Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoopadvies T4 buscamper

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Martens-Tvier »

Even voorstellen: Wij zijn al enige maanden actief op zoek naar een T4 buscamper van na bj. 2000.
Eisen zijn vrij simpel; af-fabriek interieur, handbak, 2,5TDi, <200kkm en voor de rest graag een redelijk strakke bus met aantoonbaar onderhoud. En garantie op de hele bus. We zijn bereid wat te betalen voor "zekerheid".

Een tijdje terug waren we voor het eerst bij “JS - een handelaar uit Dalfsen”. Je weet wie ik bedoel ;-)
Hij had daar een California Freestyle staan uit 2003 (import uit Dld) die er extern en intern naar ons idee erg goed uit ziet en ook verder aan onze eisen voldeed.
Omdat we qua auto’s technisch niet onderlegd ben wil ik proberen toch een aantal vragen beantwoord te krijgen.
1 – Op dit forum lees ik goede verhalen over deze handelaar; ons “gevoel” was ook goed, maar ik houd meer van feiten. Heeft iemand recente ervaring met JS?
2 – De vraagprijs van deze bus is stevig, maar JS wil wel iets zakken en bovendien alle noodzakelijke verbeteringen aan de bus uitvoeren (nieuwe daktent, nieuwe remmen achter, wat cosmetische touch-ups in het interieur etc). We ruilen niets in. Is deze “fictieve prijsverlaging” reëel; hoeveel procent zou er van de vraagprijs nog af kunnen; naast de afgesproken werkzaamheden?
3 – De motorkap is bijgespoten (steenslag, aldus JS), en ook op de schuifdeur zijn wat krassen (voor mij onzichtbaar) overgespoten. Ik snap dat een 11 jaar oude bus wat gebruiksschade kan hebben; maar is dit “normaal”? JS maakt overigens hier geen enkel geheim van.
4 – nog andere “waar moet ik op letten-“ tips, onderhandelings-tips etc.?

We beseffen dat je voor garantie etc. betaalt en dat vinden we geen probleem; we willen ook graag een betrouwbare bus van een betrouwbare handelaar waar je voor service etc. nog eens terug kunt komen.
Maar als we een dergelijk bedrag uit gaan geven willen we ook redelijk zeker weten dat we geen kat in de zak hebben gekocht.

Alvast hartelijk dank en bij voorbaat excuses voor het noob-gehalte van de vragen; Marten
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Jor »

Hoi,in dec een generation uit 2000 gekocht bij JS.
Bus is goed,en volgens mij is JS iemand waar je wel van op aan kunt!
Ik heb hem nog niet nodig gehad :driveT4
Maar after sale contact is goed.
Voor de rest niets te melden?
Blijft een klap geld,dus je gevoel moet goed zitten!

Gr. jor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Geert G »

Heb jullie een PB gestuurd. :mail

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door matje86 »

Josh doet al jaren vw campers dus weet waar die mee bezig is
maar 2 de hands is 2 de hands, dus kan er altijd iets naar boven komen en daar hebben we :wjw weer voor :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
kingscrown
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door kingscrown »

Onze eerste camper hebben we vorig jaar ook bij JS gekocht.
Ons budget was beperkt (ca. 10k) maar we kochten enkel een bus om met de vakantie te gebruiken. We hebben er een prima bus gekocht. Aftersales hebben we wel nodig gehad, maar het is allemaal prima opgelost.

Gebruikssporen bij een bus is eigenlijk wel normaal. Ik denk dat je je pas echt zorgen moet gaan maken als de bus 100% strak is met die leeftijd. Waarschijnlijk is er dan meer mee gebeurd.

Overigens is JS hier volgens mij ook actief op het forum :)
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Olaf »

Ik rij alweer bijna een jaar dagelijks in mijn 92er T4 2,4d California van JS, prima kerel om een bus bij te kopen :driveT4
Verteld gewoon eerlijk hoe en wat, en komt zijn afspraken na.
En het voordeel bij hem is dat je meerdere bussen naast elkaar kan bekijken en rijden.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Jor »

Ik had ook al zo een vermoeden dat Jos hier op het forum actief is,en mijn berichtjes ziet.
:jumpklap
Kan het helaas niet bevestigen.
Ik heb mijn geld en auto en holtkamper daar achtergelaten,en een nette bus uit 2000.
Met natuurlijk wat sporen,maar tot nu toe geen gebreken en een zeer goede staat van onderhoudt!
Maar wie kan mij vertellen wat er in de toekomst gaat gebeuren!.
Dat kan geen een handelaar,maar als ik een groot probleem heb bel ik hem en hoop ik. Op hulp en dat is toegezegd.
Ik heb mijn bus vrij snel gekocht!
En maanden van te voren aangeven aan JS wat ik zocht,toen hij het had onderhandeld en binnen een dag gekocht!
En dat is goed gegaan.

Gr. Jor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Multivan Generation »

Martens-Tvier schreef:Even voorstellen: Wij zijn al enige maanden actief op zoek naar een T4 buscamper van na bj. 2000.
Eisen zijn vrij simpel; af-fabriek interieur, handbak, 2,5TDi, <200kkm en voor de rest graag een redelijk strakke bus met aantoonbaar onderhoud. En garantie op de hele bus. We zijn bereid wat te betalen voor "zekerheid".

Een tijdje terug waren we voor het eerst bij “JS - een handelaar uit Dalfsen”. Je weet wie ik bedoel ;-)
Hij had daar een California Freestyle staan uit 2003 (import uit Dld) die er extern en intern naar ons idee erg goed uit ziet en ook verder aan onze eisen voldeed.
Omdat we qua auto’s technisch niet onderlegd ben wil ik proberen toch een aantal vragen beantwoord te krijgen.
1 – Op dit forum lees ik goede verhalen over deze handelaar; ons “gevoel” was ook goed, maar ik houd meer van feiten. Heeft iemand recente ervaring met JS?
2 – De vraagprijs van deze bus is stevig, maar JS wil wel iets zakken en bovendien alle noodzakelijke verbeteringen aan de bus uitvoeren (nieuwe daktent, nieuwe remmen achter, wat cosmetische touch-ups in het interieur etc). We ruilen niets in. Is deze “fictieve prijsverlaging” reëel; hoeveel procent zou er van de vraagprijs nog af kunnen; naast de afgesproken werkzaamheden?
3 – De motorkap is bijgespoten (steenslag, aldus JS), en ook op de schuifdeur zijn wat krassen (voor mij onzichtbaar) overgespoten. Ik snap dat een 11 jaar oude bus wat gebruiksschade kan hebben; maar is dit “normaal”? JS maakt overigens hier geen enkel geheim van.
4 – nog andere “waar moet ik op letten-“ tips, onderhandelings-tips etc.?

We beseffen dat je voor garantie etc. betaalt en dat vinden we geen probleem; we willen ook graag een betrouwbare bus van een betrouwbare handelaar waar je voor service etc. nog eens terug kunt komen.
Maar als we een dergelijk bedrag uit gaan geven willen we ook redelijk zeker weten dat we geen kat in de zak hebben gekocht.

Alvast hartelijk dank en bij voorbaat excuses voor het noob-gehalte van de vragen; Marten
Welkom op Weetjewel.

Ik zou je wat overwegingen en opmerkingen willen geven..
Over punt 2:
Nieuwe tentstof voor het hefdak kun je voor rond de 350 euro vinden, dan moet hij er nog wel op, en dat is een paar uur werk.
Nieuwe remmen reken ik even 200 euro voor en 1 uurtje werk.
Wat bedoel je met cosmetische touch-ups?
Je opmerking over hoeveel zou er nog van de vraagprijs afkunnen, kunnen wij niet beoordelen,
omdat Josh een handelaar is, en dat de aankoop van een 2de hands camper altijd een beetje geven en nemen is, en er onderhandelings ruimte zowel financieel als in natura kan zijn.
Denk bijvoorbeeld bij een camper, op een goede koelbox, de omvormer, vrije tijds accu's die recent zijn.

over punt 3:
Er zullen over het algemeen weinig bussen meer zijn die nog volledig de originele lak hebben, uitzonderingen daar gelaten.
Veel bussen hebben bijvoorbeeld problemen met roestvorming rondom de ramen. Steenslag is een plausibele verklaring voor een overgespoten motorkap. Veel mensen hebben ook wel eens een ongelukje met een schuifdeur, op de camping bijvoorbeeld als er even een fietsje tegenaan valt etc..
Dat hier gewoon eerlijk en open over gesproken wordt is mooi en te prijzen.

