Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

overstap T4>T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Marcel Slufter
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
Locatie: Rockanje

overstap T4>T5

Bericht door Marcel Slufter »

Hallo,
Ben van plan om binnenkort een T% aan te schaffen.
Zijn er nog motortypes die ik moet mijden?
Met welke zijn er het minste problemen?

Zat zelf te denken aan 174 pk versie, geen idee of dit qua levensduur en onderhoud verstandig is.
4 motion> levert dit meer onderhoudskosten op? Of zijn er geen noemenswaardige zaken?
Multivan of caravelle?
Heb nu een t4 transporter maar wil wat meer standaard luxe.

Gaarne wat advies voor ik mijn geld uitgeef.

Bvd, Marcel.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: overstap T4>T5

Bericht door Pascal-141 »

In 2007 zijn de nieuwe / update motoren gekomen . Ik zou die aanraden t.o.v. de serie van 2003 tot 2007 .
De "nieuwere" motoren zijn te herkennen aan uitlaatspruitstuk uit gietijzer , ipv de oude serie die een plaatstaal uitlaatspruitstuk had (die heel vaak ging scheuren) . En ook aan de elektronisch geregelde EGR klep , ipv een vacuumgeregelde EGR klep bij de oude versies .
De betere/meer betrouwbare motoren in de T5 is toch wel de 1.9tdi . Minder krachtig , maar wel een goed blokje . (Ben er gisteren nog eentje tegegekomen met 640.000km ...)

4 motion is meer gewicht , dus ik denk dat dat in NL dan ook meer kost aan belasting . 4 motion brengt ook een meerverbruik met zich mee . Voordeel is natuurlijk veel meer grip .
Caravelle en Multivan zijn wat beter geisoleerd en luxueuzer , dus ietsje stiller vanbinnen . En dat kan zeker geen kwaad , want die R5 motoren lijken wel een bak vol knikkers wanneer ze lopen . De T4 5 cilinder motor is veel stiller .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Marcel Slufter
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
Locatie: Rockanje

Re: overstap T4>T5

Bericht door Marcel Slufter »

Hoeveel pk's hebben die 1.9 blokken.

Heb nu 102 gechipt naar 130. Wil iig niet achteruit.

Je zou zeggen dat een zwaarder blok minder hoeft te werken voor dezelfde pk's?
jordydereus

Re: overstap T4>T5

Bericht door jordydereus »

Ik zou de 174 pk mijden. Die gaan het meeste stuk.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: overstap T4>T5

Bericht door Henk-1 »

Hoi Marcel,

Mijn vorige Transporter T4 was ook 102 gechipt naar 130 PK, en rij nu een T5 1.9 84 PK.
:T54LIFE :ikrij :wjw
Nu ben ik niet zo van de powerrrrrrrr, rij lekker relaxt vaak met CC.
Op de snelweg kom ik zelden en rij veel op 80 en 50 km wegen

En ben heel erg tevreden :yes :yes :yes :yes :yes
Ik zou zeggen neem eens een proefrit en voel het eens.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: overstap T4>T5

Bericht door Pascal-141 »

De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kris 458
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2007, 18:19

Re: overstap T4>T5

Bericht door kris 458 »

Ben zelf ook aan het overwegen of ik naar een T5 zou overstappen. Rijd nu T4 Caravelle 102 gechipt uit 2000 met 350000km. Ik liet wat roestplekjes wegwerken, maar die zijn na minder dan een jaar terug aan het komen. Nu vroeg ik me af of ik het beter zo lang mogelijk probeer te rekken of als ik beter vroeger overstap om nog wat voor m'n oude te krijgen.

Wat een T5 betreft dan: zit er een verschil in verbruik op de verschillende motoren? Ik dacht aan een 180pk 2,0. Is deze naar verbruik en onderhoudskosten beter in DSG of manueel, of neem je beter een andere motor? 2,0 140pk of een 2,5? Is de biturbo een grote meerwaarde, of eerder meer kosten, en laat je beter een 140pk chippen?

Wie kan me advies geven?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: overstap T4>T5

Bericht door harry t5 191 »

Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift. :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: overstap T4>T5

Bericht door Pascal-141 »

harry t5 191 schreef:
Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift. :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
Dan heeft VW voor de Nederlandse markt een speciale versie gemaakt , want de 1.9tdi heeft in Duitsland en in Belgie 105pk (77kw) ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: overstap T4>T5

Bericht door harry t5 191 »

Pascal-141 schreef:
harry t5 191 schreef:
Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift. :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
Dan heeft VW voor de Nederlandse markt een speciale versie gemaakt , want de 1.9tdi heeft in Duitsland en in Belgie 105pk (77kw) ...
Dan weetje dat ook :lach De BRS motor heeft echt 102 pk.staat ook op het kenteken.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: overstap T4>T5

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

degene zonder roetfilter had 105pk en die met roetfilter heeft 102pk
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: overstap T4>T5

Bericht door Pascal-141 »

Yasmine D & Wesley V schreef:degene zonder roetfilter had 105pk en die met roetfilter heeft 102pk
Ziezo , opgelost :yes
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: overstap T4>T5

Bericht door harry t5 191 »

Ik heb geen roetfilter! :jump

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie