Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Er is hoop, Marcel.....
Los van de toenmalige aanschafprijs nieuw (daar staat inmiddels al een en over geschreven in dit topic) waar je nu over moet bijtellen zal je bus over een paar maanden de leeftijd van 15 jaar bereiken en dan ga je 35% bijtellen over de "waarde in het economisch verkeer".
Een standaard Transporter met een waarde van 3000 euro geeft dan een bruto bijtelling van 1000 euro per jaar, en een mooie luxe bus van 6000 euro komt op 2000 euro bijtelling - maar het zal niet zo heel moeilijk zijn om dichter bij de 3000 dan bij de 6000 te blijven.
Ik doe dit met diverse auto's nu al een paar jaar en het bevalt me uitstekend !
Los van de toenmalige aanschafprijs nieuw (daar staat inmiddels al een en over geschreven in dit topic) waar je nu over moet bijtellen zal je bus over een paar maanden de leeftijd van 15 jaar bereiken en dan ga je 35% bijtellen over de "waarde in het economisch verkeer".
Een standaard Transporter met een waarde van 3000 euro geeft dan een bruto bijtelling van 1000 euro per jaar, en een mooie luxe bus van 6000 euro komt op 2000 euro bijtelling - maar het zal niet zo heel moeilijk zijn om dichter bij de 3000 dan bij de 6000 te blijven.
Ik doe dit met diverse auto's nu al een paar jaar en het bevalt me uitstekend !
T5 1,9 Tdi 2004
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
die 23000 euro kan wel klpopen .de mijne van 2002 was er toen nieuw niet mee betaald en dat is een 88pk tdi en die van mijn schonvader koste nog 10 meer als de mijne en dat is een 102 pk van2001
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Ik heb gewoon de originele prijslijst van destijds online gezet,
waarschijnlijk is het wat mensen ontgaan
Zo kun je precies zien wat welke optie kostte destijds.
Deze prijslijst kan ook handig zijn voor camper bouwers als ze opgave moeten gaan doen van rest-BPM..
waarschijnlijk is het wat mensen ontgaan

Zo kun je precies zien wat welke optie kostte destijds.
Deze prijslijst kan ook handig zijn voor camper bouwers als ze opgave moeten gaan doen van rest-BPM..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Je kan ook een half jaartje geen bijtelling doen, daarna is de bus 15 jaar oud en vanaf 15 jaar oud betaal je 35% over de dagwaarde van het voertuig. Stuk goedkoper dus.
Mvg Rick
Mvg Rick
- Marcel van Es
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
- Locatie: Den Haag
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Hoi JosJos M schreef:Je zou het bij PON kunnen proberen, info@pon.com , heb ik twee jaar terug ook gedaan, even kenteken en meldcode vermelde in mail.
Duurde een paar dagen, maar dit als antwoord;
U geeft aan dat u op zoek bent naar de catalogusprijs van een Volkswagen Transporter van 1999.
De netto catalogusprijs bedraagt : Fl. 37.345. De prijs is in guldens en exl. BTW. De prijs incl. BTW bedraagt: Fl. 43.880
Die van mij is wel een 88pk, daar zit natuurlijk wel verschil in
Ik heb vanmorgen gesproken met een vw dealer uit Uden waar de bus destijds is gekocht,
Ik vertelde het verhaal en hij begon te lachen maar hij kon mij geen helder antwoord uit brengen.
Maar op de site van Peter staat het duidelijk omschreven je hoeft alleen de extra pakketten er bij op te tellen en je weet wat de T4 gekost heeft.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Dealer kan je niet helpen, die hebben die gegevens al lang niet meer.
Je moet bij de importeur (PON) zijn en vervolgens bij de bedrijfswagen-afdeling (vwbedrijfswagens.nl).
Die blauwe van ons kwam op 44.000 gulden ex. btw.
Je moet bij de importeur (PON) zijn en vervolgens bij de bedrijfswagen-afdeling (vwbedrijfswagens.nl).
