Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
180pk dsg tunen??? Moeite waard?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 20:46
180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Is het echt de moeite waard om mijn 180 pk dsg te tunen?
Had met mijn vorige t5 wel is dat hij in de noodloop sloeg
En was er toen flauw van.
Hoor nu verhalen van EGR KLEP afsluiten,dpf filter verwijderen enz....!!
Ik wil niet beginnen te "klaaien" aan mijn bus!
Dus gewoon tunen via de computer is dat genoeg???
Had met mijn vorige t5 wel is dat hij in de noodloop sloeg
En was er toen flauw van.
Hoor nu verhalen van EGR KLEP afsluiten,dpf filter verwijderen enz....!!
Ik wil niet beginnen te "klaaien" aan mijn bus!
Dus gewoon tunen via de computer is dat genoeg???
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.
Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Wij hebben hier een aantal 180pk DPF vrij en met de 7 traps DSG getuned naar 230pk rondrijden. De bak kan dit zonder aanpassingen goed aan, het is een verademing t.o.v. de 5 cilinder automaat.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
De motor is wel bestaand tegen hogere mechanische en thermische belasting. De koeling van van de 180 pk motor is geoptimaliseerd. Hetzelfde blok wordt ook probleemloos in de langeafstandsraces gebruikt.
Maar het probleem met de thermische overbelasting bij getunde 180 pk blokken wordt vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van een DPF. Daar hebben de flink getunde diesel raceblokken van VW geen last van. Wil je minder risico lopen bij het tunen van een 180 pk blok, is naast het kiezen van een gerenommeerde tuner (bijv. JD, TVS Engineering,...) ook het vervangen van de DPF door een downpipe (EPS) zeer aanbevolen.
Wat de DSG bak betreft, de introductie van de DQ500 DSG bakken in T5 GP heeft mijn vertrouwen in VW automaat weer gewekt. Deze bak is ontwikkeld voor een koppel tot 600 Nm. De DSG heeft zich in meerdere VW modellen bewezen. De software van de bak is helaas niet perfect. Volgens de DSG specialisten van DSG Dokter zijn de lage motortoerentallen van de standaard VW software niet bevorderlijk voor de levensduur van de DSG koppeling. Schakelen bij lage toerentallen zou op den duur voor meer speling van de koppeling zorgen m.a.g. vroegtijdige slijtage. Aanpassing van DSG software is zeker overwegen waard.
Zelf rijd ik al 2,5 jaar probleemloos rond met een getunde 180 pk blok en getunde DSG bak . DPF is uiteraard verwijderd en EGR voor 100% dicht geschreven. 220 pk en vooral 490 Nm koppel geven erg veel rijplezier
Gr. Babson
Maar het probleem met de thermische overbelasting bij getunde 180 pk blokken wordt vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van een DPF. Daar hebben de flink getunde diesel raceblokken van VW geen last van. Wil je minder risico lopen bij het tunen van een 180 pk blok, is naast het kiezen van een gerenommeerde tuner (bijv. JD, TVS Engineering,...) ook het vervangen van de DPF door een downpipe (EPS) zeer aanbevolen.
Wat de DSG bak betreft, de introductie van de DQ500 DSG bakken in T5 GP heeft mijn vertrouwen in VW automaat weer gewekt. Deze bak is ontwikkeld voor een koppel tot 600 Nm. De DSG heeft zich in meerdere VW modellen bewezen. De software van de bak is helaas niet perfect. Volgens de DSG specialisten van DSG Dokter zijn de lage motortoerentallen van de standaard VW software niet bevorderlijk voor de levensduur van de DSG koppeling. Schakelen bij lage toerentallen zou op den duur voor meer speling van de koppeling zorgen m.a.g. vroegtijdige slijtage. Aanpassing van DSG software is zeker overwegen waard.
Zelf rijd ik al 2,5 jaar probleemloos rond met een getunde 180 pk blok en getunde DSG bak . DPF is uiteraard verwijderd en EGR voor 100% dicht geschreven. 220 pk en vooral 490 Nm koppel geven erg veel rijplezier

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Dat slaat nergens op, hoe kom je daar bij.Pim 328 schreef:Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.
Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Deze DQ500 bak is gelijk aan de bak van de RS3 etc, die dingen kunnen met gemak 650Nm aan. Dat ga je met je 4 cilindertje nooit halen.
Wat wel mooi is aan de dsg tuning, is dat je de schakelmomenten meteen kunt verleggen. 85kph in de 7e versnelling is niet optimaal. Afgelopen weken een aantal van deze modellen inclusief dsg tuning gedaan, wereld van verschil in het schakelen, veel natuurlijker.
Bij JDEngineering zetten we tegenwoordig de EGR standaard 100% dicht bij de tuning van de T5 GP modellen (het zijn zeer betrouwbare motoren/bakken, maar de EGR van dit model is waardeloos).
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Over EGR gesproken.
Mark, jij hebt mijn Caddy 75 pk er bij getuned maar de EGR kon je toen nog niet dicht zetten.
Kan dat inmiddels wel?
Mark, jij hebt mijn Caddy 75 pk er bij getuned maar de EGR kon je toen nog niet dicht zetten.
Kan dat inmiddels wel?
gr, Jan.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
de topicstarter vroeg of het OK is om alleen de motor te chippen. Pim antwoordde dat ook de dsg moet meegechipt worden om schade aan de dsg te vermijden.Race Eend schreef:Dat slaat nergens op, hoe kom je daar bij.Pim 328 schreef:Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.
Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Deze DQ500 bak is gelijk aan de bak van de RS3 etc, die dingen kunnen met gemak 650Nm aan. Dat ga je met je 4 cilindertje nooit halen.
Wat wel mooi is aan de dsg tuning, is dat je de schakelmomenten meteen kunt verleggen. 85kph in de 7e versnelling is niet optimaal. Afgelopen weken een aantal van deze modellen inclusief dsg tuning gedaan, wereld van verschil in het schakelen, veel natuurlijker.
Bij JDEngineering zetten we tegenwoordig de EGR standaard 100% dicht bij de tuning van de T5 GP modellen (het zijn zeer betrouwbare motoren/bakken, maar de EGR van dit model is waardeloos).
In plaats van nou direct te gaan roepen "dat slaat nergens op" , zou ik eerst de vraag en het antwoord goed lezen , want uiteindelijk schrijf je net hetzelfde wat Pim al vermeldde : dat je bij het chippen ook de dsg moet mee chippen ...

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 20:46
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Door deze verhalen wordt ik er nog niet veel rustiger op,denk dat ik het maar gewoon bij 180pk laat.
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Ja dat kan inmiddels!caddy schreef:Over EGR gesproken.
Mark, jij hebt mijn Caddy 75 pk er bij getuned maar de EGR kon je toen nog niet dicht zetten.
Kan dat inmiddels wel?
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Nee dat zeg ik absoluut niet, lees mijn antwoord nog maar eens.Pascal-141 schreef:
de topicstarter vroeg of het OK is om alleen de motor te chippen. Pim antwoordde dat ook de dsg moet meegechipt worden om schade aan de dsg te vermijden.
In plaats van nou direct te gaan roepen "dat slaat nergens op" , zou ik eerst de vraag en het antwoord goed lezen , want uiteindelijk schrijf je net hetzelfde wat Pim al vermeldde : dat je bij het chippen ook de dsg moet mee chippen ...
De koppelbegrenzer verhogen in de bak is onzin, deze bak kan tot 650Nm hebben. Je gaat deze bak met je 4 cilindertje nooit slopen, deze bak is sterker dan de motor is.
Je kunt de bak wel aanpassen, maar dat is alleen om dan de schakelmomenten prettiger te maken, als je nu al tevreden bent met de standaard bak schakelmomenten, dan kan je de bak simpel origineel laten.
Pas je alleen motortuning toe op een 180pk, en laat je je bak origineel, dan blijft hij net zo veilig tov als je de bak wel aan past.
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Indien je je motor niet laat tunen dan zal je toch kunnen overwegen om de DSG bak wel te laten tunen. Dat zou de levensduur verlengen en een plezieriger schakelgedrag opleveren. Dat laatste kan ik beamen, een getunede DSG bak is een hele verademing!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
@ Anno, inderdaad, een aangepaste dsg bak rijdt veel natuurlijker dan dat idioot snelle overschakelen wat ze standaard doen.
85kph in de 7e versnelling
85kph in de 7e versnelling

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Hoi! Ben nieuw hier.. maar wat mij betreft dik de moeite waard! Rijdt getuned erg erg soepel, veel stiller en een trekkracht...niet normaal!
gedaan bij VAG in Nuenen. Ben erg tevreden!
T5GP 2011 218pk 470 nm 4 Motion
gedaan bij VAG in Nuenen. Ben erg tevreden!
T5GP 2011 218pk 470 nm 4 Motion
T5GP 2011 218pk 470Nm 4Motion
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Stiller ? Hebben ze de motor dan meteen ook geisoleerd of zo ?T5Rocks schreef:Hoi! Ben nieuw hier.. maar wat mij betreft dik de moeite waard! Rijdt getuned erg erg soepel, veel stiller en een trekkracht...niet normaal!
gedaan bij VAG in Nuenen. Ben erg tevreden!
T5GP 2011 218pk 470 nm 4 Motion

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?
Ook mijn ervaring met tunen is dat het geluid anders dan wel stiller wordt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen