Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 slecht starten bij kou
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
T5 slecht starten bij kou
Beste,
Nou heb ik 3 weken geleden een Transporter gekocht bij een grote bussenhandelaar in Zwaag.
Echter begint hij nu beroerd te starten en ik heb de indruk dat het erger word bij kou.
Ik wist van de cilinderkop problemen dit model zou kunnen krijgen , maar die was volgens hun pas gecheckt.
Als het aan de gloeispiralen ligt , krijg ik dan een melding ? of in de computer ?
waar zou het nog meer aan kunnen liggen ?
Accu is vernieuwd.
Fred.
Nou heb ik 3 weken geleden een Transporter gekocht bij een grote bussenhandelaar in Zwaag.
Echter begint hij nu beroerd te starten en ik heb de indruk dat het erger word bij kou.
Ik wist van de cilinderkop problemen dit model zou kunnen krijgen , maar die was volgens hun pas gecheckt.
Als het aan de gloeispiralen ligt , krijg ik dan een melding ? of in de computer ?
waar zou het nog meer aan kunnen liggen ?
Accu is vernieuwd.
Fred.
Laatst gewijzigd door Fred loodrecht op 06 apr 2015, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fred
Re: T5 slecht starten bij kou
Bij een oudere T5 krijg je geen meldingen voor gloeipluggen, ook niet via de diagnose stekker.
Maar ik vermoed dat dat bij nieuwere T5's wel zou kunnen werken..
Ik heb ooit bij mijn eigen 1.9 blok de kabeltjes afgekoppeld en per stuk de weerstand van de gloeipluggen gemeten.
Dan weet je al snel of er een afwijkt.
Weet niet of je er bij een 2.5 ook een beetje bij kunt komen.
Eventueel kan ook de zekering voor het voorgloeien kapot zijn (in de motorruimte, onder de accu, ik meen nummer 6).
Ik denk dat je daarvan wel een storingsmelding krijgt, of dat je gloei-lampje niet gaat branden.
Maar ik vermoed dat dat bij nieuwere T5's wel zou kunnen werken..
Ik heb ooit bij mijn eigen 1.9 blok de kabeltjes afgekoppeld en per stuk de weerstand van de gloeipluggen gemeten.
Dan weet je al snel of er een afwijkt.
Weet niet of je er bij een 2.5 ook een beetje bij kunt komen.
Eventueel kan ook de zekering voor het voorgloeien kapot zijn (in de motorruimte, onder de accu, ik meen nummer 6).
Ik denk dat je daarvan wel een storingsmelding krijgt, of dat je gloei-lampje niet gaat branden.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: T5 slecht starten bij kou
Dan weet je - wanneer je je een beetje ingelezen hebt op deze site - vermoedelijk al waar je aan moet gaan denken... 

Re: T5 slecht starten bij kou
Tandempomp kapotFred loodrecht schreef:mmm diesel bij de motorolie, zoo jammer hè

Of uitgeslagen pompverstuiver gaten.

In het laatste geval, cilinderkop laten verbussen bij Jos of VMR Valkenswaard.
Is nog altijd een betere modificatie t.o.v. een nieuwe kop.
Is het een 2.5 of een 1.9


Suc6.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: T5 slecht starten bij kou
De combinatie slecht aanslaan én (retour)diesel in de motorolie doet vermoeden dat je rekening moet houden met de beruchte kopproblematiek.
Hopelijk heb je geluk met een andere oorzaak voor het slechte aanslaan in combinatie met een lekke tandempomp maar ik vrees anders. Ik zou eerst eens een gespek met de verkopende partij aangaan?
Hopelijk heb je geluk met een andere oorzaak voor het slechte aanslaan in combinatie met een lekke tandempomp maar ik vrees anders. Ik zou eerst eens een gespek met de verkopende partij aangaan?
Re: T5 slecht starten bij kou
Ik zou ze niet laten verbussen, probleem hiermee is dat op den duur de bussen los komen en gaan rammelen.
Ben woensdag bij mrt engines in veghel geweest, daar gebruiken ze amc koppen deze zijn van harder soort aluminium.
Zij hadden slechte ervaring met het verbussen van de cilinder kop.
Ben woensdag bij mrt engines in veghel geweest, daar gebruiken ze amc koppen deze zijn van harder soort aluminium.
Zij hadden slechte ervaring met het verbussen van de cilinder kop.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: T5 slecht starten bij kou
3 weken geleden gekocht, dat klinkt nog als een garantie geval? Zeker met de opmerking dat er volgens de verkoper niets aan de hand was met de kop? Dat laatste is mogelijk niet waar en zou ook weken geleden zichtbaar niet waar geweest moeten zijn.


VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: T5 slecht starten bij kou
Ik ruik handel, heb nog een kop liggen haha, nee ongein die gaat niet weg. Maar die problemen die ik zo hoor klinken heel erg bekend, verdacht bekend zelfs........ Ik heb zelf ook heel erg lang gedacht dat de start problemen iets anders was dan de verstuivers misschien ook wel omdat ik heel erg eigenwijs was. Uiteindelijk waren het toch de verstuiver gaten en was er geen optie meer over.
MRV (Geert G leest ook even mee
) MRV "motoren revisie Valkenswaard" doet inderdaad voor een goeie prijs cilinderkoppen verbussen, de voor en tegens is iets wat je zelf moet afwegen. Ik heb ondertussen al het een en ander aan ervaring maar kan en ga je niet zeggen wat nou de beste keuze is. Wel zou ik je willen zeggen dat je de verkoper moet contacteren, slecht starten met deze motoren is al vrij snel dit bekende probleem. Diesel in je olie is nooit goed, en ik zou daar zeker niet mee (blijven) rijden.
Succes met de bus
MRV (Geert G leest ook even mee

Succes met de bus
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: T5 slecht starten bij kou
Gaat inderdaad een nieuwe kop worden denk ik, maar ik zit nog in de garantie. Ik moet nu 3 weken rondrijden en dan word er weer gecheckt of er diesel in de olie zit, zo ja, dan word het waarschijnlijk een koprevisie.
En ik zou toch een nieuwe kop nemen ipv verbussen. Stel je voor dat hetzelfde gebeurt als bij Olaf ?
Is een 2.5 174 pk
En ik zou toch een nieuwe kop nemen ipv verbussen. Stel je voor dat hetzelfde gebeurt als bij Olaf ?
Is een 2.5 174 pk
Fred
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: T5 slecht starten bij kou
Ja het zal je maar gebeurenFred loodrecht schreef:Gaat inderdaad een nieuwe kop worden denk ik, maar ik zit nog in de garantie. Ik moet nu 3 weken rondrijden en dan word er weer gecheckt of er diesel in de olie zit, zo ja, dan word het waarschijnlijk een koprevisie.
En ik zou toch een nieuwe kop nemen ipv verbussen. Stel je voor dat hetzelfde gebeurt als bij Olaf ?
Is een 2.5 174 pk




Nee zonder gekheid, als jij een drie tal weken moet rijden met een diesel verdunde olie in je motor, zou jij dan nog een goed gevoel hebben over je drijfstang lagers, je krukas lagers en wat er nog meer gesmeerd word door die zelfde olie ?
Ik weet niet of je garage bekend is met deze twee procedures ?
Hier mee kun je de tandempomp controleren of deze dicht is of niet, maar ook de verstuivers. En dit is een middagje prutsen.
Ik heb ook heel erg lang getwijfeld of mijn verstuivers wel lek waren, en heb alle andere opties ook eerst uitgesloten. Ik heb zelfs nog twee tandempompen gekocht om de twijfel weg te nemen, heb een checkvalve en een doorzichtige slang in mijn brandstof systeem gebouwd om het maar uit te sluiten, ik heb zelfs de tank er onderweg gehad om de opvoerpomp te controleren. Uiteindelijk bleef er echt maar een optie over.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Re: T5 slecht starten bij kou
Ik zou er niet blij van worden om inderdaad nóg drie weken door te moeten rijden met die verdunde motorolie. Overigens is het maar helemaal de vraag hoelang dit probleem als speelt vóór dat jij 'm aangeschaft hebt en zo ja, wat is dan de huidige conditie van de door Olaf genoemde componenten?
Ik zou hierover (aantoonbaar) communiceren met de verkoper.
Ik zou hierover (aantoonbaar) communiceren met de verkoper.
Re: T5 slecht starten bij kou
Wanneer er brandstof in de olie zit mag je absoluut niet doorrijden, alle lagers vinden dit niet fijn. Dit komt alleen door lekkage via de verstuivers, kop hoeft niet meteen kapot te zijn, ze moeten echter wel meteen uit en opnieuw afgedicht worden! Tandempomp kan uitgesloten worden, dan komt er olie in het brandstof systeem.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: T5 slecht starten bij kou
Nou even een update.Er zat diesel bij de olie. De bus was in onderhoud bij een bedrijf in lelystad, het bedrijf in Zwaag (waar ik de bus gekocht heb)heeft de bus daar naar toe gebracht om de verstuivers te laten testen ( zij hadden er een vernieuwd in augustus vorig jaar). Afijn, bedrijf zegt dat er niks aan de hand is met het starten , (nu heb ik een video van het starten nadat de bus 1,5 dag had stilgestaan dus daar konden ze niet omheen).
Maaaar waarschijnlijk was het dan de hoge druk dieselpomp. Nu heb ik niet heel veel verstand van motoren maar kan de dieselpomp zorgen voor diesel bij de olie ?
Maaaar waarschijnlijk was het dan de hoge druk dieselpomp. Nu heb ik niet heel veel verstand van motoren maar kan de dieselpomp zorgen voor diesel bij de olie ?
Fred
Re: T5 slecht starten bij kou
Er komt inderdaad olie in de brandstof wanneer deze tandempomp stuk is. Waarschijnlijk lekt deze dan ook iets waardoor de brandstof terug de tank in stroomt en de motor slechter start.Fred loodrecht schreef: Maaaar waarschijnlijk was het dan de hoge druk dieselpomp. Nu heb ik niet heel veel verstand van motoren maar kan de dieselpomp zorgen voor diesel bij de olie ?
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM