Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Beste weetjewellers,
Ruim 10 jaar geleden maakte ik kennis met mn eerste t4. Destijds een 102 pk uit 2000 lange uitvoering. Ongelofelijk plezier van gehad, maar na een jaar (verandering wetten mrb) ging hij er weer uit.
Altijd heeft de t4 mijn interesse gehouden tot ik een 151pk Caravelle tegen ben gekomen en heb m gekocht. Sinds vorige week heb ik hem in bezit en het is fantastisch. Luxe, uiterlijk, comfort...
Het is een AXG 2.5 TDi rooie i uiteraard. Origineel caravelle. De bus is bedoeld om zakelijk mee te rijden dus enige stabiliteit is wel fijn. KMstand 318000.
Nu kocht ik hem met het volgende probleem;
bij vol gas houdt de motor in en rookt behoorlijk. als ik dan gas loslaat blijft hij een paar tellen stotteren om vervolgens weer mooi stationair te lopen. Hij schiet dan niet in noodloop. Als ik het gasgeven enigzins opbouw trekt hij het wel en geeft zn power zonder roken of sputteren.
Bij uitlezen krijg ik de codes:
17965 - P1557
18039 - P1631
17978 - P1570
Ik heb ook een rijdende log gemaakt. Een keer zonder in de sputter te schieten en een keer wel sputterend, inhoudend en rokend.
Ik kan even geen bijlagen bijplaatsen. Geen idee waarom niet.
Ruim 10 jaar geleden maakte ik kennis met mn eerste t4. Destijds een 102 pk uit 2000 lange uitvoering. Ongelofelijk plezier van gehad, maar na een jaar (verandering wetten mrb) ging hij er weer uit.
Altijd heeft de t4 mijn interesse gehouden tot ik een 151pk Caravelle tegen ben gekomen en heb m gekocht. Sinds vorige week heb ik hem in bezit en het is fantastisch. Luxe, uiterlijk, comfort...
Het is een AXG 2.5 TDi rooie i uiteraard. Origineel caravelle. De bus is bedoeld om zakelijk mee te rijden dus enige stabiliteit is wel fijn. KMstand 318000.
Nu kocht ik hem met het volgende probleem;
bij vol gas houdt de motor in en rookt behoorlijk. als ik dan gas loslaat blijft hij een paar tellen stotteren om vervolgens weer mooi stationair te lopen. Hij schiet dan niet in noodloop. Als ik het gasgeven enigzins opbouw trekt hij het wel en geeft zn power zonder roken of sputteren.
Bij uitlezen krijg ik de codes:
17965 - P1557
18039 - P1631
17978 - P1570
Ik heb ook een rijdende log gemaakt. Een keer zonder in de sputter te schieten en een keer wel sputterend, inhoudend en rokend.
Ik kan even geen bijlagen bijplaatsen. Geen idee waarom niet.
Laatst gewijzigd door YoungCaravelle op 08 mar 2015, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Dan maar op deze manier extra plaatjes...
Ik ben nu de egr en inlaat aan het schoonmaken. Heb alles gedemonteerd en het is nu allemaal aan het drogen. Op het eerste gezicht leek de roetaanslag mee te vallen maar uiteindelijk schrok ik me een hoedje. Niet normaal!
Ik heb een EGR plaatje dat ertussen gaat komen.
De katalysator krijg ik even niet los, dat laat ik op een brug doen.
Dan de turbo.. Deze Fluit nogal, ik voel minimale speling op de as en de vinnen zijn niet afgebroken of afgesleten zover ik dat kan zien.
Hebben jullie tips waar ik het zoeken moet? Zou het aan de egr liggen, of toch de turbo?
Alvast bedankt Heren!!
Imad
Ik ben nu de egr en inlaat aan het schoonmaken. Heb alles gedemonteerd en het is nu allemaal aan het drogen. Op het eerste gezicht leek de roetaanslag mee te vallen maar uiteindelijk schrok ik me een hoedje. Niet normaal!
Ik heb een EGR plaatje dat ertussen gaat komen.
De katalysator krijg ik even niet los, dat laat ik op een brug doen.
Dan de turbo.. Deze Fluit nogal, ik voel minimale speling op de as en de vinnen zijn niet afgebroken of afgesleten zover ik dat kan zien.
Hebben jullie tips waar ik het zoeken moet? Zou het aan de egr liggen, of toch de turbo?
Alvast bedankt Heren!!
Imad
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Bij uitlezen krijg ik de codes:YoungCaravelle schreef:Beste weetjewellers,
Ruim 10 jaar geleden maakte ik kennis met mn eerste t4. Destijds een 102 pk uit 2000 lange uitvoering. Ongelofelijk plezier van gehad, maar na een jaar (verandering wetten mrb) ging hij er weer uit.
Altijd heeft de t4 mijn interesse gehouden tot ik een 151pk Caravelle tegen ben gekomen en heb m gekocht. Sinds vorige week heb ik hem in bezit en het is fantastisch. Luxe, uiterlijk, comfort...
Het is een AXG 2.5 TDi rooie i uiteraard. Origineel caravelle. De bus is bedoeld om zakelijk mee te rijden dus enige stabiliteit is wel fijn. KMstand 318000.
