Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pech! homokineet?!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Pech! homokineet?!

Bericht door Bert B »

Precies twee weken terug de bus een grote beurt + apk laten geven.
Abs-ring was gebroken rechts en moest voor de apk vervangen worden (abs werkte nog prima maar goed.) Blijkt de dealer dat alleen te kunnen vervangen in combinatie met de homokineet en nog een fusee kogel was ook aan vervanging toe. (of was het nou de stuurkogel... nou goed de een, de ander was een jaar geleden al gedaan).

Vandaag, na een dagje efteling met het gezinnetje, de bocht naar MacDonald Waalwijk, reageerde mijn auto nergens meer op, het leek alsof ik geen versnelling meer over had.

De berger die er bij kwam gaf aan dat de homokineet er volledig uit ligt en liet me zien dat de versnellingsbak gewoon goed bediend werd en dat de as naar het rechterwiel gewoon draait, maar waarschijnlijk door het diff nu als minste weerstand wordt gezien en ik dus niet meer vooruit kom.


Hebben jullie enig idee, er vanuit gaande dat het de homokineet is, wat er in hemelsnaam fout kan zijn gegaan? bedoel, twee weken en ongeveer 150 km geleden vealles vernieuwd???!!!
Het was het rechterwiel in een langzame bocht naar rechts waarin het gebeurde.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Harry 341 »

Hoi,ABS ring kan los vervangen worden...heeft niks met de homokineet te maken.
Ik denk dat die prutser de borgring van de homokineet verkloot heeft en dat daardoor de boel uit elkaar gelopen is...
Toch maar eens een ernstig gesprek met deze kl....eh "garage" aangaan!
Groeten,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Bert B »

Harry 341 schreef:Hoi,ABS ring kan los vervangen worden...heeft niks met de homokineet te maken.
Ik denk dat die prutser de borgring van de homokineet verkloot heeft en dat daardoor de boel uit elkaar gelopen is...
Toch maar eens een ernstig gesprek met deze kl....eh "garage" aangaan!
Groeten,Harry
Hoi Harry, en anderen,

Ik had op ebay ook al een losse abs ring ontdekt, maar de dealer (ja echt een VW dealer...) zei dat het alleen in combinatie met de homokineet kon.... (of niet los kon bestellen?!)
- Ben ik belazerd of is dat gewoon weer dealer-policy?!/geldklopperij?

- Als zo'n borgring verkloot is, en de homokineet is eruit gelopen, is dan de homokineet waarschijnlijk ook beschadigd of is het vervangen en dit keer goed inzetten van de borgring voldoende?!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Harry 341 »

Ik weet niet of de dealer zin had om een losse ring te bestellen...staan overigens ook op marktplaats.
Dus ik denk aan de combinatie van zakkenvullen en belazeren...
Of de boel beschadigd is kun je het beste zelf beoordelen...borgringetje zal wel niet los te koop zijn bij jouw dealer...alleen in met een nieuwe aandrijfas.. :bonk :ie
grt.Harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 16 aug 2014, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Bert B »

Harry 341 schreef:Ik weet niet of de delar zin had om een losse ring te bestellen...staan overigens ook op marktplaats.
Dus ik denk aan de combinatie van zakkenvullen en belazeren...
Of de boel beschadigd is kun je het beste zelf beoordelen...borgringetje zal wel niet los te koop zijn bij jouw dealer...alleen in met een nieuwe aandrijfas.. :bonk :ie
grt.Harry
Nou Harry,, Ik denk dat ze zelfs los op voorraad hebben liggen, aangezien alles twee weken geleden door hen is gemonteerd, zullen ze zeker nu de reparatie zo goedkoop mogelijk houden....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door m.c van den berg »

Zet, breng de auto naar de dealer, en blijft er bij , net zolang dat die gemaakt is. dat zou ik doen. succes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Bert B »

Kreeg net een telefoontje, ze hadden er al even naar gekeken en inderdaad was de as uit de homokineet gelopen. Waarschijnlijk zeiden ze, had hij gewoon niet goed/ver genoeg op de spie gezeten. De hoes en borgringen oid moesten ze zowiezo bestellen dus dat wordt maandag. Op mijn vraag of de homokineet ook kapot was, dat wisten ze nog niet, konden ze pas maandag bekijken...


Ik ga daar inderdaad maandag me neus laten zien, wil er het mijne van weten...

Terwijl we aan het proberen waren om hem in zijn versnelling te krijgen toen we nog niet wisten dat het de homokineet was een paar keer wat kraken/krassen gehoord, dus misschien is de spie van de aandrijfas ook wel beschadigd, of het ontvangende deel van de homokineet....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Ik weet niet of de delar zin had om een losse ring te bestellen...staan overigens ook op marktplaats.
Dus ik denk aan de combinatie van zakkenvullen en belazeren...

Heb je er wel eens aan gedacht, dat een VW dealer wellicht alleen maar originele VW onderdelen mag gebruiken?
Dit in verband met garantie verlening voor de toekomst.

Dus misschien wel geen kwestie van geen zin, maar meer een kwestie van geen after-market onderdelen mogen gebruiken.

Bij een universele vakgarage is dat natuurlijk een ander verhaal..

Overigens is via de VW dealer geen losse origineel VW ABS ring te verkrijgen/bestellen (Staat niet los in de onderdelen catalogus).

Groeten Peter
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door sgsdebruijn »

Bert, probeer in het vervolg eens Andries Autoservice in Oud-Beijerland, kan je zijn nummer wel geven als je wilt.
Kan met VW onderdelen repareren als je het vraagt maar ook met andere spul.
Schappelijke prijzen en kent de bussen van voor tot achter.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Pech! homokineet?! 2e homokineet

Bericht door Bert B »

Kreeg net bericht van de garage, ze hadden een nieuwe homokineet gemonteerd.
Tijdens het testrijden vloog de aandrijfas ook uit deze homokineet?!

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? (mag aannemen dat ze nu extra gecontroleert hebben of alles goed gemonteerd was)
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Bert B »

net weer bericht....

Ze vermoeden dat er ooit een andere aandrijfas op is gezet van vermoedelijk een zwaardere of automaat uitvoering en daarom is de homokineet die hun bestellen op chassisnummer een paar cm te kort.....
Nu maar akkoord gegaan dat ze een via de onderdelenlijn een 2e hands gaan zoeken die krengen zijn duur zeg, 300,=+ bij winparts....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pech! homokineet?!

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb er nog eentje voor je liggen als je interesse hebt..
Plaats reactie