Die blauwe van ons kwam op 44.000 gulden ex. btw.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

- Marcel van Es
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
- Locatie: Den Haag
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Beste Erwin LErwin L schreef:Er is hoop, Marcel.....
Los van de toenmalige aanschafprijs nieuw (daar staat inmiddels al een en over geschreven in dit topic) waar je nu over moet bijtellen zal je bus over een paar maanden de leeftijd van 15 jaar bereiken en dan ga je 35% bijtellen over de "waarde in het economisch verkeer".
Een standaard Transporter met een waarde van 3000 euro geeft dan een bruto bijtelling van 1000 euro per jaar, en een mooie luxe bus van 6000 euro komt op 2000 euro bijtelling - maar het zal niet zo heel moeilijk zijn om dichter bij de 3000 dan bij de 6000 te blijven.
Ik doe dit met diverse auto's nu al een paar jaar en het bevalt me uitstekend !
Bedankt voor de nuttige informatie.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Graag gedaan Marcel. Enne, vergeet niet om op de auto af te schrijven he. Als je de waarde eenmaal hebt vastgesteld mag je die natuurlijk een jaar later naar beneden bijstellen. Dus dan wordt het nog leuker, van 3000 naar 1500 naar 500 (en daar dan 35% van)
Voor zolang als deze regeling in stand blijft natuurlijk.......
Voor zolang als deze regeling in stand blijft natuurlijk.......
T5 1,9 Tdi 2004
- andy(boomycar)
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
hm,ik heb een caravelle 2400cc diesel van 1993.
bij deze zat de aankoopfactuur nog bij en koste toen 1.283.000 belgische frank,dat komt nu neer op iets meer of 32.000 euro.
dus 21j geleden was deze toch ook al stevig geprijsd.
grtz andy
bij deze zat de aankoopfactuur nog bij en koste toen 1.283.000 belgische frank,dat komt nu neer op iets meer of 32.000 euro.
dus 21j geleden was deze toch ook al stevig geprijsd.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Wat de bus gekocht heeft bij aanschaf durf ik niet te zeggen, maar de belastingregels zijn op zich niet eens zo heel moeilijk.
Is je bus ouder dan 15 jaar? Dan is je bijtelling 35% van de fiscale dagwaarde.
Is je bus jonger dan 15 jaar, dan is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde.
Uiteraard geldt dit alleen voor de mensen die de bus ook privé gebruiken.
Gebruik je, net als ik bijvoorbeeld, de bus NIET privé dan kun je daarvoor bij de belastingdienst aanvragen dat je je bus alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dit betekent dan dat je GEEN privé kilometers mag maken. Ander bijkomend voordeel is dat je in principe geen kilometeropgaaf hoeft te doen. Hierdoor betaal je in zijn geheel geen bijtelling.
Nou wat handige feitjes voor met name de ZZPers hier als je wilt voorkomen dat je bijtelling betaald bij alleen zakelijk gebruik:
- Controles zijn over het algemeen vaak bij pretparken en bij grote meubelzaken (IKEA's dus) en soms dus ook langs de weg als men een belastingcontrole houdt.
- Er is 1 controleur per regio.
- Het is voor de belastingdienst moeilijk te bewijzen dat jij niet met je bus bij de IKEA staat om kantoormeubels te halen. Of dat je een opdracht hebt van de Efteling (of wilt netwerken daar).
Ik zeg niet dat je ondanks dat je alleen zakelijke kilometers mag rijden, je vooral heel veel prive kilometers moet gaan maken. Ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is. Ik gebruik mijn bus alleen maar zakelijk in ieder geval, maar ik heb dan ook het geluk dat ik nog een gewone auto ernaast heb (en mijn vrouw heeft ook haar eigen auto).
Is je bus ouder dan 15 jaar? Dan is je bijtelling 35% van de fiscale dagwaarde.
Is je bus jonger dan 15 jaar, dan is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde.
Uiteraard geldt dit alleen voor de mensen die de bus ook privé gebruiken.
