Anderhalve maand geleden dikke pech gehad: half jaar oude distributieriem door een olielek bij de krukas van z'n tijd af geslipt... kleppen kapot, nokkenas krom

Aangezien we toch nog langer van ons campertje wilde genieten de boel laten repareren: o.a. kop gereviseerd, turbo gereviseerd (heeft het volgens mij nooit gedaan, nu wel) etc. De motor loopt nu weer goed, maar: brandstofverbruik is schrikbarend toegenomen. Ik reed altijd gemiddeld rond de 1 op 13,5 . Tijdens vakanties met veel bergen en volle bepakking en aanhanger en met z'n 6en aan boord verbruikte ik rond de 1 op 12,4. Afgelopen weekend ritje op en neer naar Den Haag vanuit Twente, rustig op de weg, cruisecontrol aan op 105 km/u: 1 op 11

Waar kan dat van komen?
Ander opvallend detail: bij het accelereren of viaduct oprijden, fluit de turbo vrolijk mee. Als ik dan weer een constante snelheid rij, zakt de fluittoon van de turbo wel iets, maar blijft ie wel (hinderlijk) fluiten... Is dat normaal? Ik zou verwachten dat de turbo weer stil zou worden, of veel minder fluitend.