Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

watersensor project(je)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

watersensor project(je)

Bericht door Leo45 »

Mijn oude bus had ik ingeleverd met een defecte verswatersensor, de bus die ik kocht had hetzelfde probleem.
Omdat ik al begonnen was de sensor te repareren van mijn oude de zaak zo gelaten.
Maar je de sensor was defect, handleiding gevolgd van de T4wiki maar toch even eigenwijs geweest.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_(W ... schwasser)
Zij gaan weer met een plastic pijpje aan de gang, dat heb ik vervangen door een aluminium pijpje vanavond e.e.a. inelkaar gezet en getest. Alles werkt weer prima!
Dus mijn advies probeer het kunststof te vervangen voor aluminium dat gaat geheid niet scheuren.

Nog wat anders op de T4 wiki komen de kleine magneetjes niet ter sprake die op de reedrelais geplakt zitten, let er op dat als je de kit aan het verwijderen bent dat je deze ook weer terugplakt. Deze magneetjes zijn in feite de hold magneetjes zij zorgen ervoor dat de diverse reedrelais gesloten/geopend blijven als de vlotter er langs is geweest. Zonder deze magneetjes werkt het wel maar in de tussenwaarden blijft je tank leeg aangeven.

Voor meer vragen stuur maar een PM.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: watersensor project(je)

Bericht door rick_k »

Is een lul aan een touwtje geen goed idee (vlotter die los drijft)?

Die gebruiken wij eigenlijk altijd op de vrachtautos in de spoelwatertank. Is gewoon een niveau schakelaar die je in een tank hang en die dan drijft.

Ik weet trouwens niet zo wat die dingen moeten kosten.

mvg Rick
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: watersensor project(je)

Bericht door Leo45 »

rick_k schreef:Is een lul aan een touwtje geen goed idee (vlotter die los drijft)?

Die gebruiken wij eigenlijk altijd op de vrachtautos in de spoelwatertank. Is gewoon een niveau schakelaar die je in een tank hang en die dan drijft.

Ik weet trouwens niet zo wat die dingen moeten kosten.

mvg Rick

Dat klopt dit patent van Westfalia is niet het beste, ik ken ook veel betere uit de jacht en scheepsbouw maar ja je wil toch de originele uitlezing voorin gebruiken en dan kan je of de sensor vervangen (160,--) of een avondje hobbien ongeveer (10,--) en een hoop plezier achteraf.
Kortom het werkt weer en dat is het belangrijkste.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: watersensor project(je)

Bericht door VWT4 »

Ik heb de buitenbuis van de sensor ook met scheuren, niet echt fris dus heb hem voorzichtig ontmanteld.

Leo hoe heb jij een eindpropje aan de aluminium buis gekregen? ik heb een buis van Ø13
Of anders waar koop je PVC Ø12-13 mm

Edit buis dicht met passende dop, nu is de sensor defect, iemand nog een sensorstrip....
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: watersensor project(je)

Bericht door koekie520 »

Ik heb dus ook nog het bekende probleem gehad.
Barstje in de buis, contactjes geoxideerd. Buisje voorzichtig doorgeslepen, siliconen verwijderd. Reed-contactje gemold, maar vervangen. Electronica en solderen is me niet onbekend...
Maar, ik heb dus nergens nog magneetjes gevonden, niet in de silicone of in de buis.

Ik heb een Messing buis gevonden waar een ander model vlotter uit gemaakt was. Nu heb ik tussen de contacten in een aanduiding dat hij leeg is.
Kan er iemand mij zeggen hoe die groot die magneetjes zijn, en waar ze juist moeten zitten?

met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: watersensor project(je)

Bericht door eindgebruiker »

Het zijn ronde platte magneetjes, 1,5mm x 5mm. Ik moest zelf goed zoeken in de siliconen voor ik ze terugvond.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: watersensor project(je)

Bericht door koekie520 »

Aangezien ik de siliconen al had opgeruimd, heb ik wat moeten improviseren. Ik heb een magneet van een motortje een tik verkocht met de klopstok en heb met de brokken de boel werkend gekregen. :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: watersensor project(je)

Bericht door Multivan Generation »

koekie520 schreef:Aangezien ik de siliconen al had opgeruimd, heb ik wat moeten improviseren. Ik heb een magneet van een motortje een tik verkocht met de klopstok en heb met de brokken de boel werkend gekregen. :yes
Heerlijk om dit zo te lezen.
Wat ik me dan afvraag:
is er ook een video van gemaakt? :lach
Plaats reactie