Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een irritant rammeltje...

vragen over de T5
Plaats reactie
Niek
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jul 2007, 12:26

Een irritant rammeltje...

Bericht door Niek »

Beste mensen,

Al geruime tijd wordt mijn rijplezier in m'n T5 1.9 TDI 68 kW aanmerkelijk gestoord door een vreemd en irritant geluid dat uit of achter het instrumentenpaneel lijkt te komen. Het geluid is het best te omschrijven als een losloggend moertje of iets dergelijks dat voortdurend heen en weer stuitert. Het resultaat is een gorgelend, pruttelend gerammel. Niet erg hard, maar zeer onaangenaam.

Het maakt niet uit over welk wegdek ik rijd, snel of langzaam, bocht of geen bocht, uitrollend of versnellend. Wél typisch: het is er lang niet altijd, soms alleen in het begin van de rit een paar minuten, maar soms ook uren achter elkaar en gelukkig ook geregeld helemaal niet. Het is altijd weer afwachten of het hoorbaar is!

Ik heb al eens gekeken of er losliggende beukenoten of zo onder de motorkap zijn te vinden, ik heb al eens de isolatie van de motorkap losgehaald, maar nee, zo te zien geen losliggend spul dat bijvoorbeeld in de rijwind zou kunnen gaan stuiteren. In de ventilatiekanalen kan ik uiteraard niet komen...

Rara, wat zou dit kunnen zijn? En natuurlijk, hoe los je dat op? Ik ben geen monteur, maar ook weer niet onhandig. Alvast dank voor jullie reacties!


Groeten,


Niek
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ik wordt al vanaf het begin geteisterd door een irritante resonantie achter het dashboard bij het optrekken. Deze resonantie is er niet constant, maar wel bij hard optrekken vanaf 2500 omw/min. De dealer heeft de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben er onlangs achter gekomen dat de resonatie afkomstig is van de koelwaterleiding die de kachel van warm water voorziet. Deze leiding rammelt in het kachelhuis. Ik ben er nog niet uit hoe ik deze leiding ga vastzetten.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Ik weet niet of je airco hebt.

Maar we hebben al bij een aantal bussen gehad dat de airco leidingen rammelen.
Als je een beetje geluk hebt dan kun je als je de onderkant van dashbord helemaal kaal maakt er jet bij, deze dan intapen met vilttape.

Als je pech hebt zitten ze net in het kachelhuis.
Hiervoor moet de airco leeg gehaald worden en dan je complete dachbord er uit en dan de kachel er uit halen en het huis (de)monteren. Ook hier weer vilttape voor gebruiken.
als je het zelf los haalt en ben je min. 2 dagen bezig, zeker als je het nooit gedaan hebt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

Deze resonantie heb ik ook gehad. Naar een dag zoeken door de dealer hadden ze het gevonden. De airco leiding gaf deze resonantie.
Ze hebben hem opnieuw ingetapte en weg was de resonantie. Ook bij mij vanf 2500 toeren kwam dit voor.
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Bericht door marko t5 114 »

Ik had een irritant rammeltje wat de kabels van de versnellingspook waren. Tie-rapje er omheen en weg was het. Zou het ook kunnen zijn. :bonk
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

En of het de versnellingskabels zijn kun je eenvoudig vaststellen door een beetje aan de pook te trekken tijdens het rammelen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Bericht door marko t5 114 »

Offtopic @ gerard: wat is c?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Offtopic @ gerard: wat is c?
C = constant
:lach (dus iemand met meer IQ maakt minder geluid en andersom...) :jump
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Niek
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jul 2007, 12:26

Bericht door Niek »

Dank voor jullie reacties!

De versnellingskabels verdenk ik eigenlijk niet, het reutelen gaat lustig voort tijdens het schakelen, ook als ik wat aan de knop trek en duw. Maar de airco, da's een goeie! Moet het rammelen veranderen als de airco aan of uit gaat? En tsja, de andere vraag: ik kan dat niet zelf! Tenminste, 'de onderkant van het dashboard helemaal vrijmaken', dat lijkt me een lastige! Grote klus in de garage?


Groeten!

Niek
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

De onderkant van het dashboard is gemakkelijk te demonteren.
Eerst de zijkappen links en rechts van het dashboard lostrekken.
Daarna linksonder, vervolgens rechtsonder en als laatste het middelgedeelte om de versnellingspook.
De schroeven zijn allemaal van het torx-type.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

kijk eens naar de asbak
die kan ook irr rammelen

bij mijn t5 zaten de speaker kappen op het dashbord niet stevig vast
die maakten bij mij een rammeltje
ook de bekledingsplaten (voorportier) willen wel eens rammelen
Niek
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jul 2007, 12:26

Bericht door Niek »

Ik ga binnenkort dan maar eens de onderkant van het dashboard loshalen... :groteogen

Kan best even duren, maar ik laat wel weten hoe het afloopt!


Dank!


Niek
Plaats reactie