Ik ben Sam en heb voor mijn eigen bedrijf "FiCom" gisteren een T4 102PK 2.5 TDI DC gekocht.
Na een aantal andere bedrijfswagens te hebben gereden en hier steeds problemen mee te ondervinden, ben ik op aanraden van mijn garage op zoek gegaan naar een T4. Dit is wel even iets anders als je gewend ben om bedrijfswagens te rijden tussen de 3 en 5 jaar oud. Om de T4 het comfort te geven van een nieuwere auto moet er dan ook veel aan gebeuren en zal ik een aantal concessies moeten doen.
Gisteren heb ik dus een zwarte T4 uit 98 weten te bemachtigen welken totaal uitgeleefd is en waar veel aan dient te gebeuren, dit gaat dus een heel project worden. Om te beginnen moet er voor worden gezorgd dat de bus in technisch goede staat word gebracht waarna ik de optische staat en het comfort van de bus zal aanpakken. Maandag zal ik die bus van de verkoper naar mijn garage rijden waar ze de technische staat van de bus zullen gaan beoordelen en in orde brengen. Hierna zal ik langzamerhand de bus gaan opknappen.
Een aantal zaken die gedaan moeten worden zijn:
- Het uitlaatsysteem rammelt aan alle kanten, waarschijnlijk de kat vervangen of er tussen uit halen.
- Er zijn geen gegevens bekend over de distributieriem dus deze moet vervangen worden.
- Alle vloeistoffen gaan er uit, de systemen worden waar nodig grondig gereinigd en opnieuw afgevuld.
- Naar waarschijnlijkheid is de bak overleden en moet er een revisie bak in
- De koppeling lijkt goed, maar indien deze er aan zit te komen gaat deze gelijk met de bak revisie mee
- De bus remt slecht, remblokken en evt. de remschijven moeten worden vervangen.
- De banden zijn helemaal kaal en moeten dus ook worden vervangen.
- Het stuur trilt, mogelijk opnieuw uitlijnen of nieuwe fusekogels.
- Er is een plek op de onderdorpel doorgeroest, deze moet gelast en gespoten worden.
- Diverse roestplekken behandelen en spuiten.
- Schijfdeur gaat stroef, nieuwe rollers plaatsen
- Het elektrische raam aan de bestuurderszijde werkt niet, de moet ik repareren
- Ramen in de achterdeuren zitten er niet meer in, hierin plaatsen lassen en spuiten.
- Raam in dubbele cabine wand heeft geen functie meer deze word dichtgemaakt.
- Het interieur is uitgeleefd, en moet worden schoon gemaakt c.q. deels worden vervangen en gemoderniseerd.
- Gaten in de dubbele cabine wand waar woofers hebben gezeten moeten worden dichtgemaakt.
- Hier en daar wat deukjes en krasjes wegspuiten.
- Het installeren van een audiosysteem met navigatie en achteruitrijcamera
- Het vervangen van de speakers
- Het opnieuw betimmeren van de laadruimte zodat deze toegesneden is voor mijn werkzaamheden.
- en alles wat ik nog vergeten ben of boven water gaat komen.
Zoals je ziet een hele lijst waar ik het komende jaar nog wel mee zoet ben