De huishoudaccu's in onze T4 California uit 1992 lijken het te hebben begeven. Ze waren ineens heel snel leeg en laden (aan stroom en bij rijden) levert nog maar heel even voldoende spanning op. Volgens meter vooraan in bus zijn ze heel snel weer helemaal leeg, meter valt uit. We dachten een tijdje aan een stiekeme verbruiker, maar opladen buiten de bus met twee verschillende acculaders levert ook niets op. Een accu geeft nog 8V andere wil helemaal niet meer.
Vervangen dan maar, zou je denken. Maar dan zit ik toch met best wat vragen / problemen:
- Huidige accu's waren misschien niet erg geschikt (VMF-Calcium 59615.41, zie foto, met een verhaal in de kleine lettertjes over 'voor starten'). Zaten er al in toen we bus kochten. We denken 8 jaar oud. Als dit niet juiste soort is wil ik niet dezelfde nog eens plaatsen.
In viewtopic.php?f=2&t=40480 zag ik dat 2 exide es950 85Ah gel accus zouden moeten passen in mijn accu-kast achterin (zie foto). Klopt dat en is dat nog steeds de beste keuze? - Hoe is het gekomen dat de accu's ineens stuk zijn? Ik wil voorkomen dat ik nieuwe plaats en die ook weer sloop.
We hebben kort ervoor een keer met een lege startaccu gestaan, zou dat een reden kunnen zijn? Volgens mij hadden de hh accus toen nog wel spanning en zit er ook een goed 'een richting stroom'-dingetje vlak bij mijn externe stekkerdoos in vakje onderin kast bij achterlicht (zie fotos).
Als accu's eigenlijk niet geschikt zijn heeft lader/omvormer in bus (foto) misschien verkeerd geladen. Het is volgens mij de originele lader. Lijkt qua aansluitingen in ieder geval op handleiding die ik via forum vond. Die zou voor gel-accus zijn. Of maakt dat niet echt uit?
's Winters hingen de accu's af en toe aan een lader, maar dat is een beetje een simpel ding, volgens mij. Zou dat het kunnen zijn? Ik zou verwachten dat ze dan meteen stuk waren en niet een tijd later in de bus het pas begeven.
Alvast dank!
Jasper
De huidige accu's
De accukast achterin

Vakje onderin legkast achterin. Hier bij stekkerdoos het 'een richting ding' en een zekering?

Een richting stroom dinges?

Zekering?

Onder koelkast (niet origineel model), de omvormer/lader

koelkast-koeling

Lader/omvormer, orgineel? Gel accus, juist wel, juist niet?