Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motor vervangen , nu problemen
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
motor vervangen , nu problemen
Dit via mail binnengekregen
==========================================
Beste Henk,
Ik heb onlangs een T5 gekocht met een zwaar tikkende motor. Ik ben zelf geen automonteur, maar bezit wel een stel handige sleutel vingers. Daar ik voor het eerst op een forum terecht kom en niet weet hoe het werkt, leg ik mijn dilemma bij jouw. Bij voorbaat excuses voor het ongemak en voor het niet benoemen van de juiste terminologie.
Het betreft de VW T5 uit 2005 130pk automaat met een AXD motor. Ik heb de motor eruit gehaald en vanaf boven (motordeksel) tot onderin de(Carterpan) los gehaald. Ik heb inmiddels ontdekt waar het probleem zat. De vijfde zuiger heeft het cilindervoering behoorlijk beschadigd. Je kan de zuiger met je vingers in het cilinderhuis bewegen.
Heb hier en daar rond gebeld en blijkt dat reviseren van het blok is noodzakelijk. De nokkenas, klepstoters en verstuivers zien er nog goed uit.
Ik heb zitten tobben over reviseren of een ander blok erin te stoppen. Nu heb ik onlangs een BNZ blok bj. 2008 /6 bak incl. alle toeters en bellen erop kunnen bemachtigen en heb deze er in gestopt. Wat ik alleen van de AXD motor heb overgezet is de vliegwiel en EGR module. Het buisje van EGR klep naar de koel element heb ik aangepast en passend gemaakt. Daar de Turbo op de BNZ blok lager zit, heb ik ook de uitlaat iets ingekort zodat netjes aansluit.
Onderstaande zaken zijn vervangen:
Olie (Castrol 5W40)
Olie filter
Steekas
Aandrijfas Rechts (heavy duty)
Heb gestart en stationair loopt het als een zonnetje.VAGCOM check uitgevoerd. 2 fout meldingen; Airco en melding van onbekend motor.
Airco is leeg (moet nog vullen)
Motor heb ik in het software de juiste toegewezen en afgesloten. (0) fouten
Het probleem:
Als ik wil weg rijden dan hapert, bonkt de auto en heeft totaal geen vaart.
Meer dan 60 km haalt hij niet.
Ook voel je goed dat de automaat van zijn eerste versnelling naar tweede
(automaat) bonkt.
Zou jij en/of forumleden mij hierin kunnen wegwijs maken waar ik het moet zoeken?
Bij voorbaat dank.
Cino
==========================================
Beste Henk,
Ik heb onlangs een T5 gekocht met een zwaar tikkende motor. Ik ben zelf geen automonteur, maar bezit wel een stel handige sleutel vingers. Daar ik voor het eerst op een forum terecht kom en niet weet hoe het werkt, leg ik mijn dilemma bij jouw. Bij voorbaat excuses voor het ongemak en voor het niet benoemen van de juiste terminologie.
Het betreft de VW T5 uit 2005 130pk automaat met een AXD motor. Ik heb de motor eruit gehaald en vanaf boven (motordeksel) tot onderin de(Carterpan) los gehaald. Ik heb inmiddels ontdekt waar het probleem zat. De vijfde zuiger heeft het cilindervoering behoorlijk beschadigd. Je kan de zuiger met je vingers in het cilinderhuis bewegen.
Heb hier en daar rond gebeld en blijkt dat reviseren van het blok is noodzakelijk. De nokkenas, klepstoters en verstuivers zien er nog goed uit.
Ik heb zitten tobben over reviseren of een ander blok erin te stoppen. Nu heb ik onlangs een BNZ blok bj. 2008 /6 bak incl. alle toeters en bellen erop kunnen bemachtigen en heb deze er in gestopt. Wat ik alleen van de AXD motor heb overgezet is de vliegwiel en EGR module. Het buisje van EGR klep naar de koel element heb ik aangepast en passend gemaakt. Daar de Turbo op de BNZ blok lager zit, heb ik ook de uitlaat iets ingekort zodat netjes aansluit.
Onderstaande zaken zijn vervangen:
Olie (Castrol 5W40)
Olie filter
Steekas
Aandrijfas Rechts (heavy duty)
Heb gestart en stationair loopt het als een zonnetje.VAGCOM check uitgevoerd. 2 fout meldingen; Airco en melding van onbekend motor.
Airco is leeg (moet nog vullen)
Motor heb ik in het software de juiste toegewezen en afgesloten. (0) fouten
Het probleem:
Als ik wil weg rijden dan hapert, bonkt de auto en heeft totaal geen vaart.
Meer dan 60 km haalt hij niet.
Ook voel je goed dat de automaat van zijn eerste versnelling naar tweede
(automaat) bonkt.
Zou jij en/of forumleden mij hierin kunnen wegwijs maken waar ik het moet zoeken?
Bij voorbaat dank.
Cino
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: motor vervangen , nu problemen
Ik zou eerst de motor oke maken. Daarna naar de automaat kijken.
Zit je luchtmassameter Wel aangesloten?
En intercooler druk meter. ?
Zit je luchtmassameter Wel aangesloten?
En intercooler druk meter. ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motor vervangen , nu problemen
Heb je toevallig ook de motorcomputer vervangen naar de versie die hoort bij het nieuwe blok?
Re: motor vervangen , nu problemen
Met de originele software gaat de motor niet goed lopen aangezien de nokkenas en verstuivers anders zijn.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: motor vervangen , nu problemen
ik gooi er 0w30 in!
Re: motor vervangen , nu problemen
Ja. Of 5w30. . Voor de BNZ motor. Zou geen 5w40 erin doen....
Re: motor vervangen , nu problemen
Heren aller eerst dank voor de snelle reacties en uiteraard dank aan Henk voor het plaatsen van het bericht.jordydereus schreef:Ik zou eerst de motor oke maken. Daarna naar de automaat kijken.
Zit je luchtmassameter Wel aangesloten?
En intercooler druk meter. ?
@jordydereus: Zoals je het al benoemd, eerst de motor daarna de automaat. De luchtmassameter is correct aangesloten.
Ik zal maandag bij een bevriende garage de intercooler na laten kijken en koppel het uiteraard wel terug.
Groet,
Cino
Re: motor vervangen , nu problemen
Ik heb de vorige eigenaar gevraag of hij nog motorcomputer heeft, maar helaas heeft hij dat niet.Multivan Generation schreef:Heb je toevallig ook de motorcomputer vervangen naar de versie die hoort bij het nieuwe blok?
Ik dacht met (auto-com CDP) te kunnen verhelpen. Bij het uitlezen wordt er wel een motor herkend, maar kan niet de juiste motor. Hierna krijg je een lijst met motor keuzes en selecteer ik de BNZ 2.5 waar na het systeem op groen gaat met (0) fouten.
Ik heb niet het indruk dat er daadwerkelijk op de motorcomputer herschreven wordt daar het fout telkens terug komt. Ik heb helaas geen ander soort software om te updaten.
Re: motor vervangen , nu problemen
jordydereus schreef:Ja. Of 5w30. . Voor de BNZ motor. Zou geen 5w40 erin doen....



Re: motor vervangen , nu problemen
Jos, enig idee hoe ik aan originele software kan komen en eventueel kan uploaden?jos_br schreef:Met de originele software gaat de motor niet goed lopen aangezien de nokkenas en verstuivers anders zijn.
Jos.
Ik bedoel uiteraard de software voor de BNZ blok
Re: motor vervangen , nu problemen
Wij kunnen software leveren die ervoor zorgt dat deze motor goed loopt op de originele computer.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: motor vervangen , nu problemen
Hallo weetjewellers,
Zoals beloofd terugkoppeling van vandaag. LMM en intercooler zijn correct aangesloten en werken goed.
Tijdens rijden heb ik de Turbo druk gemeten en haalde niet meer dan 940 terwijl nominaal ong. 2100 moet zijn.
Dit betekend Turbo kapot?
maaarrrrrrrrrr ik heb het ontdekt
Bij grondig onderzoek, dus alle aansluitingen en leidingen één voor één nagelopen en wat blijkt???? aansluiting onderkant inlaat buis zat niet goed op het volgende buis. Dus bij gas geven drukken de buizen zich uit elkaar en ontsnapt de druk waarbij de turbo slecht functioneert. Het viel mij op dat er een plasje olie op de bovenkant van de automaat aanwezig was. Buisklemmen los en de buis goed ingedrukt en de klem erop.
Even de brug af en rijden maar. Gelukkig geen hapering meer en het behoorlijk goed.
Nu vraag ik mij af of dit blok wel een 96kw blok is, want dat ding is wel erg snel voor een 96kw. Hoe kom ik er achter hoeveel kw blok ik heb? (heb geen gegevens van de donor bus)
@jos-br: is de software update nog nodig? Of kan ik beter gelijk chippen?
Het volgende stap is de automaatbak onderhanden nemen, want bij het rustig optrekken bonk deze naar de volgende versnelling.
Tot zover dank
leden voor alle input.
Cino
Zoals beloofd terugkoppeling van vandaag. LMM en intercooler zijn correct aangesloten en werken goed.
Tijdens rijden heb ik de Turbo druk gemeten en haalde niet meer dan 940 terwijl nominaal ong. 2100 moet zijn.
Dit betekend Turbo kapot?


maaarrrrrrrrrr ik heb het ontdekt



Bij grondig onderzoek, dus alle aansluitingen en leidingen één voor één nagelopen en wat blijkt???? aansluiting onderkant inlaat buis zat niet goed op het volgende buis. Dus bij gas geven drukken de buizen zich uit elkaar en ontsnapt de druk waarbij de turbo slecht functioneert. Het viel mij op dat er een plasje olie op de bovenkant van de automaat aanwezig was. Buisklemmen los en de buis goed ingedrukt en de klem erop.
Even de brug af en rijden maar. Gelukkig geen hapering meer en het behoorlijk goed.

Nu vraag ik mij af of dit blok wel een 96kw blok is, want dat ding is wel erg snel voor een 96kw. Hoe kom ik er achter hoeveel kw blok ik heb? (heb geen gegevens van de donor bus)
@jos-br: is de software update nog nodig? Of kan ik beter gelijk chippen?

Het volgende stap is de automaatbak onderhanden nemen, want bij het rustig optrekken bonk deze naar de volgende versnelling.
Tot zover dank

Cino
Re: motor vervangen , nu problemen
Automaatbak kan ook een laag niveau hebben. . Dus of beetje bij gooien. En testen of het beter wordt. Of niveau controleren. Via de pan van de automaatbak. Ff zoekfunctie gebruiken.
Re: motor vervangen , nu problemen
Dit is volgens mij specifiek een motor waar Longlife 2 in hoort 0W30
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: motor vervangen , nu problemen
Erdem50 schreef:Dit is volgens mij specifiek een motor waar Longlife 2 in hoort 0W30
Jordydereus heeft nog wel een aantal literflessen 0W30 LL2 staan.... ;-)