De ene keer gaat het rubbermateriaal tussen de 2 helften kapot , de andere keer komt de poulie los (bouten die loskomen , of geen nieuw diamantplaatje achter de poulie gemonteerd bij het vervangen enz)
Nou ben ik nogal een pietje precies op dat gebied , en controleer alles wat op en aan de motor hangt bij iedere onderhoudsbeurt (om de 7500km max )
De hele distributiewinkel (met alles erop en eraan) van mijn T4 151PK Westfalia California is 29.000km geleden vervangen geweest , en kon dus nog wel even mee . En zoals gezegd , bij de onderhoudsbeurten gaat de motorbeschermplaat eraf en controleer ik alles . Zo ook de krukas poulie , en die zag er nog zo uit :

Niks verkeerd aan te zien dus , de rubber tussen de 2 helften controleer ik steeds op (kleine)scheurtjes , ouderdomsverschijnselen , en dat was nog steeds in orde.
Tijdens de wintermaanden komt mijn Westfalia niet buiten , en onlangs heb ik hem terug uit zijn winterslaap gehaald. Start gewoon normaal , testritje in de straat , alles OK . Later nog een ritje van 30km mee gedaan , niks aan de hand . Ik start hem later opnieuw en ik hoor een geluid dat een beetje leek op een startmotor die blijft hangen , dus meteen de motor terug uitgezet , terug gestart : geen geluid meer te horen . Ik dacht toen al : ik zal maar eens een andere starter uit mijn onderdelen voorraad gaan halen , want die starter zit er aan te komen. Iets later start ik opnieuw , en terug dat geluid . Op onderzoek gegaan , en het geluid kwam niet van bak zijde , maar van de andere kant aan de distributie kant.
Toen zag ik dit :

Dat zag er niet goed uit ... En dat terwijl er dus aan de voorkant van de poulie aan het rubber NIKS te zien is...
De poulie eraf gehaald , en dat dit gevonden :

De 2 helften van de poulie lagen gewoon los op elkaar !

De rubber vertoont aan de BINNENZIJDE dus wél scheurtjes , terwijl er aan de buitenzijde (alleen de buitenzijde is zichtbaar wanneer de poulie gemonteerd zit) niks te zien is !
Gelukkig is de krukas poulie nu kapot gegaan op stationair toerental , en was er verder helemaal geen schade , alleen de poulie zelf . Nieuwe poulie erop (met nieuw diamantplaatje en bouten ) en klaar .
Was dit gebeurd op hogere toeren tijdens het rijden , dan waren de gevolgen waarschijnlijk een stuk ernstiger geweest ...
De poulie was slechts 29.000km oud , en was origineel VW ...
... wees gewaarschuwd ...