Weetjewellers ,
Sinds een paar weken , wanneer ik mijn t4 1900D van 1991 start , dan komt er witte rook ..
Ook draait de motor even ' vierkantig ' . Wanneer de rookontwikkeling weg is , na enkele seconden , dan draait de motor
Perfect . Hoe kouder het is , hoe harder hij het heeft .
Voor mij wijst dit op versleten gloeibougies , maar die zijn heb ik 15000 km geleden vervangen , door beru's ..
Iemand een idee ?
Bedankt. .
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gloeibougies weeral versleten ?
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
zou de inspuitstukken eens van nieuwe nozzels voorzien.
kosten vallen meestal wel mee..... ebay is je vriend.
http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-T4- ... 20c052b298" onclick="window.open(this.href);return false;
verwacht geen topkwaliteit zoals oem bosch, maar een ton halen ze meestal wel.
dit is nog mooier, zit je ook niet met afstellen:
http://www.ebay.de/itm/Einspritzdusen-T ... 3f0f8a15cc" onclick="window.open(this.href);return false;
kosten vallen meestal wel mee..... ebay is je vriend.
http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-T4- ... 20c052b298" onclick="window.open(this.href);return false;
verwacht geen topkwaliteit zoals oem bosch, maar een ton halen ze meestal wel.
dit is nog mooier, zit je ook niet met afstellen:
http://www.ebay.de/itm/Einspritzdusen-T ... 3f0f8a15cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
Tip: Doe eens een compressie & lek test.
Witte rook duid op water/vocht in de verbrandingsruimte (kapotte koppakking)
En een bokkende motor met koud weer op compressie verlies.
Koppen willen wel eens scheuren, tussen inlaat & uitlaatklep, waardoor compressie weglekt.
Motor wordt warm, scheurtjes krimpen dicht.
Gr, Geert
Witte rook duid op water/vocht in de verbrandingsruimte (kapotte koppakking)
En een bokkende motor met koud weer op compressie verlies.
Koppen willen wel eens scheuren, tussen inlaat & uitlaatklep, waardoor compressie weglekt.
Motor wordt warm, scheurtjes krimpen dicht.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
Is een motor al warm genoeg om de eventuele scheurtjes te dichten na pakweg 30 seconden/1 minuut ?
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
Yepp,driezer schreef:Is een motor al warm genoeg om de eventuele scheurtjes te dichten na pakweg 30 seconden/1 minuut ?
Ter vergelijking: Houd maar eens 30 seconde een dakleer brander van een dakdekker op een stuk metaal.
Na 30 seconde is het ook al roodgloeiend
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
Geert G schreef:Tip: Doe eens een compressie & lek test.
Witte rook duid op water/vocht in de verbrandingsruimte (kapotte koppakking)
En een bokkende motor met koud weer op compressie verlies.
Koppen willen wel eens scheuren, tussen inlaat & uitlaatklep, waardoor compressie weglekt.
Motor wordt warm, scheurtjes krimpen dicht.
Gr, Geert
witte rook met starten en de eerste omwentelingen van het aanslaan van een koude diesel duid op niet verbrande brandstof......
@ geert, Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar het verhaal van dichtkrimpende scheurtjes is een fabel, Scheurtjes tussen de kleppen in kan meestal gewoon geen kwaad. Zolang de zitting heel is en ze niet doorlopen naar het in of uitlaatkanaal heb je geen enkel probleem. Ik heb ze wel onder handen gehad waar je een duimnagel zo in kon zetten. gewoon 21 bar compressie en geen druppel water gebruiken.
Als ze doorlopen tot het koelkanaal dan loopt de motor vol water zodra je hem uitzet en krijg je hem niet meer gestart. (staat vast, maak waterslag) Meestal kom je er op een andere manier achter, namelijk dat het expansievat, de radiateur of een van de waterslangen eenvoudig weg opgeblazen worden.
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
@repelsteeltje
Klopt, mits de klepzitting heel is, precies
Dan bedoelen we toch allebei hetzelfde..........
Ooit een 6-cilinder LT-35 gehad en daar was dit wel degelijk het geval op cilinder 3-5-6
Stond eerste minuut te bokken, met een groot blauw/wit rookgordijn.
Zodra er wat warmte in de motor kwam werd het minder. (scheurtjes trekken dicht op de klepzitting)
Hier waren de uitlaat-klepzittingen ook ingescheurd en op 1 cilinder liep er een scheur naar het gat van de voorkamer.
Bokken wordt toch veroorzaakt door slechte diesel ontbranding, als gevolg van compressieverlies, bij mijn weten
De compressieslag genereert de hitte d.m.v. gecomprimeerde lucht, voor de ontbranding van de ingespoten diesel.
Als er compressie weglekt, krijg je ook minder hitte van de compressieslag, toch
Klopt, mits de klepzitting heel is, precies
Dan bedoelen we toch allebei hetzelfde..........
Ooit een 6-cilinder LT-35 gehad en daar was dit wel degelijk het geval op cilinder 3-5-6
Stond eerste minuut te bokken, met een groot blauw/wit rookgordijn.
Zodra er wat warmte in de motor kwam werd het minder. (scheurtjes trekken dicht op de klepzitting)
Hier waren de uitlaat-klepzittingen ook ingescheurd en op 1 cilinder liep er een scheur naar het gat van de voorkamer.
Bokken wordt toch veroorzaakt door slechte diesel ontbranding, als gevolg van compressieverlies, bij mijn weten
De compressieslag genereert de hitte d.m.v. gecomprimeerde lucht, voor de ontbranding van de ingespoten diesel.
Als er compressie weglekt, krijg je ook minder hitte van de compressieslag, toch
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Gloeibougies weeral versleten ?
Maar dat bokken kan toch ook wijzen op wat wij Belgen noemen : op 3 poten draaien .
Gloeibougies kapot , niet ontbrandde diesel , witte rook , word warm , is opgelost !
Of Zie ik dit verkeerd ?
Gloeibougies kapot , niet ontbrandde diesel , witte rook , word warm , is opgelost !
Of Zie ik dit verkeerd ?