Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schuifraam T5

vragen over de T5
Plaats reactie
rjstruijk

schuifraam T5

Bericht door rjstruijk »

Goedemorgen

In de eerste plaats allemaal de beste wensen voor 2015 en veel veilige kilometers toegewenst.

Dan mijn vraag

Ik heb een schuifraam in mijn T5 ( schuifdeur ) gemonteerd.
Nu lekt hij een klein regenwater, niet erg maar toch een beetje teveel.
Het hoort natuurlijk ook niet. Ruit heb ik origineel gekocht ( e bay )
Naar mijn gevoel bij de rubbers van de schuifraam.
Is het een optie om die te vervangen en zo ja hoe werkt dat.
Hoe krijg ik de ruit eruit en hoe vervang ik die rubbers ?
Wie herkent het probleem en weet de oplossing

Mvg Rob
heemskerk

Re: schuifraam T5

Bericht door heemskerk »

Er is een modificatie geweest omtrent dit (bekende) probleem. Heb je een schuifraam met een lekgootje? Ik heb ooit ook eens schuiframen gemonteerd (L&R). Deze waren nieuw maar nog van vóór de modificatie. Het rubber is bij mijn weten niet als los onderdeel leverbaar, al is deze gemakkelijk te verwijderen. De oplossing is daar ook niet in gelegen. Wat bij mij afdoende heeft gewerkt is het schuivende gedeelte demonteren, en onder het bestaande rubber een extra verhoging aanbrengen zodat meer sluitdruk wordt verkregen. Ik heb dit gedaan door een soort van dubbelzijdig klevende tochtstrip er onder te maken. Wel eerst even goed ontvetten. Ik weet zo even geen maat (breedte) van de tochtband/plakstrip maar ik meen mij te herinneren dat de 5mm (breedte, geen hoogte!) variant goed past. Toen der tijd bij Wurth gekocht. Let op: geen massief rubber oid gebruiken maar een soort van tochtstrip/ schuimachting (worden stootstrips mee bevestigd, eventueel twee laagjes op elkaar gebruiken) materiaal. Het moet wel voldoende 'indrukbaar' zijn anders krijg je het schuifgedeelte niet meer goed vergrendeld.

Het probleem is mijns inziens de tordering van bus en glas waardoor er onbedoelde (kleine) kieren ontstaan. Het geheel van sponning en schuifruit is namelijk relatief flexibel. Daarom heeft VW een drainconstructie bedacht waarbij het lekwater naar buiten wordt afgevoerd, omdat de oorzakelijkheid (tordering) natuurlijk niet te voorkomen is. Na alternatieve modificatie is een ritje door de wasstraat de beste testmethode om te kijken of het afdoende is.Door de druk van het rubber te verhogen wordt de lekkage tot een minimum beperkt, in mijn geval was het bij regen helemaal verdwenen. Alleen wanneer ik de hogedrukspuit er vol op richtte had ik soms een miniem druppeltje aan de binnenkant, verwaarloosbaar.

Op het Duitse forum staat een uitgebreide reportage hoe het schuifgedeelte uit het raam te verwijderen is.

Even de zoekfunctie gebruiken, zoeken op schuifraam.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 07 jan 2015, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie