dijk schreef:Ik lees nu een paar dagen mee met je projekt en vind het vet dat je dit aandurft , je bereid je gelukkig flink voor al is het met trial en error, been there héhéhéh…
Nu heb ik zelf hobbymatig aardig wat jaren ervaring met lassen/plaatwerken aan allerlei vehikels en had het geluk van een goeie hulplijn, vooral in het begin, van een vriend van me, hij was fotolasser(inmiddels is ie leraar lastechniek op een vakopleiding), misschien dat je wat hebt aan een paar tips van mij
Ik heb aan ALLE tips wat, al was het maar om mijn eigen bedenksels eens tegen het licht te houden. Bedankt dat je wat tijd hebt willen nemen om dit hele verhaal te doen
dijk schreef:Een paar jaar geleden waren de dorpels van m’n T4 ook zo crispy als een zakje Croky chips aan het worden en heb ze toen allebei helemaal vervangen. Nu zie ik dat je een donordeel hebt maar als ik jou was zou ik de dorpel gewoon uitkleden.
Om het strak te maken zou ik het buitendeel helemaal vernieuwen met een reparatiedeel zodat je niet midden in de buitendorpel de plaat aan elkaar moet hechten, kost je een paar tientjes (artaparts???) en heeft meteen als voordeel dat je de rest van de dorpel ook van binnen aan kunt pakken.
Tien tegen een dat daar ook roest zit.
Dan kun je er meteen voor zorgen dat je de nieuwe buitendorpel er mooi recht inpast voordat je de boel verder gaat afbreken! Met lassen gaat het plaatwerk alle kanten uit (behalve de goede), Gebruik je donordeel om de binnenkant uit te stukken, kun je evt het achterste deel ook met gewoon een stuk plaat doen als het niet lekker past en daar ook roest zit. Stukje plaat kun je makkelijk een kantje aan zetten in een bankschroef oid , is allemaal recht toe, recht aan.
Uitstukken van plaatwerk gaat het beste door het nieuwe deel iets groter dan het gat te maken, het nieuwe deel op het gat leggen en het dan af te tekenen met een kraspen, resterende deel precies uitslijpen oid, altijd pas!! Als je dan de mogelijkheid hebt om te tiggen vloei je de plaat met heel weinig lasdraad aan elkaar. Maar dat is misschien iets voor de toekomst als je de smaak echt te pakken krijgt héhéhéh…
Goede tips! Ik ga ook zeker niet stuik lassen, maar met verzet. En ik moet nog even zien hoe het allemaal passend op elkaar te krijgen is. Ideale situatie zou zijn als je alle plaatwerkdelen nieuw zou kunnen krijgen, maar met imitatieplaatwerk is dat alleen de buitenkant. (en VW plaatwerk, mijn voorkeur, is steeds schaarser, plus dat daar geloof ik alleen een volledige deurrand (rondom) te krijgen is. a300,- en dat gaat mij te ver) Tevens is de binnenkant van de donordorpel (na'96) zoveel beter en sterker gemaakt dat ik dat zeker wil inpassen. Ook met imitatieplaatwerk krijg ik hoe dan ook een overgang naar mijn oude delen. De dorpel van Pascal is goed, ook de buitenkant. Daarom wil ik vooralsnog proberen deze met verzetten en proplassen erin te zetten. Maar mocht dit om één of andere reden niet lukken is het zeker een goed idee om jouw methode aan te houden.
dijk schreef:Misschien overbodig om te zeggen maar zorg dat je schoon werkt, slecht schoongemaakte plaat last voor geen meter, haal ook alle roestige delen weg, aangetast blik rot vroeg of laat toch weer verder, wat voor wondermiddeltje je er ook opsmeert.
Haal ook voldoende verf en kit weg voor het lassen, die vuiligheid wil je niet inademen als het verbrandt .
Niet overbodig deze tip! Maar ik slijp inderdaad alles helemaal kaal. (Lamellenschijf en evt plaatselijk stralen) En had ook ergens anders een tip gelezen om daarna je plaatwerk met Thinner af te nemen, dit werkt erg goed!
