Zo, was even zoeken naar mijn topic...maar gevonden!
Beetje aan het klooien geweest met de motor. Vorig jaar vlak voor de zomer ging de spanrol van de distributie stuk. Dit uite zich in een gefluit aan bijrijderszijde. De riem liep al een mm of 3 van de rol af en liep tegen de kap te schuren. Toen nood gedwongen onder de bus gekropen en de riemen, wapo, spanrollen en omlooprol vervangen. Ook een lekke nokkenaskering ontdekt, en deze ook maar vervangen. Ook olie lekkage uit de afdichting van de oliepomp, maar stom

geen zin meer in gehad dus niet gedaan.
Afijn op vakantie geweest...
Tot het moment dat het in augustus een graad of 35 in de file rond Antwerpen (waar anders

) mis ging.
Airco kapte er als eerst mee, fan sloeg niet aan dus bij de eerste gelegenheid aan de kant en onder de motorkap. Alles onder de motorkap roze water! Een spuiter dus. Later op de camping wel de oorzaak gevonden van de storing: draad afgebroken van de weerstanden onder de voorbumper, door het inbouwen van die #$@! Bak onder de motor!
Dus nog een half jaar rond gerommeld maar er moest steeds weer koelvloeistof bijgevuld en dat spoog hij vrolijk weer in het rond. Koppakking lek dus.
Geruime tijd al moed en info verzameld en 30 maart begonnen met het op blokken zetten van den campeur, gewoon op straat ja...bij gebrek aan een garage of eigen terrein (doe ik al 25 jaar onderhoud aan mijn auto's) en van lieverlee op mijn gemak zaken uitgebouwd. Cilinderkop getrokken en ja hoor zo lek als een mandje. Kleine druppeltjes koelvloeistof zitten nog aan de cilinderwand. Kop weggebracht naar LG motoren revisie in Amsterdam en bleek nog te redden. Gevlakt, afgeperst, kleppen ingeslepen, nieuwe geleiders en hoedjes dus zo goed als nieuw. Ook zo met de turbo, zitten bij mij om de hoek praatje gemaakt en de turbo laten beoordelen. Nog niet slecht maar de wastgate blijft open staan...Mooi prijsje afgesproken en nieuwe cartridge erin. Zo goed als nieuwe turbo terug. Alles mooi schoon en nieuwe bouten en pakkingen gebruikt.
Carter gedemonteerd om de oliepomp van een nieuwe pakking te voorzien. Viel mij zeer mee, 24 imbusboutjes waren vlot los en wat meteen opviel was hoe schoon alles er uitziet na 260k km. Pomp schoongespoeld en ook de zeef (eigenlijk zat er geen vuil in) nieuwe pakking in de aansluiting van de aanzuigbuis en monteren maarweer. Blijkt een bout verdwenen bij de oliepomp

Dus maar even een nieuwe erin gedraaid. Pomp en carter weer gemonteerd, hopen dat het dicht is nu. nieuwe krukaskering, nieuwe trillingsdemper, nieuwe spanrol van de multieriem (kon ik nu eindelijk bij) nieuwe oliekoelerpakking, gehannes met schakelbolletjes, ook nieuw...Motorblok gereinigd en oude pakkingresten verwijderd en licht opgeschuurd met een schuurblok, weer schoongemaakt, boutgaten gezuiverd en kop gemonteerd volgens de specs. Even een werkje maar met het juiste gereedschap reuze te doen.. Van te voren uitlaatspruitstuk voorgemonteerd, scheelt weer in mijn rug. Ook van te voren op de (paas) keukentafel de nokkenas gemonteerd incl nieuwe keeringen en nieuwe klepstoters.
Distributie weer gemonteerd en zuiver merkteken / stellineaal aangehouden, dus die staat goed. Pomp stond nog geblokkeerd dus ook die kant weer van een riem voorzien.
Aan de verstuivers heb ik niks gedaan, wel voorzien van een nieuw brandplaatje, maar de auto liep super zonder veel gerook en 260000 is ook nog maar net ingelopen ;-) dus waarom ook!
Afijn het startmoment was daar en.......gewoon niet starten
vanalles geprobeerd maar helaas. Dus nu over een paar dagen met een meetklokje in de kont van de pomp statische timing afstellen.
Het is vrijwel onmogelijk om zonder klokje een startende motor te krijgen alhoewel ik altijd zonder doe met de riemwissel. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Als jullie nog suggesties hebben graag.