Mijn naam is Thijs en ik ben een 32 jarige theater en decormaker uit Deventer.
Sinds een twee weken ben ik de trotse eigenaar van een naar mijn idee zeer goed onderhouden T4 uit 1991. Het is een benzine 1.8 - 1781ccm 67pk met 129.000 op de teller in lekkere staat (In elk geval beter dan de Mercedes 408 brandweer en Fiat Ducatodo die ik hiervoor heb gereden). En qua VW ik moet zeggen, wat een fijn bussie! Ik begin te snappen waarom zoveel mensen fan zijn van de T’s. Ik heb de afgelopen weken al flink wat rondgesnuffeld op dit forum en wat een fijne berg aan info is hier al verzameld, prachtig. Het werd dan ook hoog tijd dat ik mezelf even kenbaar maak en voorstel aan u allen. Dus bij deze! Aangenaam en zulks. En om maar meteen te delen, dit is mijn buske!

Ik zal proberen een blogje bij te houden hier in het T4 klustopic om u allen op de hoogte te houden over vorderingen en bij vragen niet het hele Forum te bevuilen. Ik hoop dat ik her en der op jullie expertise mee mag liften want er gaan geheid een boel vragen komen van mijn kant. En ook al heeft internet vele antwoorden, ik kom toch elke keer weer hier uit merk ik.
Mijn T-tje staat nu op de oprit voor een check up and make op alle vlakken die ik zelf kan aanpakken. Vandaag heb ik voor het eerst echt de nodige tijd en omdat ik een fan ben van lijstjes, kan ik die net zo goed hier plakken en bijhouden dacht ik zo.
Tot op heden ben ik de volgende dingen tegengekomen om te doen en aan te pakken.
TO DO LIST:
- Motor laten checken van iemand die er meer verstand van heeft dan ikzelf. Ik heb het idee dat hij momenteel niet heel zuinig loopt en dat de motor af en toe dichtslaat door gebrek aan lucht. En nou heb ik er de ballen verstand van, van motoren, maar logica zegt dat ik de luchtfilter maar eens moet checken.
Nu ben ik oudere bussen gewend maar ik hoop toch echt dat ik een 1/10 ga redden met 90 op de snelweg in plaats van de 1/7 die ik nu lijk te rijden. Optrekken is ook nog niet wat het kan zijn al is het invoegen op de snelweg is een van de avonturen die ik graag voor lief neem met deze bus, ik hoop dat er een manier is hem iets meer optrekkracht te geven zeker als ik ook nog met wat lading wil rijden. Iemand suggesties wellicht?
- De gaskabel en controleren op soepelheid van “terugslaan”. De bus loopt er hoog in zijn toeren als ik de koppeling indruk en zakt dan heel langzaam terug. De ene keer langzamer dan de andere keer. Wát zit er waar vaster dan het hoort is de hamvraag.
- Kleine putjes op lakwerk carrosserie en deuren restaureren. Her en der zitten putjes (0,1cm2) door het te dicht op muren parkeren en te lomp de deur open doen en onder de raamdeurstijlen zie ik ook wat slechtere plekjes (0,4cm2).
- Oude beplating verwijderen, binnenwerk checken en slechte plekken aanpakken.
- Tussenschot verwijderen i.v.m. plaatsing draaiplateau aan bestuurderskant. Het tussenschot is nu al half verwijderd (Hoogte nu +_ 60 cm)
- Originele twee zits bank naast draaistoel plaatsen, nu is het nog een 2 zitter en ik wil naar 3. Heet iemand misschien ervaring of deze combi mogelijk is? Past het überhaupt? Een originele tweezitsbank naast een draaibare bestuurdersstoel? Of moet ik dan voor 2 zits gaan?
- Geluid isolatie vloer en wanden. (Twijfel twijfel, ik lees er zoveel over maar wat moet ik nou gebruiken aan materiaal. Er is namelijk een beperkt budget qua het aanpakken van de bus en de beste opties, zijn (ditmaal toch) ook de duurste zo lijkt het.
- Nieuwe beplating vloer en wanden (12 / 9 mm). LED strips langs beide lange zijdes van het dak. Spanbandhaken op wanden, bagagenet optie achter stoelen i.v.m. weghalen tussenschot.
- Achterdeurtje links voorzien van een nieuw verduisterd raampje. Er zit nu een waterdichte plaat in gelijmd die er snel uit moet want ik wil weten hoe het ijzer eronder eraan toe is.
- Achterdeur rechts slot repareren, kan niet op slot gedraaid worden met de sleutel, en binnendoorkruipen is vrij vervelend elke keer als je wilt afsluiten.
- Imperiaal lassen en plaatsen
Nou ja, u leest het, ik heb het nog druk en ik ga dan ook maar eens beginnen. Meer info en status updates volgen vast spoedig en ik vrees ook wel de nodige vragen.
Met een creatieve groet voor nu!
Thijs