Kit haal ik ook weg, (fikt goed trouwens die kit, proefstukjes niet helemaal schoon en de vlammen schoten er dik walmend uit :alarm )
En ik gebruik ook een speciaal 3M las-mondmasker zodat ik die zooi niet inadem.
dijk schreef:Probeer ook niet hele lange lasrupsen te maken, dat blik trekt alle kanten uit als je teveel warmte in een keer inbrengt, beter is korte stukjes of druppellassen. Zelf tig ik dun plaatwerk met minder dan 20 ampére!!(en dan nog hele kleine rupsjes)
Tiggen lijkt mij heel mooi, maar dat ligt nog ver buiten mijn bereik, zowel financieel, als ook qua kennis/ervaring. Maar daarom ga ik ook zoveel mogelijk proberen te proplassen met een verzet in de plaat. Ik zie dat ook aan mijn proefstukjes, en ook op de workshop, dunne plaat trekt als een hoepel krom. Maar als je er een verzetje aan maakt met een tang en dan proplasjes maakt gaat het redelijk goed.
dijk schreef:Wat voor lasdraad gebruik je? Goede lasdraad heeft een kopercoating en oxideert niet zo snel. Zet anders een nieuwe liner in je slangpakket misschien dat er ergens een knik in zit, kost maar een paar €.
Ik gebruik kopergecoate draad. Mijn eerste problemen met de draaddoorvoer waren denk ik te wijten aan een hele hoop verstorende factoren;
Het apparaat was al een tijd niet gebruikt, in een niet al te droge ruimte, dus toch wat corrosie op de draad, was zichtbaar op de eerste meters (ook ruw) De liner is ook niet helemaal tof. Maar ik moet nog op zoek naar een leverancier die zo'n specifieke liner (voor niet achterlijk veel €) kan leveren. Maar het grote probleem is ook dat de slang horizontaal uit het laspparaat komt en door z'n gewicht meteen naar beneden door gaat hangen. Bij de betere apparaten zie je dat de slang onder een hoek naar beneden uit het apparaat komt, wat minder druk geeft op het begin van de liner.
Wat ik nu heb gedaan is de slang losgeschroefd (helaas geen eurokoppling dus wat lastiger) en de liner helemaal met perslucht schoongeblazen. En ik heb de eerste meters van de rol draad weggegooid. En ik heb een steuntje gemaakt, zodat het eerste stuk slang wordt gesteund en niet in een scherpe hoek naar beneden hangt.
En -ik moet het afkloppen- maar deze maatregelen hebben tot nu toe geresulteerd in een storingsvrij verloop.
dijk schreef:Vertinnen zou ik niet snel doen, vooral niet op (oude) puntlasnaden. Wat gebruik je? Soldeerpasta, flux?
Al heb je nog zo’n goede flux, die oxidatie in de naad krijg je niet weggeëtst. Met als gevolg..
Daarbij moet je flux of pastaresten ook goed schoonspoelen met water en zeep.
Volgens mij moet je ook de kriksteun nog aan dat vertinde plaatje vastlassen, haal je die tin daar weer weg?. Smeltpunt van tin is een ietsiepietsie lager dan staal dus je tin kun je straks opvegen.
Voor dat vertinnen gebruik ik speciale vertinningspasta, zuurvrij van Corrosionsschutzdepot.de En staven smeertin.
Het was een experiment, maar ik was iets te enthousiast doorgegaan

, waardoor delen die gelast moeten worden nu ook zijn vertint.
Ik haal het daar wel weer vanaf want anders gaat dat denk ik niet lekker met lassen. En ik wil tijdens het lassen onder de auto ook geen druppels hete tin in mijn nek.
dijk schreef:Draadsnelheid niet te laag zetten, smelten je lastips tenminste niet dicht, misschien heb je echt een probleem met je draadtoevoer?
Nee problemen met draaddoorvoer zijn vooralsnog opgelost (zie boven). Bleek dat ik met mijn lompe lashandschoenen de stroomknop had bediend, én de draaddoorvoersnelheid in één beweging ook op 0 had gezet. Was meer een plaatje ter illustratie wat er allemaal mis kan gaan.
dijk schreef:Haal de minpool van je accu los voor het lassen, scheelt je een nieuwe
Dank, had ik ook bedacht, en dan 3 polen, ook van mijn HH-accu's. Maar moet de + niet ook voor de veiligheid los????
dijk schreef:Tip van Herman is een goede, pulslassen, dan doe je eigenlijk hetzelfde als druppellassen. Kun je ook de stroom wat hoger zetten, krijg je ook een betere doorlas.
Maar mijn apparaat heeft zo'n instelling helaas niet ...
dijk schreef:Poehee…nog een heel verhaal geworden, hoop dat je er iets mee kunt.
Gr. Marcel
Nogmaals, daar kan ik zeker wat mee, super

Thanks,
Odorf