Hallo,
Een tijdje geleden heb ik al geinformeerd naar een oliewissel voor de versnbak. Mijn 5e versn schiet steeds in z'n vrij. Las ergens dat het compartiment waar de tandwielen van 5e en achteruit zitten bij een T4 bij de normale hoeveelheid olie niet voldoende smering krijgen, waardoor op een gegeven moment de 5e hapert.
Door de olie tot helemaal aan de vulopening bij te vullen zou het euvel met de 5e kunnen overgaan, zonder de tandwielen te vernieuwen.
vraag: hoeveel olie moet er dan in totaal in de versnbak ? ( bij de wissel heb ik de bus waarschijnlijk niet horizontaal staan )
vraag : kan ik, net als bij carterolie, een oilsystemcleaner toevoegen vlak voor de wissel ? Bij de carterolie heb ik een tik in een pomp hiermee verholpen, zonder de pomp te reviseren/vervangen.
vraag : de gloeistiften moeten vervangen worden, 3 gaan er makkelijk, 2 zitten er ergens achter de brandstofpomp, heb ik een haakse sleutel nodig, of moet de brandstofpomp eraf ?
Groet, plan en groen
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
5e versn T4, versnbakoliewissel
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
Als de vijfde versnelling er nu al continu uitspringt dan heb je weinig meer aan een toevoeging, omdat de tandwielen dan al beschadigd zijn.
Normaal is fabrieks voorgeschreven hoeveelheid olie afdoende, probleem doet zich voor als men te lang doorrijd met een lekkage, waardoor de olie onder het gebruikelijke niveau komt.
Ligt aan de versnellingsbakcode hoeveelheid olie is volgens mij tussen 1,9 en 2,3 liter ergens
Brandstofpomp hoeft er niet af voor de gloeibougie wissel. Wat voor een motor heb je erin liggen een 2.4 of 2.5 tdi.
Bij de 2.4 kun je het beste de verstuivers eruit halen. Ik gebruik zelf een gloeibougie sleutel met een kniestuk erin.
Normaal is fabrieks voorgeschreven hoeveelheid olie afdoende, probleem doet zich voor als men te lang doorrijd met een lekkage, waardoor de olie onder het gebruikelijke niveau komt.
Ligt aan de versnellingsbakcode hoeveelheid olie is volgens mij tussen 1,9 en 2,3 liter ergens
Brandstofpomp hoeft er niet af voor de gloeibougie wissel. Wat voor een motor heb je erin liggen een 2.4 of 2.5 tdi.
Bij de 2.4 kun je het beste de verstuivers eruit halen. Ik gebruik zelf een gloeibougie sleutel met een kniestuk erin.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
Dit geldt voor de versnellingsbakken met de achteruit links naast de eerste versnelling. Zoals jij het gesteld hebt, is het net even te kort door de bocht en te algemeen.plan & groen schreef:Hallo,
Een tijdje geleden heb ik al geinformeerd naar een oliewissel voor de versnbak. Mijn 5e versn schiet steeds in z'n vrij. Las ergens dat het compartiment waar de tandwielen van 5e en achteruit zitten bij een T4 bij de normale hoeveelheid olie niet voldoende smering krijgen, waardoor op een gegeven moment de 5e hapert.
Olie 75W-90 hoeveelheid ongeveer 2,5 a 2,6 liter zou voldoende moeten zijn. De oudere versnellingsbakken hadden 2,3 liter nodig.plan & groen schreef:Door de olie tot helemaal aan de vulopening bij te vullen zou het euvel met de 5e kunnen overgaan, zonder de tandwielen te vernieuwen.
vraag: hoeveel olie moet er dan in totaal in de versnbak ? ( bij de wissel heb ik de bus waarschijnlijk niet horizontaal staan )
vraag : kan ik, net als bij carterolie, een oilsystemcleaner toevoegen vlak voor de wissel ? Bij de carterolie heb ik een tik in een pomp hiermee verholpen, zonder de pomp te reviseren/vervangen.
Een systeem cleaner is weggegooid geld, kapot is kapot en blijft kapot (mocht dat aan de hand zijn)
groet Peter
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
ca 3 jaar terug een ruilbak laten plaatsen door autotech (dronten). Juist vanwege problemen met de 5e versnelling, vullen ze dit type bak af met 3L olie.
mij is op het hart gedrukt om dit zo te laten.
hoe ze het erin gekregen hebben verteld het verhaal niet..... Ik denk dat ze de auto scheef op de brug hebben gezet.
viewtopic.php?f=2&t=35639&p=244925&hili ... en#p244925
mij is op het hart gedrukt om dit zo te laten.
hoe ze het erin gekregen hebben verteld het verhaal niet..... Ik denk dat ze de auto scheef op de brug hebben gezet.
viewtopic.php?f=2&t=35639&p=244925&hili ... en#p244925
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
Pim 328 schreef:Als de vijfde versnelling er nu al continu uitspringt dan heb je weinig meer aan een toevoeging, omdat de tandwielen dan al beschadigd zijn.
Normaal is fabrieks voorgeschreven hoeveelheid olie afdoende, probleem doet zich voor als men te lang doorrijd met een lekkage, waardoor de olie onder het gebruikelijke niveau komt.
Ligt aan de versnellingsbakcode hoeveelheid olie is volgens mij tussen 1,9 en 2,3 liter ergens
Brandstofpomp hoeft er niet af voor de gloeibougie wissel. Wat voor een motor heb je erin liggen een 2.4 of 2.5 tdi.
Bij de 2.4 kun je het beste de verstuivers eruit halen. Ik gebruik zelf een gloeibougie sleutel met een kniestuk erin.
Heb een 2.4, haal je de gloeibougies dan van bovenaf de motorkap eruit of van onderaf als de bodemplaat eraf is ?
Haal je dan alleen de leidingingkjes van de verstuivers eraf of het geheel?
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
Nou, Ik wil niet zeggen dat de gloeibougies verwisselen makkelijk gaat, godallemachtig, wat een ramp, moet wel zeggen, ik heb niet van al die fancy gereedschapjes met knikkende en ratelende kopjes, maar een gewone steek en ringsleutelset en een gewone doppendoos.
vooral die achter de inspuitpomp, de meest rechtse Chaufferskant is een regelrechte ramp!
kon je wel zien ook, dat was nog steeds de eerste montage, en die bus had toch al meer als 400.000km ...
vooral die achter de inspuitpomp, de meest rechtse Chaufferskant is een regelrechte ramp!
kon je wel zien ook, dat was nog steeds de eerste montage, en die bus had toch al meer als 400.000km ...
Groet, Bart
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
de mijne zijn ook nog origineel...... ik wacht gewoon af. Hoe merk je dat deze aan vervanging toe zijn?busbart schreef:
kon je wel zien ook, dat was nog steeds de eerste montage, en die bus had toch al meer als 400.000km ...
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel
Wacht maar tot het echt koud gaat worden......de eerste paar klappen kl.. lopen en dikke pluimen achter je...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.