Waar ik na het lezen van allerlei ellende hier al bang voor was begint ook bij mij te gebeuren.
Onze 2.5 130PK BNZ die nooit getuned is geweest begon een maand of 2 geleden te stinken naar uitlaatgassen, toen is het uitlaatspruitstuk vervangen omdat het krom was, dat waren de eerste €900,-

Nu begon het mij op te vallen dat hij vaker ging regenereren, dus naar een dieselspecialist om het filter te reinigen; daar bleek het filter er in stukken in te liggen.
Milieu vriendelijk als we zijn, roetfilter vervangen door een nieuwe, dat ging heel even goed (nog geen 100km

Terug om uit te lezen, blijkt filter heel snel vol te lopen.
Verder onderzoek gedaan, EGR vuil, luchtinlaat inclusief intercooler vol olie en luchtmassawaarden niet optimaal.
Waarschijnlijk valt de lekkage van de turbo nu nog mee, maar is het wel teveel voor het roetfilter.
De correctiewaarden van de verstuivers zijn volgens hen niet heel erg slecht.
In overleg besloten om het roetfilter leeg te maken, de EGR uit te schrijven en dan hopen dat hij niet te veel roet geeft voor de roetmeting.
Nu zijn er meer auto's die lichtelijk olie verliezen bij de turbo, maar iemand enig idee hoe lang dit nog goed kan gaan?
Als ik namelijk even van worst case uitga kom ik dus op €900,-(spruitstuk)+€1400,-(roetfilter)+€1000,-(turbo)+eventueel €3500,-(koprevisie) dus totaal bijna €7000,-!
Ik kan daarover heel kort zijn, dat geld heb ik dus niet.
Als het nog een jaartje goed kan gaan zo, ik rijd maar zo'n 20.000 km/jaar dan gaat ie eruit en was dit dus mijn eerste en vooral laatste VW

Ben nu nog aan het nadenken wat het dan wordt (wat het niet wordt weet ik al


De VW T5 is een fijne auto om te rijden en mooi om te zien, maar de kosten die er aan komen zijn echt buitensporig, ik heb dit in de 25 jaar dat ik auto rijdt nog niet eerder meegemaakt.