opgelost.. althans voorlopig.
Zo zijn we de 22e Juni 2013 dan begonnen aan onze vakantie.
Geplande route:
Bodensee, Oostenrijk (Tirol, Karinthië), Kroatië en dan via Praag weer naar huis.
Van Zutphen naar Zuid Duitsland (Grünkraut) aan de Bodensee, autoweg gereden, mooi test case voor de bus... niet harder dan 120km/u gereden. Motor temperatuur bleef mooi tussen 50 en 55% van de schaal bij belasting, wat mij wel opviel was dat de motor temperatuur bij b.v bult af behoorlijk zakte, ruim twee streepjes op de schaal

Dit is voor mij wel een indicator dat de thermostaatklep zijn werk niet naar behoren doet! (buiten temperatuur was 25+)
Ons plan was om dit jaar geen Euro cent aan tol zouden uitgeven.. Volgend doel was Tirol Oostenrijk.
Via Bregenz en de pas bij Lech (L200) en de (L198) naar Landeck en van daar richting Feichten in het Kaunerdal. De pas bij Lech was de eerste serieuze testcase in de bergen..Je kan alles zeggen van de 77Pk 2.4l 5 cilindertjes... maar je komt er wel een berg mee op... niet te snel maar toch.

De motor temp ging max naar een of iets meer streepje over de helft en was middels rijstijl prima te beïnvloeden. Gewoon op tijd naar een lagere versnelling en proberen het toerental zo constant mogelijk te houden. De tweede versnelling is Heeeeeel goed getest deze vakantie...

We hadden via de ANWB gids een camping in Platz,Dat ligt net iets voor Feichten (Platz 30
6524 Kaunertal, Österreich) uit gezocht.. een echte aanrader is dat. De camping hoort bij het hotel.
http://www.weisseespitze.com/bikerhotel ... temap.html



We zijn met de bus de Kaunertal gletsjer opgereden met het weer hadden we de jackpot fantastisch strak blauw en op 1400m 25gr op 2780m was het 4 graden. De Kaunertal is een natuurpark en daarvoor moet betaald worden... maar je krijgt er wel wat voor terug. 29 bochten om van 1350m naar 2780m te klimmen... is leuk om te doen met de T4... ook hier weer de tweede versnelling goed kunnen testen.




Na de Kaunertal wilde we naar de grossglockner... dat is tol vrij rijden een kleine uitdaging... we hebben passen van 17% gereden en wegen die maar net breder waren dan de T4... bijzondere route.
L63, L64, L17 richting Imst, 171,182 naar de Brenner pas.
Via Italië weer Oostenrijk in gereden... balen moesten toch tol betalen op de Italiaanse autostrada 1 Euro 20...

SS12 richting Bolzano en dan via de SS49 weer richting Oostenrijk de 100 naar Lienz, van Lienz de 107 naar Heiligenblutt.

We hadden een camping in Heiligenblut... deze werd gerund door Opa, Oma en kleinzoon Jozef, aller aardigste camping met een prima restaurantje waar je lekker kunt eten als je eens geen zin hebt in zelf koken.
Hadergasse, A-9844, Heiligenblut, de camping heeft een 8,7 als beordeling en die is zeker op zijn plaats.
Heiligenblut is een leuk maar wel een toeristische plaats, de VVV Info in het dorp is de plek om info over de omgeving te halen. Vanuit Heiligenblut vertrekt een kabelbaan die je al een aardig richting de Glockner brengt. Wij hebben deze baan genomen tot het tussen station en zijn van daaruit gaan wandelen.
Om op de Grosglockner (Franz Jozef platz) te komen moet er betaald worden maar dan heb je weer toegang tot een fraai Natuurpark en met iets van 30 hairpins klim je naar 2600m. Achteraf hoorde we dat het toegangsbewijs een jaar geldig blijft en je dan voor 10 Euro het natuurpark in kunt. De weg naarde Franz-Josefs-Höhe heeft een paar behoorlijke klimmen en de T4 moest er weer flink aan trekken... voor ons strandde een T3 bus... die heeft het volgens mij niet gehaald tot de Franz-Josefs-Höhe.

Afdalen... wat kunnen sommige mensen toch gevaarlijk afdalen... ik heb wat remvoering geroken... de T4 kon het prima redden door op de motor af te remmen, indien het toerental te hoog dreigde te komen.. de rem een keer goed gebruiken en gewoon weer laten rollen.
Vanuit Karinthië naar Kroatië.. weer kruipdoor sluipdoor..

Dit soort bordjes zijn we regelmatig tegen gekomen... van 5%..... tot aan deze met 20%

Italië deze keer geen tol, Slovenië naar Kroatië. Doel was Rovinj...camping gezocht en gevonden... man wat is het daar druk en heet.. 35+ niet echt onze temperatuur...



In Oostenrijk hadden we prachtig weer 25gr max. Van Rovinj naar Porec gereden leuke weg.. in de omgeving van Porec konden we eigenlijk niet een geschikte camping vinden... Uiteindelijk wel wat gevonden .. aan zee maar achteraf bleek het pad waar we aan zaten een doorgangs pad te zijn voor de gehele Adriatische kuststrook bij Porec..


Het sanitair liet hier ook erg te wensen over.....





Plannen gemaakt om snel weer uit Kroatië te vertrekken.
Onze negative Kroatië ervaring is aan ons zelf te wijten... geen goede voorbereiding en niet het juiste seizoens-tijdstip

Maar nu ontdek je wel de enorme flexibiliteit met een kampeerbus... helemaal geweldig!
Via Triëste E70 en SR55 naar Slovenië daar de 144, 103, 102, 202, 203 ( waar we weer de nodige passen hebben gereden) richting Villach in Oostenrijk.