Gebruik je, net als ik bijvoorbeeld, de bus NIET privé dan kun je daarvoor bij de belastingdienst aanvragen dat je je bus alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dit betekent dan dat je GEEN privé kilometers mag maken. Ander bijkomend voordeel is dat je in principe geen kilometeropgaaf hoeft te doen. Hierdoor betaal je in zijn geheel geen bijtelling.
Nou wat handige feitjes voor met name de ZZPers hier als je wilt voorkomen dat je bijtelling betaald bij alleen zakelijk gebruik:
- Controles zijn over het algemeen vaak bij pretparken en bij grote meubelzaken (IKEA's dus) en soms dus ook langs de weg als men een belastingcontrole houdt.
- Er is 1 controleur per regio.
- Het is voor de belastingdienst moeilijk te bewijzen dat jij niet met je bus bij de IKEA staat om kantoormeubels te halen. Of dat je een opdracht hebt van de Efteling (of wilt netwerken daar).
Ik zeg niet dat je ondanks dat je alleen zakelijke kilometers mag rijden, je vooral heel veel prive kilometers moet gaan maken. Ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is. Ik gebruik mijn bus alleen maar zakelijk in ieder geval, maar ik heb dan ook het geluk dat ik nog een gewone auto ernaast heb (en mijn vrouw heeft ook haar eigen auto).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Als aanvulling:whizzi schreef:...........
Nou wat handige feitjes voor met name de ZZPers hier als je wilt voorkomen dat je bijtelling betaald bij alleen zakelijk gebruik:
- Controles zijn over het algemeen vaak bij pretparken en bij grote meubelzaken (IKEA's dus) en soms dus ook langs de weg als men een belastingcontrole houdt.
- Er is 1 controleur per regio.
- Het is voor de belastingdienst moeilijk te bewijzen dat jij niet met je bus bij de IKEA staat om kantoormeubels te halen. Of dat je een opdracht hebt van de Efteling (of wilt netwerken daar).
........
-Alle snelheidcontroles langs de snelweg maken van alle passerende voertuigen een kentekenscan (ook als je niet te hard rijd) en deze registraties gaan ook naar de belastingdienst.
- van automatische flitsers (flitspalen) gaan de kentekens ook naar de bd (ook als de geconstateerde snelheid niet tot een bekeuring leidt)
Bottomline: rij je prive met je auto, geef dit altijd op, want dit gaat nooit lang goed..........
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Er is nog een optie:
Bus volledig in de privé houden en zakelijke kilometers a 19 cent aftrekken.
Of het voordeliger is is afhankelijk van aanschaf, zelf
, enzovoorts.
Vooral voor minder dure bussen en bij eigen onderhoud is het goedkoper.
Een ander voordeel is, dat als het een paar jaar wat slechter gaat je tenminste geen bijtelling hebt.
Bus volledig in de privé houden en zakelijke kilometers a 19 cent aftrekken.
Of het voordeliger is is afhankelijk van aanschaf, zelf

Vooral voor minder dure bussen en bij eigen onderhoud is het goedkoper.
Een ander voordeel is, dat als het een paar jaar wat slechter gaat je tenminste geen bijtelling hebt.
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Puur uit interesse, hoe kom je de fiscal dagwaarde van je bus te weten?
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
Op marktplaats kijken.
http://www.carblogger.nl/autokosten/bij ... 4-en-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
35% van de waarde in het economische verkeer (oftewel de dagwaarde wanneer je de auto particulier zou verkopen)
http://www.carblogger.nl/autokosten/bij ... 4-en-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
35% van de waarde in het economische verkeer (oftewel de dagwaarde wanneer je de auto particulier zou verkopen)
Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf
En weet wel, dat als de BD vermoedt dat het anders is, dan krijg je gewoon een aanslag en mag je zelf bewijzen dat het niet zo os.
M.a.w., de BD hoeft niets te bewijzen....
M.a.w., de BD hoeft niets te bewijzen....