Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Katalysator
Katalysator
Goedendag Forumleden,
Ik heb een T5 2,5 TDI uit 2004 met nog een katalysator, mijn vraag is of het nut heeft om deze te verwijderen zodat hij beter en zuiniger loopt en ook of het nut heeft de egr klep te sluiten.
Graag jullie reactie's
Alvast bedankt
Ik heb een T5 2,5 TDI uit 2004 met nog een katalysator, mijn vraag is of het nut heeft om deze te verwijderen zodat hij beter en zuiniger loopt en ook of het nut heeft de egr klep te sluiten.
Graag jullie reactie's
Alvast bedankt
Re: Katalysator
ja dat vraag ik mij ook af
ben benieuwd!

ben benieuwd!

-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Katalysator
Daar ben ik voor mijn 1.9TDI ook wel benieuwd naar 

Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Katalysator
ben ook benieuwd
ik ga stiekum wel even via de zoekfunctie alvast kijken , volgens mij is dit onderwerp al
vele keren besproken


vele keren besproken

vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: Katalysator
En nog wat gevonden 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Katalysator
Antwoorden:Frannie B schreef:Goedendag Forumleden,
Ik heb een T5 2,5 TDI uit 2004 met nog een katalysator, mijn vraag is of het nut heeft om deze te verwijderen zodat hij beter en zuiniger loopt en ook of het nut heeft de egr klep te sluiten.
Graag jullie reactie's
Alvast bedankt
ja
en ja
zie ook hier:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
voor meer achtergrond.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Katalysator
Beste Forumleden,
In de eerste plaats, Peter bedankt voor het interessante artikel over de egr klep. Daar ga ik een plaatje tussen zetten en kijken wat er gebeurt, voor wat de katalysator betreft weet ik nog niet wat ik doe.
Met vriendelijk groet,
Frans
In de eerste plaats, Peter bedankt voor het interessante artikel over de egr klep. Daar ga ik een plaatje tussen zetten en kijken wat er gebeurt, voor wat de katalysator betreft weet ik nog niet wat ik doe.
Met vriendelijk groet,
Frans
Re: Katalysator
Ik weet het ook niet
ik kan niks duidelijks vinden over de Katalysator 
Even op de Engelse forum de vraag stellen kijken of ik antwoord krijg.


Even op de Engelse forum de vraag stellen kijken of ik antwoord krijg.
Re: Katalysator
Niet?Deki schreef:Ik weet het ook nietik kan niks duidelijks vinden over de Katalysator
![]()

EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing bijv?

Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

Re: Katalysator
Hopa dit is wat ik zocht ! THX DNS




-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Katalysator
Ik heb mijn roetkat gisteravond uit de bus gehaald
Kan direct merken dat hij wat eerder oppakt.
Heb eerst de voorpijp onder de auto vandaan gehaald, daarna de kat aan beide kanten los geslepen, roetkat eruit gemept en met een mooie buis erin weer in elkaar gelast.
Nu hopen dat hij nog iets zuiniger word, want daar was het mij om te doen eigenlijk
Als ik het resultaat weet zal ik dat hier ook nog even posten!

Kan direct merken dat hij wat eerder oppakt.
Heb eerst de voorpijp onder de auto vandaan gehaald, daarna de kat aan beide kanten los geslepen, roetkat eruit gemept en met een mooie buis erin weer in elkaar gelast.
Nu hopen dat hij nog iets zuiniger word, want daar was het mij om te doen eigenlijk

