Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hella Comet 500 verstralers

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Hella Comet 500 verstralers

Bericht door patrick 468 »

Van een collega heb ik een setje Hella Comet 500 verstralers gekregen welke ik aan zou willen sluiten.
Aangezien ik een noob ben qua elektriek zoek ik een simpele omschrijving om ze aan te sluiten.
Ik heb al wel begrepen dat je verstralers alleen in combinatie met grootlicht mag laten branden.
Kan je dan gewoon een draad trekken van de verstralers en 1 op 1 aansluiten op je grootlicht met een zekering er tussen?
Ik heb nl. ook ergens gelezen dat er eigenlijk een schakelrelais tussen moet? en hoe moet dat dan aangesloten worden?
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door heartbeat »

ja ik zou er zeker een relais tussen plaatsen zodat ze de spanning direct van de accu krijgen en geschakeld worden door je groot licht
Rob & Lize
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door rick_k »

Ik heb de verstralers op mijn bus ook met een relais geschakeld. Relais heb ik bij de accu gehangen, dat is makkelijkst want je hebt voor bij de koplamp toch je draad voor het grootlicht.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kunnen jullie precies aangeven hoe jullie het aangesloten hebben?
Welk draadje waarop etc?
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door patrick 468 »

Precies, Krek, Zoist, Inderdaad.

Ik zoek dus een soort van plug and play omschrijving om de lampen aan te sluiten....
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door heartbeat »

http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900/ ... ndex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

op google staat het vol met aansluit schema's
Rob & Lize
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door rick_k »

Als je een normaal Hella relais gebruikt, heb je standaard genummerd spul.

De aansluitingen op het relais zijn bij 4 polig relais 30, 85, 86, 87. Bij een 5 polig relais heb je ook nog een 87a.

Oké, we nemen een 4 polig relais, we willen contact maken, dus we hebben geen breek relais nodig, pool 87a is namelijk een breek.

Voor bedrading van dit soort dingen gebruik ik 1 of 1,5 mm2 bedrading. Standaard in auto's is 0,75 mm2.

Als je nu de draad bij de koplamp zoek die het grootlicht aanstuurt (je zult even moeten zoeken, volgens mij is het als je de stekker van de lamp loshaal, de draden van je af houd, dan is het de rechterpool van de 3. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Er moet iig een draad bij van het grootlicht van de koplamp. Deze draad gaan we gebruiken om de spoel van het relais te bekrachtigen. De draad die van het pooltje van het grootlicht komt, moet op het relais aangesloten worden op pool nummer 85.

Pool nummer 86 is de massa van het relais, dus die kan op de massa van de accu.

Dan maak je een draad met zekeringhouder van de + pool van de accu. Je zeker het spul af met een 10 A zekering (een rode steekzekering) en vanaf de zekering gaat de draad naar pool nummer 30. Dit is de voeding van de schakelaar van het relais.

Dan heb je op pool nummer 87 de uitgang naar je verstralers. De voeding dus.

mvg Rick
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Hella Comet 500 verstralers

Bericht door patrick 468 »

Top! Daar kan ik wat mee, tnx!
Plaats reactie