Nu kocht ik hem met het volgende probleem;
bij vol gas houdt de motor in en rookt behoorlijk. als ik dan gas loslaat blijft hij een paar tellen stotteren om vervolgens weer mooi stationair te lopen. Hij schiet dan niet in noodloop. Als ik het gasgeven enigzins opbouw trekt hij het wel en geeft zn power zonder roken of sputteren.
Bij uitlezen krijg ik de codes:
17965 - P1557
18039 - P1631
17978 - P1570
17965 - P1557 = Vastzittende schoepen-verstelling of kapotte N75 http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17965.html
18039 - P1631 = Gaspedaalpositiesensor http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18039.html
17978 - P1570 = Bijgemaakte sleutels foutief ingeleerd (Immobilizer) http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17978.html
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Af en toe onverklaarbaar duidt in mijn ogen op de N75.
Als het de schoepenverstelling zou zijn, dan is het altijd.
Mocht je het lef hebben:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
Als het de schoepenverstelling zou zijn, dan is het altijd.
Mocht je het lef hebben:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Is er iemand die iets nuttigs uit de grafieken kan halen?
Zijn de geleverde waarden acceptabel?
Zijn de geleverde waarden acceptabel?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
YoungCaravelle schreef:Is er iemand die iets nuttigs uit de grafieken kan halen?
Zijn de geleverde waarden acceptabel?
Turbodruk schiet te ver door en daardoor even in noodloop.
N75 vervangen is de snelste en goedkoopste oplossing om dit uit te testen.
Anders schoepen verstelling van de turbo reinigen..
Even kort samen gevat..
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Ondertussen de EGR en inlaat teruggeplaatst. Het schoonmaken van de boel is echt een vies karwei, maar alleen het idee al dat al die troep niet meer in je blok zit, is het waard. En, natuurlijk de EGR afgedopt.
Heeft iemand de o-ring vand e EGR klep bij de dealer kunnen krijgen? Een VW dealer in Rotterdam heeft in de voorraad gekeken en concludeerde dat het onderdeel nergens in NL op voorraad ligt, zelfs niet bij PON.
De motor lijkt een stuk soepeler maar het is nog te vroeg om te kunnen oordelen. Wat wel is opgevallen, bij het rijdend uitlezen (volgas in zn 3) dat hij nu wel in noodloop schiet en niet meer stottert.
Foutcode 17965 - P1557 verscheen na de noodloop dan ook weer.
De grafieken zien er nu wel behoorlijk anders uit.
De volgende stap is de vacuumslangen vervangen en de N75. Gek genoeg kon de dealer de vacuumslangen niet uit voorraad leveren.
Heeft iemand de o-ring vand e EGR klep bij de dealer kunnen krijgen? Een VW dealer in Rotterdam heeft in de voorraad gekeken en concludeerde dat het onderdeel nergens in NL op voorraad ligt, zelfs niet bij PON.
De motor lijkt een stuk soepeler maar het is nog te vroeg om te kunnen oordelen. Wat wel is opgevallen, bij het rijdend uitlezen (volgas in zn 3) dat hij nu wel in noodloop schiet en niet meer stottert.
Foutcode 17965 - P1557 verscheen na de noodloop dan ook weer.
De grafieken zien er nu wel behoorlijk anders uit.
De volgende stap is de vacuumslangen vervangen en de N75. Gek genoeg kon de dealer de vacuumslangen niet uit voorraad leveren.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
De 'schone" toestand:
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
O-ring diameter is 80 mm..
Dus bij een onderdelenhuis kun je ook terecht.
Dus bij een onderdelenhuis kun je ook terecht.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Dat dacht ik ook. Ik heb het geprobeerd bij Slager, Rijsbergen, Kilinclar, VW en Centuri en een paar locals in Roterdam. Geen van allen. Dus heb ik de oude maar teruggeplaatst.
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
hoe heb je de egr eigenlijk afgedopt , meende dat het bij de axg wat anders moet als bij de andere tdi modellen
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Zie hier:spridget schreef:hoe heb je de egr eigenlijk afgedopt , meende dat het bij de axg wat anders moet als bij de andere tdi modellen
viewtopic.php?f=12&t=11209&p=249783&hil ... XG#p249783
groeten Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Is het ondertussen opgelost?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: AXG 111kw stottert bij vol gas en rookt Log
Jazeker, inmiddels al een tijdje opgelost.
Probleem was toch de turbo zelf. Het schoepenwiel leek van buitenaf in orde, maar na de turbo uit elkaar te hebben gehaald bleken een aantal schoepen stukjes te missen en de vanen daardoor ook beschadigd. Tegelijkertijd bleek ook het vliegwiel en de koppeling niet goed meer. Alles maar laten vervangen.
Probleem was toch de turbo zelf. Het schoepenwiel leek van buitenaf in orde, maar na de turbo uit elkaar te hebben gehaald bleken een aantal schoepen stukjes te missen en de vanen daardoor ook beschadigd. Tegelijkertijd bleek ook het vliegwiel en de koppeling niet goed meer. Alles maar laten vervangen.