Alvast bedankt!

Pascal-141 schreef:1L per 150km is inderdaad overdreven veel ...
Dat word reviseren vrees ik ...
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat. Een garage uit de buurt heeft de motor gespoeld en alles ververst. Van een compressietest weet ik niets. Zal ik vragen of dat gebeurd is - al zou er dan toch lekkage moeten zijn ergens...? Ik heb zelf een flesje Wysonol bijgegoten, dat de olie dikker zou maken. Heb met een motor-reviseur uit Brabant gesproken, die zegt dat het een bekend probleem is en dat het lange stilstaan zeker oorzaak kan zijn. Het plezier van de ombouw gaat zo wel een beetje weg nu...nick.c schreef:Heb je al een compressie test laten doen ?
Komt er blauwe rook uit de uitlaat ?
ik zou niet meteen 1500€ uitgeven zonder enkele controles te doen.
zeker omdat hij maar 31000 km heeft, misschien zelfs eerst een motor reinigingsmiddel overwegen ?
Zodat de zuigerveren wat los zouden komen.
Dat lijkt me geen klusje voor een leek, of wel?frits k schreef:Ik zou beginnen met bovenop de zuigers eens een beetje petroleum te gieten,paar dagen laten staan.
Als de zuigerveren en olieschraap veer vast zouden zitten door het lange staan,helpt dit om ze weer actief te krijgen.
Vervolgens compressie meten,zoals al eerder opgemerkt,met die uitkomst kun je dan verder afwegen wat voor een oplossing de beste en goedkoopste zou kunnen zijn.
Sucses
Ik heb een vermoeden dat de reparatie van je motor wel eens een "moneypit" (een geldput) zou kunnen worden ...Bacon schreef:Net weer met de man van de garage gesproken. HIj zegt dat de compressie niet hoeft te worden getest, omdat de motor goed start - de compressie is niets mis mee. Ook is er nergens lekkage te zien. Hij meent dat de olieschraapveren moeten worden vervangen. Ook denkt hij dat er na het lange stilstaan roest in de cilinders kan zijn ontstaan, waardoor er bij het starten mogelijk schade is ontstaan in de cilinders. Ook kan er door het olieverlies een keer schade zijn ontstaan.
In ieder geval raadt hij me aan om niet meteen een revisiemotor te kiezen maar stap voor stap te bekijken wat er nodig is. Motor openhalen en zien wat je tegenkomt en dan vervangen wat nodig is. Dit is misschien de beste keuze, gelet op de portemonnee?
@frits - Het is een 2.4 D automaat