Dag allemaal !
Ik vind veel over tikkende geluiden ivm versleten vacuümpomp , maar geraak er toch niet wegwijs uit !
Mijn t4 1991 1900D 1y heeft al lang een tikkend geluid , maar sinds kort is dit echt veel erger geworden .
Verder loopt de motor prima , niets op aan te merken . Het getik volgt het toerental .
Is dit een versleten vacuümpomp ?
Alvast bedankt ! Groetjes , dries
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tikkende motor , vacuümpomp ??
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
De vacuumpomp van de 1.9d motor gaat niet vaak kapot . Heb je al getest of het de vacuumpomp wel is ? Dat doe je door bij draaiende motor eens een paar keer goed op de rempedaal te duwen , als het tikken dan overgaat , en na het terug loslaten van het rempedaal het tikken terugkomt , dan is het de vacuumpomp.
Hoeveel km zit de motorolie er al op , en welke olie gebruik je ?
Hoeveel km zit de motorolie er al op , en welke olie gebruik je ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
Hoi Pascal ,
Ik gebruik 15 w 40 , al jaren lang , en ververs om de 10000 km , om de 20000 de oliefilter.
Nu zit ik weer bijna aan de 10000 km , de olie en filter staan klaar !
Denkje dat het daarmee te maken kan hebben ?
Groetjes
Ik gebruik 15 w 40 , al jaren lang , en ververs om de 10000 km , om de 20000 de oliefilter.
Nu zit ik weer bijna aan de 10000 km , de olie en filter staan klaar !
Denkje dat het daarmee te maken kan hebben ?
Groetjes
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
Vind dit wel dik voor hydraulische klepstoters. Mogelijk tikt er een of meerdere hierdoor van.
Zou eerder 10W40 half syntheet gebruiken.
Zou eerder 10W40 half syntheet gebruiken.

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
gewone minerale 15w 40 heb ik destijds ook gebruikt in de 1.9TD
omdat we die bij de baas ook in de vrachtwagens hadden dus die kocht ik voor 1.30€/liter (bulk 2500 liter heeft de baas)
ververste ik wel bijna 3x/jaar.
voor in de winter is die eigenlijk wat te dik zeker bij veel korte stukjes rijden,
als je die aanzet en die draait daarna 12-13 uur net als de vrachtwagens dan is dat anders...in de zomer kan het prima.
omdat we die bij de baas ook in de vrachtwagens hadden dus die kocht ik voor 1.30€/liter (bulk 2500 liter heeft de baas)
ververste ik wel bijna 3x/jaar.
voor in de winter is die eigenlijk wat te dik zeker bij veel korte stukjes rijden,
als je die aanzet en die draait daarna 12-13 uur net als de vrachtwagens dan is dat anders...in de zomer kan het prima.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
Heb je de test met de rempedaal al gedaan?driezer schreef:Hoi Pascal ,
Ik gebruik 15 w 40 , al jaren lang , en ververs om de 10000 km , om de 20000 de oliefilter.
Nu zit ik weer bijna aan de 10000 km , de olie en filter staan klaar !
Denkje dat het daarmee te maken kan hebben ?
Groetjes
Ik zou toch ook 10w40 halfsynthetische olie gebruiken als je de olie maar om de 10.000km ververst, en zeker als je de filter maar om de 20.000km vervangt.
De smerende eigenschappen van de halfsynthetische olie zullen beter blijven dan de klassieke mineraalolie tussen de beurten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
Hoi , ik heb de remtest gedaan . De ene keer is het getik minder na de test , de andere keer veranderd er niets ..
Het getik is er ook niet altijd , motor koud of warm scheelt ook niet ..
Is er nog een manier om de pomp te testen ?
Vriendelijke groet
Het getik is er ook niet altijd , motor koud of warm scheelt ook niet ..
Is er nog een manier om de pomp te testen ?
Vriendelijke groet
Re: Tikkende motor , vacuümpomp ??
Ik ken dat ook, dan wel dan niet, als ik erg hard en langdurig de rem indruk kan het zomaar eff weg zijn.driezer schreef:Hoi , ik heb de remtest gedaan . De ene keer is het getik minder na de test , de andere keer veranderd er niets ..
Het getik is er ook niet altijd , motor koud of warm scheelt ook niet ..
Is er nog een manier om de pomp te testen ?
Vriendelijke groet
Het kan geen kwaad, eigenschap v/d auto