Slovenië is zeker een aanrader, prachtig land goede infrastructuur en aardige en vriendelijke mensen.
Het is wel oppassen in Slovenië dat je niet per ongeluk op een van de snelwegen uitkomt... zonder tol vignet ben je daar namelijk gelijk aan de beurt 350 Euro boete!!!
Onze TomTom Start was in dat opzicht niet echt te vertrouwen omdat de Sloveense tol wegen in onze versie niet werden benoemd!!
Mijn vrouw wilde altijd nog een naar Wenen, dus plannen bijgesteld Praag verruild voor Wenen. Weer terug in Oostenrijk konden we weer genieten van de aangename temperaturen en rust..
De eerste overnachting was 30Km boven Villach... vanaf hier de 94 riching Feldkirchen waarbij je onderweg het plaatsje Bodensdorf tegen komt prima camping aan een meertje, erg gastvrij! Een nadeel... er loopt een spoorbaan achter de camping langs.. de forenzen trein maakt nagenoeg geen lawaai echter 3 tot 4 keer per dag komt daar wel een goederen trein.... die passeert niet geruisloos. De camping behoord tot een hotel en wordt beheerd door ene Holger... die staat daar al 25 jaar en regelt daar alles. Moet je wel van houden. Goed de plek was prima in orde.. het sanitair subliem!


De foto's spreken voor hun zelf... russssssssssssssssssst. Als er geen goederen trein voorbij kwam...!
Nadat we wat wandelingen hadden gemaakt en klaar waren met Holger besloten om te vertrekken richting Wenen, volgens de kampeer gids zou er een mooie camping zijn in het Wienerwald.
De rit naar Wenen was in Karinthië mooi ... naar mate we dichter bij Wenen kwamen werd het saai een heel ander Oostenrijk dan we gewend waren... hier ook wel de nadelen van de landesstrasse ontdekt, je rijd van dorp naar dorp... op sommige plekken zitten drie a 4 dorpen met 500m tussen grens aan elkaar vast. Daardoor ging het tempo behoorlijk naar beneden .. aantal dorpen was de maximum snelheid 30km/u, veel verkeerslichten ... al met al niet echt bijzonder.
De bezienswaardigheid op het laatste stuk (150Km) beperkt zich tot veel heel veel industrie en Ja ... auto bedrijven.. wow we hebben nog nooit zoveel autobedrijven bij elkaar gezien als in Oostenrijk.
De camping Wienerwald ligt ruim 3/4 uur vanaf Wenen zoals de naam al zegt in het Wald (bos)... eenvoudige maar leuke kleine camping normale prijzen en een uitermate vriendelijke beheerder. http://www.camping-wienerwald.at/
We kregen hier prima informatie over hoe naar Wenen te gaan.. zijn advies was naar een P&R te rijden daar de bus te stallen (3 euro p/d) en een 8 daagse strippen kaart te kopen kosten 38 Euro.. de restant aan niet gebruikte strippen nam hij dan weer van ons over.
Prima oplossing... Wenen is natuurlijk een cliché... maar moet je een keer hebben meegemaakt.
Het was 30min rijden van de camping Wienerwald naar de P&R plek in Wenen, 8 dagen kaart uit de kaartjes automaat(gewoon met de pinpas) gekocht en gestempeld... let wel je moet ook voor je mede reiziger stempelen, in ons geval nog 4 stempel strippen over na twee dagen Wenen. .
Kaartje per stempelvlak omvouwen... dan even het systeem van S en U bahn begrijpen..maar dat legt zich zelf uit daarna gaan met die bahn.
Dag 1 was de stad Wenen...


Deze kerels proberen je allerlei concerten aan te smeren... gewoon duidelijk zijn.. daarna geen last meer.



Dag 2 was slot slot Schönbrunn, daar kan je een dag druk zijn...



Na Wenen... via de Donau strasse richting Passau ook weer tol vrij gereden..

Op mijn vraag hoe hoog de Donau had gestaan... mmmm zie de rode pijl... dat is bijna 4m hoger dan normaal, ze hadden dan ook net weer de spullen voor elkaar.

In Beieren de laatste camping gehad... een kleine 50km ten westen van de Tsjechische grens...

Daarna via de Duitse autobaan naar huis.... uiteindelijk hebben we 3800Km op de teller er bij een gemiddeld verbruik van 1:11 en een halve liter olie verstookt..
We hebben 3 weken prachtig weer gehad...en resumerend... een geweldige ervaring om met een T4 kampeerbus er op uit te trekken.
+ punten van/met onze bus:
+ erg flexibel.
+ Snel en gemakkelijk op te bouwen.
+ Prima plek om te slapen, ver van de grond dus geen last van optrekkende kou of vocht.
+ Prima zitplaatsen, die draaibare piloten stoelen voldoen uitstekend.
+ De Westfalia koelkast...prima ding...

- punten van/met onze bus:
- Bus maakt erg veel lawaai.
- Geen sanitaire voorzieningen (dat is de keuze van een busje)
- Geen Airco.
- Geen centrale vergrendeling.
Technische problemen tijdens en na de 3800km met onze T4 bus bj1994:
* Mogelijk een defecte koelwater thermostaat.
Mochten er vragen zijn dan kan dat altijd via PB.
Frans.