Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vuldop/peilstok vesnellingsbakolie t4

vragen over de T4
Plaats reactie
plan & groen

vuldop/peilstok vesnellingsbakolie t4

Bericht door plan & groen »

hallo,
Heb net mijn olie ververst bij t4 uit 1995, 24d. Meteen gekeken hoe het zit met de versnellingbakolie. Onderop zit een torkmoer die volgens mij de aftapplug is.
Bovenop zit een rubber kapje, ik dacht dat hier de peilstok zou zitten. Blijkt alleen een afdekkapje te zijn. Eronder zie je volgens mij de koppeling en een soort tandrad.
Bij verversen moet je de olie afvullen tot de rand bovenin overloopt. Ik zag helemaal geen olie zitten, kun je ergens peilen hoeveel olie er nog inzit? Weet je meteen aan de kleur of je moet gaan verversen.

Groet Plan & groen :driveT5
Ronald577

Re: vuldop/peilstok vesnellingsbakolie t4

Bericht door Ronald577 »

Grote 6kantbout eruit draaien. Dan kun je met je pink erin wel voelen of er (genoeg) olie in zit. Vullen tot onderkant van het gat. Tot het er weer uitkomt zeg maar. Ik heb hem ook gevuld via dit gat.
suc6
Bijlagen
1386506931NIMAG1895.jpg
odorf

Bericht door odorf »

plan & groen schreef:Bovenop zit een rubber kapje, ik dacht dat hier de peilstok zou zitten. Blijkt alleen een afdekkapje te zijn. Eronder zie je volgens mij de koppeling en een soort tandrad.
Bij verversen moet je de olie afvullen tot de rand bovenin overloopt. Ik zag helemaal geen olie zitten, kun je ergens peilen hoeveel olie er nog inzit? Weet je meteen aan de kleur of je moet gaan verversen.
Bij dat zwarte afdekdopje moet je NIET zijn! :ie
Dat is om de markeringen van het vliegwiel af te lezen.
Tandrad is je startkrans van de startmotor.

Zie verder reactie van Ronald hierboven. Locatie aan de voorzijde versnellingsbak.
Niet bovenop dus. Peilstok is er niet ... (wel bij automaten)

Nog een linkje:
http://www.vw-bus-t4.de/Forentipps/getriebeoel.htm

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
plan & groen

Bericht door plan & groen »

Goed dat ik eerst even naar vraag..Gooi niet zomaar ergens olie in maarja :groteogen Was al op zoek naar werkplaatshandboek om dit soort dingen te voorkomen.

Bedankt voor de adviezen!

Plan & groen :driveT5
Plaats reactie