Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carterpan bout
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
De kracht van mijn handpalm helpt niet in dit geval...
Helaas ook geprobeerd met steeksleutel en daarmee de hoeken van de boutkop kapotgemaakt. Morgen zal ik het dus uitvoeren zoals ik zei.
Helaas ook geprobeerd met steeksleutel en daarmee de hoeken van de boutkop kapotgemaakt. Morgen zal ik het dus uitvoeren zoals ik zei.
fotogalerij NR 330
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 22:15
Re: Carterpan bout
Hoi ,
als een carterplug zo vast zit is hij zoals vorige schrijvers al zeggen met een veel te groot koppel vastgezet , andere reden kan zijn dat er een koperen ring is gebruikt als pakking ipv een aluminium , koper en een alu carterpan is geen gelukkig huwelijk , google eens op '' galvanische werking " .
De uitdraaier die aangeraden wordt in een bericht hiervoor is om tapeinden uit/in te draaien , niet om vastzittende bouten los te krijgen , laatste optie als de stop er niet uit wil is om er een grotere moer op te (laten) lassen ( op de zeskant kop door het gat in de moer) , zo heb je weer een verse zeskant voor een passende sleutel , liefst zeskant dop , en breng je een flinke dosis warmte in de stop tijdens het lassen wat het losgaan bevordert .
Succes
Ger
als een carterplug zo vast zit is hij zoals vorige schrijvers al zeggen met een veel te groot koppel vastgezet , andere reden kan zijn dat er een koperen ring is gebruikt als pakking ipv een aluminium , koper en een alu carterpan is geen gelukkig huwelijk , google eens op '' galvanische werking " .
De uitdraaier die aangeraden wordt in een bericht hiervoor is om tapeinden uit/in te draaien , niet om vastzittende bouten los te krijgen , laatste optie als de stop er niet uit wil is om er een grotere moer op te (laten) lassen ( op de zeskant kop door het gat in de moer) , zo heb je weer een verse zeskant voor een passende sleutel , liefst zeskant dop , en breng je een flinke dosis warmte in de stop tijdens het lassen wat het losgaan bevordert .
Succes
Ger
Re: Carterpan bout
Oh, ik heb zo iets meedere malen aangeprezen gezien voor kapot gedraaide koppen. Maar dan is dat fout?Ger de Groot schreef: De uitdraaier die aangeraden wordt in een bericht hiervoor is om tapeinden uit/in te draaien , niet om vastzittende bouten los te krijgenGer
De ruimte waar de boutkop in zou moeten passen leek me idd. nogal klein.
(En voor een kop van een tapeind maakt het misschien wel logischer.)
Ik heb er zelf geen ervaring mee.


Odorf
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Oké... Methode niet gelukt afgelopen vrijdag. Wel zonder slagmoersleutel geprobeerd, leek me te riskant(carter kapot ...)
Komende week kan mijn bus waarschijnlijk op een brug bij een kennis van me. Ik zal hem voorstellen om idd dus een grote bout op carterbout te lassen.
Komende week kan mijn bus waarschijnlijk op een brug bij een kennis van me. Ik zal hem voorstellen om idd dus een grote bout op carterbout te lassen.
fotogalerij NR 330
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Update... Ik ga een nieuwe/andere carterpan kopen. De meeste garages sluiten de komende periode, dus laten herstellen is de binnenkort geen optie.
Kun je gemakkelijk zelf een nieuwe carterpan monteren? En is er een oplossing voor de olie, die er vantevoren nog uit moet?
Zijn er mensen die evt. een carterpan verkopen hier op't forum? Zoja, pb me even.
Kun je gemakkelijk zelf een nieuwe carterpan monteren? En is er een oplossing voor de olie, die er vantevoren nog uit moet?
Zijn er mensen die evt. een carterpan verkopen hier op't forum? Zoja, pb me even.
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
Naar wat ik begrepen heb, is die carterpan lastig vastgeschroefd. Zitten een of twee boutjes in, die je vanaf de buitenkant niet ziet. Ken je niemand die een lasapparaat heeft? Dan zou het probleem binnen 10 minuten zijn opgelost. Misschien Pascal van dit forum. Die woont in Belgie maar of dat dichtbij Kortrijk is weet ik niet.
Succes verder.
Herman744
Succes verder.
Herman744
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Herman, ik heb het even nagelezen op T4-wiki. Inderdaad, Er zijn 2 boutjes die je pas kunt verwijderen nadat je het vliegwiel zo verdraait dat je door een sleuf aan de 2 boutjes kunt. Kun je dan eigenlijk wel de carterpan verwijderen zonder de versnellingsbak te verwijderen? Op T4-wiki wordt er niets vermeld van het verwijderen van een versnellingsbak, maar ik zou niet weten hoe je anders aan het vliegwiel zou kunnen komen.
En ja ik zou ook liever bij iemand langsgaan die voor mij een dikke moer op de carterbout last, maar het moet wel haalbaar zijn qua afstand natuurlijk. Ik woon in regio kortrijk, dus indien er weetjewellers in de ruime regio van Gent wonen die kunnen lassen. Die mogen zich melden
En ja ik zou ook liever bij iemand langsgaan die voor mij een dikke moer op de carterbout last, maar het moet wel haalbaar zijn qua afstand natuurlijk. Ik woon in regio kortrijk, dus indien er weetjewellers in de ruime regio van Gent wonen die kunnen lassen. Die mogen zich melden

fotogalerij NR 330
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
uh,
YES
Dat is toch eentje voor een 2,5TDI hé? Dan ben ik wel geïnteresseerd.
YES
Dat is toch eentje voor een 2,5TDI hé? Dan ben ik wel geïnteresseerd.
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
Waarom een nieuwe carterpan? Bij mijn T5 was het schroefdraad kapot waardoor er olie lekte via de bout. De ringen van het kapotte schroefdraad kon je er zo met de vingers uit trekken. Ik heb toen een setje gehaald met een draadtap en carterbout waarmee je een overmaat schroefdraad erin tapt en daarna kun je de nieuwe meegeleverde bout gebruiken. Setje koste me 16 euro en ik was met een half uurtje klaar.
Dus in jouw geval zou ik de bout eerst uitboren en wanneer nodig nieuw overmaat schroefdraad tappen met een nieuwe bout.
Stuk goedkoper een sneller klaar dan de carterpan vervangen.
Groeten Stefan
Dus in jouw geval zou ik de bout eerst uitboren en wanneer nodig nieuw overmaat schroefdraad tappen met een nieuwe bout.
Stuk goedkoper een sneller klaar dan de carterpan vervangen.
Groeten Stefan
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
Om de schroefdraad te boren en tappen moet je het carter er ook onderuit halen , als je wil vermijden dat je hele carter vol ligt met spanen ...Steefer schreef:Waarom een nieuwe carterpan? Bij mijn T5 was het schroefdraad kapot waardoor er olie lekte via de bout. De ringen van het kapotte schroefdraad kon je er zo met de vingers uit trekken. Ik heb toen een setje gehaald met een draadtap en carterbout waarmee je een overmaat schroefdraad erin tapt en daarna kun je de nieuwe meegeleverde bout gebruiken. Setje koste me 16 euro en ik was met een half uurtje klaar.
Dus in jouw geval zou ik de bout eerst uitboren en wanneer nodig nieuw overmaat schroefdraad tappen met een nieuwe bout.
Stuk goedkoper een sneller klaar dan de carterpan vervangen.
Groeten Stefan


Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 11 jul 2014, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
Ja , is van een TDI .Rauwesnuit schreef:uh,
YES
Dat is toch eentje voor een 2,5TDI hé? Dan ben ik wel geïnteresseerd.
je hebt PB
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpan bout
Uiteindelijk is het gewoon de beste oplossing voor de lange termijn om een andere carterpan te plaatsen.
(ik schreef dat niet voor niets al bijna 2 weken geleden
)
Wellicht ook meteen een nieuwe olieniveau/temperatuur sensor er in plaatsen,
dan heb je dat preventief ook al opgelost.
Het zou immers erg zonde zijn, als je alles overgebouwd hebt,
en dat dan na 20.000 km die sensor een probleem gaat geven.
En die sensor gaat steeds vaker, ook bij anderen, een probleem geven.
Doe er je voordeel mee..
groeten Peter
EDIT: ook meteen een nieuwe carterpan pakking bestellen/monteren en eventueel extra met vloeibare pakking afdichten.
Er zijn TDI's die daar overigens geen vaste pakking hebben, en hou rekening met levertijd voor die pakking.
(ik schreef dat niet voor niets al bijna 2 weken geleden

Wellicht ook meteen een nieuwe olieniveau/temperatuur sensor er in plaatsen,
dan heb je dat preventief ook al opgelost.
Het zou immers erg zonde zijn, als je alles overgebouwd hebt,
en dat dan na 20.000 km die sensor een probleem gaat geven.
En die sensor gaat steeds vaker, ook bij anderen, een probleem geven.
Doe er je voordeel mee..
groeten Peter
EDIT: ook meteen een nieuwe carterpan pakking bestellen/monteren en eventueel extra met vloeibare pakking afdichten.
Er zijn TDI's die daar overigens geen vaste pakking hebben, en hou rekening met levertijd voor die pakking.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
Ah , moet het er een zijn met sensor ?Multivan Generation schreef:Uiteindelijk is het gewoon de beste oplossing voor de lange termijn om een andere carterpan te plaatsen.
(ik schreef dat niet voor niets al bijna 2 weken geleden)
Wellicht ook meteen een nieuwe olieniveau/temperatuur sensor er in plaatsen,
dan heb je dat preventief ook al opgelost.
Het zou immers erg zonde zijn, als je alles overgebouwd hebt,
en dat dan na 20.000 km die sensor een probleem gaat geven.
En die sensor gaat steeds vaker, ook bij anderen, een probleem geven.
Doe er je voordeel mee..
groeten Peter
EDIT: ook meteen een nieuwe carterpan pakking bestellen/monteren en eventueel extra met vloeibare pakking afdichten.
Er zijn TDI's die daar overigens geen vaste pakking hebben, en hou rekening met levertijd voor die pakking.
Het carter dat ik heb liggen , is er eentje zonder oliepeilsensor (-gat) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpan bout
Dat is bouwjaar afhakelijk Pascal.
De oudere TDI's hadden dat niet, de nieuwere wel..
En voor de topic starter,
wellicht meteen het moment om de oliepomp pakking ook te vervangen?
Het lijkt er op bij je vorige foto's dat je daardoor ook olie lekkage hebt, en als je het toch open hebt liggen,
is het wellicht meteen een goed idee qua timing om die oliepomp pakking ook meteen mee te nemen.
Kwestie van het meteen beter te maken.
De oudere TDI's hadden dat niet, de nieuwere wel..
En voor de topic starter,
wellicht meteen het moment om de oliepomp pakking ook te vervangen?
Het lijkt er op bij je vorige foto's dat je daardoor ook olie lekkage hebt, en als je het toch open hebt liggen,
is het wellicht meteen een goed idee qua timing om die oliepomp pakking ook meteen mee te nemen.
Kwestie van het meteen beter te maken.