Je kunt ook de stroomvoorziening van je brandstofpomp naar binnen leiden en er een schakelaartje tussen bouwen. Dat schakelaartje onderbreekt de stroom naar de brandstofpomp. Schakelaartje breng je aan op een verborgen, maar voor jou makkelijk bereikbare plek ergens onder je dashboard of je stoel. Voor de prijs van een schakelaartje en een stukje draad ben je toch beter beschermd. Mijn bus hebben ze niet meegekregen na poging tot diefstal. Wel was het slot van de deur vernield, het contactslot afgebroken en het stuur verbogen, omdat ik daar ook nog een zelfgemaakt stuurslot op had zitten. Mijn bus is van 1992. Die willen ze nog steeds hoor. Schakelaartje wel consequent gebruiken. Gebruik op de ene draad een mannetje en op de andere draad een vrouwtje, zodat je de draden bij een eventueel defecte schakelaar weer gewoon rechtstreeks kunt doorverbinden. Zorg voor een sleuteltje 10 in de bus om de radiator te kunnen kantelen indien nodig.
Mac schreef:Heb er een Dipol versnellingsbakslot ingezet, voor 5 jaar geleden nieuw gekocht voor €160,-
Bij een camper bedrijf ergens in Twente ??
Versn.Bak.Slot.JPG
versn-b-slot.JPG
Hoi Mac,
weet je misschien nog welk bedrijf dat was?
als ik zoek op dipol kan ik niets vinden.
het ziet er redelijk doenbaar uit om zelf te monteren
mvg
frans
Het is al een tijd geleden, dacht dat het ergens in Hengelooooooooooo was, bedrijf weet ik niet.
Als je niets kunt vinden op Dipol, zal er waarschijnlijk geen importeur meer zijn (zelf importeren?)
Als je een brug tot beschikking hebt is het monteren niet zo moeilijk, de plaats even goed bepalen, en dan wat gaten boren.
Als ik het goed zie heeft het Dipol system geen afschermplaat aan de onderzijde die voorkomt dat de blokkering van de schakelstang kan worden bereikt. Bear Lock heeft dat wel.
Harm schreef:Als ik het goed zie heeft het Dipol system geen afschermplaat aan de onderzijde die voorkomt dat de blokkering van de schakelstang kan worden bereikt. Bear Lock heeft dat wel.
Klopt, zat er bij mij ook niet bij, voor het prijsverschil met een Bearlock kun je een hoop plaatstaal kopen, en zelf een afschermplaat maken.
Overal verschillende bouten inzetten, vertraagd ook enorm om het te demonteren.
rick_k schreef:
Bij een TDI kan je gewoon relais 109 meenemen...
mvg Rick
Is het dan mss niet makkelijker om hier een schakelaartje voor te zetten, dan hoef je hem er niet telkens uit te halen Waarvoor dient deze relais 109 ?
Herman744 schreef: Je kunt ook de stroomvoorziening van je brandstofpomp naar binnen leiden en er een schakelaartje tussen bouwen. Dat schakelaartje onderbreekt de stroom naar de brandstofpomp. Schakelaartje breng je aan op een verborgen, maar voor jou makkelijk bereikbare plek ergens onder je dashboard of je stoel.
Herman744
Helaas is het niet bij alle t4's zo simpel. Ik dacht deze truc ook toe te passen bij een tdi van 2003. Ook heb ik het iets geavanceerder uitgevoerd. Bij gebruik van een drukknop en een relais kan je het zo schakelen dat bij ontgrendelde deuren het relais bekrachtigd kan worden en bij het weer vergrendelen valt de stroom weg waardoor de beveiliging automatisch wordt geactiveerd. Maar..... bij onze tdi van 2003 dient de stopklep alleen voor het uitschakelen van de brandstoftoevoer. Als de stopklep geen spanning heeft (=beveiliging actief) slaat de motor na zo'n 10 seconden starten toch gewoon aan. Vreemd maar waar (op een duits forum kwam ik eenzelfde ervaring tegen). Onderbreken van relais 109 lijkt in dat geval dan ook een beter alternatief.
Harm schreef:Als ik het goed zie heeft het Dipol system geen afschermplaat aan de onderzijde die voorkomt dat de blokkering van de schakelstang kan worden bereikt. Bear Lock heeft dat wel.
Klopt, zat er bij mij ook niet bij, voor het prijsverschil met een Bearlock kun je een hoop plaatstaal kopen, en zelf een afschermplaat maken.
Overal verschillende bouten inzetten, vertraagd ook enorm om het te demonteren.
en bij construct zitten afbreek bouten,eenmaalvast niet meer los te draaien
Endebendebus schreef:En in dit geval als je de deurknopjes per ongeluk indrukt tijdens het rijden valt je motor stil??
Nee, want nadat de motor is gestart wordt de stroom overgenomen door de 'Dauerplus' (klem 30). En nu ik hier weer over nadenk heb ik hier misschien toch een foutje gemaakt en zorgt de ronddraaiende startmotor dat deze 'dauerplus' stroom gaat leveren en de stopklep van spanning voorziet. Ik zal de aansluitingen op het relais nog eens goed bekijken.
Endebendebus schreef:En in dit geval als je de deurknopjes per ongeluk indrukt tijdens het rijden valt je motor stil??
Nee, want nadat de motor is gestart wordt de stroom overgenomen door de 'Dauerplus' (klem 30). En nu ik hier weer over nadenk heb ik hier misschien toch een foutje gemaakt en zorgt de ronddraaiende startmotor dat deze 'dauerplus' stroom gaat leveren en de stopklep van spanning voorziet. Ik zal de aansluitingen op het relais nog eens goed bekijken.
Het is wel een interessant idee om uit te werken. Wil je een schetsje posten? (of kijkt de vijand mee )
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Ik wil er idd niet teveel aandacht aan besteden maar omdat een ander forumlid toch over de schakelaar begon wilde ik toch reageren. En het idee heb ik ook gewoon van internet, nml het duitse T4Wiki. Voor de kosten hoef je het niet te laten; een relaistje, wat draad en een schakelaar heb je voor zeg 15,-