Ik ben eigenaar geworden van een VW T5 128 kw van 2007 waar een Thermotop c Webasto mee ingebouwd zat. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om deze te laten ombouwen naar een standkachel bij een Webasto-dealer. Op zich is dit allemaal goed verlopen en je hoort de brander van de kachel werken en er komt ook soms wat rook uit het uitlaatje vd kachel maar daar blijft het dan ook bij! Geen warme wagen dus, zelfs nadat je zowel de kachel, als de interieurventilator 45 minuten hebt horen werken, komt er nog geen warme lucht uit het systeem.

De instellingen zijn zoals de handleiding het voorschreef: ventilator op stand 2 (handmatig) en op voorruit gericht, zo ingesteld tijdens het rijden en niet bij stilstand van de T5.
Als je dan onder de wagen gaat kijken/voelen kan je vaststellen dat de kachelunit zeer warm wordt en dat de waterleidingen ook mee warm worden tot bovenin het motorcompartiment. De retourleiding blijft echter fris!
De waterpomp zal wel werken, want anders zou de kachel in storing gaan wegens te hoge watertemperaturen maar dit is niet het geval.
De traditonele verwarming van de T5 (waar die standkachel op aangesloten is) werk, ook als de kachel niet aanstaat, want na bv. 15 min. stationair draaien van de motor komt er wel warme lucht uit de voorruit-ventialtieroosters en dat lukt niet als enkel de Webasto aanstaat.
Dit doet mij vermoeden dat er ergens een klep niet opengaat die het warme water naar de radiator van de verwarming doet gaan. Of moet er mischien softwarematig iets aangepast worden door VW opdat een klep opengaat als de standkachel begint te lopen?
Dit grapje heeft mij 600€ gekost, maar helaas heb er er niks aan! Bij de dealer hebben ze dit nog niet voorgehad konden ze mij niet echt verderhelpen, want hetgene zij gedaan hebben (de ombouw naar standkachel) was in orde want de kachel loopt!
Heeft iemand dit ook al ooit meegemaakt of wordt er misschien iets over het hoofd gezien want het kan toch niet dat de interieurverwarming afzonderlijk werkt en dat de Webasto ook warm water levert, maar dat de combinatie dan weer niet werkt?
Alvast bedankt voor de info,
grtz
T5.be