Over punt 4:
Zoek eens op het forum naar het topic van annoyingthing of aankoop van een Westfalia en de kenmerken daarvan :knipoog

En algemeen:
Het is ook mogelijk de auto technisch laten keuren door bijvoorbeeld een Dekra, ANWB etc.. Als dat je meer zekerheid geeft.

Veel succes met de zoektocht,
en alvast veel plezier met de toekomstige camper toegewenst :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door HMMaat »

Prima ervaringen met js , onze bus komt er ook vandaan.
Goede communicatie vind ik wel belangrijk, voor en na een koop...
Onze bus was voor zo'n oud beestje ook aardig aan de prijs. Belangrijk dat je je dan niet genept voelt.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: aankoopadvies T4 buscamper-UPDATE

Bericht door Martens-Tvier »

Even een update.
Afgelopen week was de kogel door de kerk; de T4 uit 2003 van JS moest het worden.

Vandaag de proefrit gemaakt en daar kwamen wat dingetjes naar voren (gierend wiellager o.a.) maar die worden allemaal kosteloos verholpen of vervangen. De bus rijdt prima, stuur trilt niet en de bus trekt niet. Het is duidelijk dat JS er een eer in stelt dat de bus in goede staat wordt afgeleverd.

Maar binnen in het kantoor komt de schade aan de schuifdeur (zie mijn openingspost) wat gedetailleerder aan de orde en die blijkt toch wat serieuzer te zijn. De schuifdeur en wellicht het rechter portier is ooit vernieuwd en er is een klein stukje dorpel vernieuwd/gelast. Het is voor ons absoluut niet te zien en JS zegt dat hij deze schade ook pas thuis op de brug onlangs heeft geconstateerd. Hij meldt dit zelf en ik houd wel van die eerlijkheid; wat ons betreft worden we klant bij JS.
Aan de andere kant; de bus staat al sinds nov/dec 2013 bij JS te koop en is nog nooit op de brug geweest?

Hoe dan ook; nu zitten wij met het volgende probleem: is deze bus gezien bovenstaande, opeens minder waard (marktwaarde)? JS zegt dat deze schade geen invloed heeft op de prijs en houdt vast aan de eerder vastgestelde prijs; toen wij (en JS?) nog niet wisten van deze details van de schade.
Zoals gezegd; de bus rijdt prima, ziet er strak uit en JS geeft ons het vertrouwen dat de bus verder z'n geld waard is...
Maar voor mijzelf is dit een kleine domper, maar daar komen we wellicht overheen als we wat meer weten hoe zo'n schade nu van invloed is op de waarde van een 11 jaar oude T4.

Wat is wijsheid?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Pascal-141 »

Ik vind dat een ongevalwagen inderdaad de prijs beinvloed ja.

Een deur vooraan +schuifdeur + plaatwerk erbij = das toch al heel wat meer dan een krasje ...
Hopelijk is alles wel terug recht ... en goed gerepareerd en behandeld geweest , zodat je binnen een jaar of twee niet met een rotte bus komt te zitten ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door repelsteeltje »

bij twijfel een auto gewoon nooit kopen.

op naar de volgende......
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Jor »

Wat je gevoel zegt,is belangrijk!
En de openheid van de verkoper!
Wij hebben ook maanden gewacht!
Bus zal wel oké zijn maar als jij dat niet voelt,dan weet je het zelf wel toch.
Sucses
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door chv »

Voor de goede orde meld ik even dat het hier niet is toegestaan om je negatief uit te laten over bedrijven.
Vandaar dat je dus geen negatieve ervaringen over ik noem maar "dat bedrijf uit Hattem" zult zien op dit forum.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet zijn.
Ik bijvoorbeeld ben in het verleden op de vingers getikt toen ik mijn negatieve ervaring op dit forum plaatste.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: aankoopadvies T4 buscamper

Bericht door Jor »

Neeeeee,ik heb echt niet de bedoeling om mij negatief uit te laten over JS eerder positief!!!!
Ik heb mijn eigen westfalia daarvandaan,en niets dan goed vooral zijn openheid!!
Dus van mij geen negatief woord over JS!
Ik adviseer de zoeker met JS in overleg te gaan en JS iets te laten zoeken naar zijn volle tevredenheid!
Want een gezonde basis is gelegd lijkt mij!

Gr jor

En een professioneel goed herstelde bus behoudt gewoon zijn marktwaarde!,maar emotioneel gezien ligt dit soms anders natuurlijk.
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Plaats reactie