Pim 328 schreef:Het 2 massa vliegwiel vangt trillingen in de motor op die door de krukas worden doorgegeven.
Deze wordt nu door een vast vliegwiel uitgewisseld, hierbij zit dan wel een speciale koppeling en drukgroep die dit
zouden opvangen. Maar uit praktijk ervaring heb ik het toch al 2 keer meegemaakt dat hierdoor een krukas gebroken is.
Maar heb zelf ook al verschillende setje ingebouwd met vast vliegwiel en tot op heden nooit problemen mee gehad.
Voordeel van vast vliegwiel is dat de prijs een stuk gunstiger is en het nadeel meer belasting.
De nieuwere 2 massa vliegwielen zijn een stuk verbeterd in kwaliteit dan de oude, maar het blijft een slijtage deel.
Omdat jouw auto maar 44.000 km heeft gereden en vermoedelijk dus heel veel start stops kan het zijn dat het vliegwiel hierdoor veel harder slijt.
Hallo pim,
We rijden juist wat sloom met de T5.
We zijn de T3-campertje 1.6 CS 37 kw diesel gewend en proberen ook zo zuinig mogelijk te rijden, we hebben wel even 8 Ton met dezelfde motor gereden, hij bleef zuinig en goed rijden, af en toe even als we een lange tocht hebben gemaakt, en we waren ongeveer nog tien kilometer voor Groningen reden we plankgas (125/130) een paar kilometer, om dan weer langzaam af te zakken naar 90 km.
Een voorbeeld van zuinig rijden met het T3-campertje, een paar jaar geleden zijn we naar Italië Genua gegaan familie bezoek de heen reis heeft ons 100.- Euro gekost.
De bus is gerepareerd,

in het volgende bericht zal ik er meer over vertellen met de beloofde foto's er bij.
Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.