Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olieverbruik 1.9TD
Olieverbruik 1.9TD
Hoi,
Recent in bezit van een leuke 1.9td vw t4 camper. Net een heerlijke reis door frankrijk gemaakt. 3700km gereden echter de motor verbruikt olie, bij stukken snelweg lijkt het meer te zijn dan rustige stukken door de stad en binnenwegen. 0.5L/ 1000km
In totaal op 3700km 4,5L olie verbruikt dit lijkt mij erg veel en vraag mij af hoe ik de oorzaak kan achterhalen. De 1.9td is uit 2003 en heeft nu ongeveer 160000km gelopen. camper zelf is uit 1996 er is dus in 2003 een fabrieks nieuwe 1.9td ingekomen.
Alle tips zijn welkom.
Groet Coen
Recent in bezit van een leuke 1.9td vw t4 camper. Net een heerlijke reis door frankrijk gemaakt. 3700km gereden echter de motor verbruikt olie, bij stukken snelweg lijkt het meer te zijn dan rustige stukken door de stad en binnenwegen. 0.5L/ 1000km
In totaal op 3700km 4,5L olie verbruikt dit lijkt mij erg veel en vraag mij af hoe ik de oorzaak kan achterhalen. De 1.9td is uit 2003 en heeft nu ongeveer 160000km gelopen. camper zelf is uit 1996 er is dus in 2003 een fabrieks nieuwe 1.9td ingekomen.
Alle tips zijn welkom.
Groet Coen
Laatst gewijzigd door CoenJ op 07 dec 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olieverbruik 1.9TD
Kijk eens bij de beide oliepijpjes die op de turbo zijn aangesloten. Bij de TD wil dit op de aansluitingen nog wel eens gaan lekken.
Of lekt je oliefilter? >motorbeschermbak eronderuit, dan kun je het goed nakijken.
Ik heb zelf wat lekkage bij de aansluitingen naar mijn turbo maar dat resulteert in ongeveer 100ml per 2000km.
Zo'n gigantisch olieverbruik als jij hebt moet ergens duidelijk zichtbaar zijn.
Odorf
Of lekt je oliefilter? >motorbeschermbak eronderuit, dan kun je het goed nakijken.
Ik heb zelf wat lekkage bij de aansluitingen naar mijn turbo maar dat resulteert in ongeveer 100ml per 2000km.
Zo'n gigantisch olieverbruik als jij hebt moet ergens duidelijk zichtbaar zijn.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 14 okt 2013, 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Dank voor je antwoord, geen enkel druppel olie te vinden, compleet droog en schoon. Ik vraag met ook af waar het heen gaat. Volgens mij wordt het ergens verbrand maar waar...
gr Coen
gr Coen
- Pascal-141
Een dergelijk hoog olieverbruik ligt zelfs boven de max norm die VW opgeeft.
Het olieverbruik kan door een versleten turbo komen , maar ook door een versleten blok ( zuigers,cilinders en olieschraapveren en zuigerveren versleten)
Het olieverbruik kan door een versleten turbo komen , maar ook door een versleten blok ( zuigers,cilinders en olieschraapveren en zuigerveren versleten)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
Hoi, bij zo'n hoog verbruik moet je toch aan de uitlaatkant iets zien lijkt me, blauwe rook?
Als je zoveel olie verbrand moet dat te zien zijn. Vraag eens of er iemand kan waarnemen aan de achterkant als je optrekt of juist afremt op de motor. Slijtage van bv klep steel rubbers kan hoog verbruik geven evenals al de bovengenoemde oorzaken.
Hoop dat t meevalt, greetz Robert.
Als je zoveel olie verbrand moet dat te zien zijn. Vraag eens of er iemand kan waarnemen aan de achterkant als je optrekt of juist afremt op de motor. Slijtage van bv klep steel rubbers kan hoog verbruik geven evenals al de bovengenoemde oorzaken.
Hoop dat t meevalt, greetz Robert.
Zo een kleine reply,
je zien idd minimale rook bij rijden maar als de motor echt warm is verdwijnt dit. Bij starten heb je soms wel een pikzwart wolkje Verder blijkt dat mijn uitlaat net voor de einddemper lek is. Kan dit nog een verklaring zijn?
Groet Coen en bedankt voor de reacties
je zien idd minimale rook bij rijden maar als de motor echt warm is verdwijnt dit. Bij starten heb je soms wel een pikzwart wolkje Verder blijkt dat mijn uitlaat net voor de einddemper lek is. Kan dit nog een verklaring zijn?
Groet Coen en bedankt voor de reacties
-
Hoi Coen, dat de uitlaat lekt heeft geen olieverbruik tot gevolg.ik weet niet welke motorolie je gebruikt, maar een switch van semi synthetische 10w40 naar bv. een vol synthetische 5w50 kan een hoger verbruik veroorzaken. Die top oliën hebben een zeer sterk reinigend vermogen, en is dus ook dunner waardoor de olie op plekjes kan komen waar die kan verbranden.... Lange stilstand van het blok is ook slecht voor de div. Oliekeerringen in het blok. Succes met je zoektocht..
In die 1.9TD moet je geen synthetische olie doen en zeker geen voor dat blok te dunne 5w--dieselpower schreef:Hoi Coen, dat de uitlaat lekt heeft geen olieverbruik tot gevolg.ik weet niet welke motorolie je gebruikt, maar een switch van semi synthetische 10w40 naar bv. een vol synthetische 5w50 kan een hoger verbruik veroorzaken. Die top oliën hebben een zeer sterk reinigend vermogen, en is dus ook dunner waardoor de olie op plekjes kan komen waar die kan verbranden.... Lange stilstand van het blok is ook slecht voor de div. Oliekeerringen in het blok. Succes met je zoektocht..
die in de TDI's moet!!!.
Gewone minerale olie 10 w 40 en in de zomer zelfs 15 w 40 is het beste voor die motoren
en dan elke 7500km verversen, ik heb in de 1.9TD altijd gewoon dezelfde 15w 40 erin gehad die ze in de (nu) oudere vrachtwagens doen,. of in tractoren----------gewone minerale 15 w 40 (koste destijds (voor 2006) 1.30€/liter)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
Hoi frank, het is niet gezegd dat Coen een synthetische olie gebruikt...let's wait & see.
Greetz robert
Greetz robert
alle tips zijn welkom,...het zou kunnen zijn dat............dieselpower schreef:Hoi frank, het is niet gezegd dat Coen een synthetische olie gebruikt...let's wait & see.
Greetz robert
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
Rij al 7 jaar en 90d km met volsynt. 5/w40,in onze 19 td
zonder noemenswaardig olie verbruik!!
zonder noemenswaardig olie verbruik!!