Als ik het resultaat weet zal ik dat hier ook nog even posten!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Katalysator
Als je de zoekfunctie gebruikt , dan zul je meerdere topics hierover vinden , en ook terugvinden dat je bus inderdaad zuiniger zal worden als de katalysator of de DPF leeggemaakt is.fietsensloper schreef:Ik heb mijn roetkat gisteravond uit de bus gehaald![]()
Kan direct merken dat hij wat eerder oppakt.
Heb eerst de voorpijp onder de auto vandaan gehaald, daarna de kat aan beide kanten los geslepen, roetkat eruit gemept en met een mooie buis erin weer in elkaar gelast.
Nu hopen dat hij nog iets zuiniger word, want daar was het mij om te doen eigenlijk![]()
Als ik het resultaat weet zal ik dat hier ook nog even posten!
Steek maar eens een spons in je mond , en probeer dan maar eens te gaan joggen , en toch voldoende adem te krijgen ... Da's net hetzelfde als je bus die moet "ademen" door een katalysator .


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Katalysator
Precies, dat was mijn idee er ook achter
Als je de kat tegen een lamp aan houd kun je er nauwelijks licht doorheen zien. En daar moeten dan alle uitlaatgassen door? Dat kan niet anders zijn dan een ''verstopping'' in de luchtwegen

Als je de kat tegen een lamp aan houd kun je er nauwelijks licht doorheen zien. En daar moeten dan alle uitlaatgassen door? Dat kan niet anders zijn dan een ''verstopping'' in de luchtwegen

Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Re: Katalysator
ERG klep zelfde verhaal
uitlaatgassen terug in de motor dat wil je toch niet!!!
Uitlaatgassen zijn warmer dan schone lucht) de intercooler zit er niet voor niks op,
en uitlaatgassen hebben minder zuurstof dan schone lucht
je wil een zo goed mogelijke verbranding hebben, dus zoveel mogelijk koude lucht met zoveel mogelijk zuurstof
(roetkat ben ik al zeker 6 jaar kwijt) turbo pakt ongeveer 200 rpm eerder op en ook agresiever indien nodig
de gassen kunnen sneller het schoepenwiel aandrijven doordat ze geen weerstand van die KAT hebben
en daardoor gaat het inlaat schoepenwiel dus ook eerder zijn klusje doen
uitlaatgassen terug in de motor dat wil je toch niet!!!
Uitlaatgassen zijn warmer dan schone lucht) de intercooler zit er niet voor niks op,
en uitlaatgassen hebben minder zuurstof dan schone lucht
je wil een zo goed mogelijke verbranding hebben, dus zoveel mogelijk koude lucht met zoveel mogelijk zuurstof
(roetkat ben ik al zeker 6 jaar kwijt) turbo pakt ongeveer 200 rpm eerder op en ook agresiever indien nodig
de gassen kunnen sneller het schoepenwiel aandrijven doordat ze geen weerstand van die KAT hebben
en daardoor gaat het inlaat schoepenwiel dus ook eerder zijn klusje doen
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Katalysator
Inmiddels een tank of 5 leeg gereden.
Bij heel rustig rijden, en nergens harder dan 90km/h, heb ik een verbruik gemeten van 1:16, (1295KM op 78,5L diesel)
Bij gewoon stevig doorrijden, driekwart stad en een kwart snelweg met 130km/h, meet ik al 4 tanken achter elkaar 1:14 tot 1:14,5
Ik kan dus ook zeggen dat de actie zeer geslaagd is!
Voorheen wou hij absoluut niet zuiniger dan 15,1 en bij normaal gebruik met ongeveer dezelfde buitentemperatuur, zat ik altijd tussen de 1: 13 en 13,5
Bij heel rustig rijden, en nergens harder dan 90km/h, heb ik een verbruik gemeten van 1:16, (1295KM op 78,5L diesel)
Bij gewoon stevig doorrijden, driekwart stad en een kwart snelweg met 130km/h, meet ik al 4 tanken achter elkaar 1:14 tot 1:14,5

Ik kan dus ook zeggen dat de actie zeer geslaagd is!


Voorheen wou hij absoluut niet zuiniger dan 15,1 en bij normaal gebruik met ongeveer dezelfde buitentemperatuur, zat ik altijd tussen de 1: 13 en 13,5
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen