Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterlek zijramen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

waterlek zijramen

Bericht door brugseb »

Hallo
misschien staat dit al ergens op het forum, maar vind het niet meteen.
Had last van regenwater in bovenkast - scharnier en inlegstuk op dak voorlopig dicht getaped, probleem opgelost. Wordt later geseald.
Maar ik heb ook water in de zijkast achteraan - vermoedelijk doorheen het zijraam. Als ik de bus nog maar was, dan loopt er water tussen de twee glasplaten van het dubbelglas (eigenlijk bij 3 zijramen achteraan)- ik vermoed dat de rubbers verstorven zijn (bus is van begin 1992...).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn die rubbers nog te vinden en is montage een DIY klus? Of zou ik proberen om alles met een zwarte sealer dicht te spuiten? Zou graag droge kleren hebben bij de volgende trip :gekte
Alvast bedankt voor de input!
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: waterlek zijramen

Bericht door LAYCA »

Ik denk dat dichtmaken met kit, welke soort dan ook het probleem tijdelijk oplost.
Mocht er roest tussen de kit en de sponning zitten dan sluit je het water in door te kitten en wordt het alleen maar erger.
Eigenlijk moet je de rubbers voorzichtig wegnemen, deze dichten niet af en zijn voor het uiterlijk.
Dan kun je zien of de verf los zit dus verwacht dan roest.
De ruiten zijn aan de sponning van de ramen gekit, kan los zitten vandaar dat het lekt.
Ik verwacht dat je roest aantreft en dan is de enige remedie ramen eruit en roest behandelen.

Als je de rubbers er niet heel er uit krijgt ik heb nog wel wat liggen.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterlek zijramen

Bericht door Multivan Generation »

Kit heeft een bepaalde levensduur.

Het beste is om de tentstof los te maken door de pees te verwijderen en in een sopje met veel afwasmiddel te leggen.
Ook meteen eens kritisch naar de tentstof kijken vooral midden achter is een zwakker punt.
Vervolgens de klemlijsten welke op het autodak zitten rondom te demonteren en goed schoon te maken, en hierna eventueel wat bij te richten.
Kijk ook kritisch naar de rubberen 'blokken' die in de regengoot gemonteerd zijn en dat zowel voor als achter.
Nieuwe blokken zijn nog leverbaar via Günzl classic parts (even googlen).

Vervolgens de blokken met flink wat kit terug monteren. Ook voorzijde.
Dan de klemlijsten weer monteren met flexibel blijvende kit. Van te voren desnoods even goed afplakken.
Dan eventuele nieuwe tentstof monteren of de oude weer vastmaken.
Dan zou in ieder geval vanaf boven het regenwater niet meer kunnen binnentreden.

Achterste zijraam zou ook kunnen maar komt veel minder vaak voor als oorzaak.

Als je langer van de camper nog wilt genieten is het zeker raadzaam om eens alle ramen er uit te halen. Roestvorming in de sponningen komt zeer geregeld voor.
Zie ook een T4 projecten forum --> topic van odorf over raam lekkage.

En wellicht heb je hier wat aan: http://www.eldiape.com/hefdakplaatsen/h ... aatsen.htm vanaf 2/3 van boven.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: waterlek zijramen

Bericht door brugseb »

Hoi
@ Wim & Peter: bedankt voor de reacties; midden van hefdak had ik al in orde gebracht - daar liep het gewoon naar binnen. Die rubber blokken moet ik nakijken, volgens mij zitten daar stukjes plaatwerk in, deel getaped nu, maar dat zal misschien nog niet OK zijn. Zal ook rondom nog even de klemlijsten controleren.

Blijf evenwel nog zitten met vraag rond dat dubbel glas: zoals gezegd loopt er water tussen de beide glaspanelen door - iemand een idee hoe dit opgebouwd zijn? Zitten die samen in een rubber? Of gesealed zoals bij klassiek glas?

Wist niet dat de zijramen achter gelijmd waren. Roest zit er niet, de bus is ooit opnieuw in de lak gezet. Als de ramen aan de kas zijn gekit, hoe krijg ik die dan zonder veel schade gedemonteerd? Want dat heeft wellicht toch zin, om alles even opnieuw te monteren?

groeten
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: waterlek zijramen

Bericht door LAYCA »

brugseb schreef:Hoi
@ Wim & Peter: bedankt voor de reacties; midden van hefdak had ik al in orde gebracht - daar liep het gewoon naar binnen. Die rubber blokken moet ik nakijken, volgens mij zitten daar stukjes plaatwerk in, deel getaped nu, maar dat zal misschien nog niet OK zijn. Zal ook rondom nog even de klemlijsten controleren.

Blijf evenwel nog zitten met vraag rond dat dubbel glas: zoals gezegd loopt er water tussen de beide glaspanelen door - iemand een idee hoe dit opgebouwd zijn? Zitten die samen in een rubber? Of gesealed zoals bij klassiek glas?

Wist niet dat de zijramen achter gelijmd waren. Roest zit er niet, de bus is ooit opnieuw in de lak gezet. Als de ramen aan de kas zijn gekit, hoe krijg ik die dan zonder veel schade gedemonteerd? Want dat heeft wellicht toch zin, om alles even opnieuw te monteren?

groeten
Bart
Zit het water tussen de spouw van 2 ruiten?
Zover ik heb gezien heeft dit dubbelglas dezelfde constructie heeft als bij jou thuis :knipoog
Als je zeker weet dat er water langs de sponning van de ramen lekt is er geen andere weg dan ze er uit halen.
De kit kan loszitten en als er roest is zie je dit haast niet van buiten.
Dit is geen klusje dat je FF doet.
Ik weet niet hoe handig jij bent maar ik heb dit zelf wel gedaan.
Met multitool, niet zonder risico van beschadigingen :nuts
Misschien is het slim om dit te laten doen door een bedrijf.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: waterlek zijramen

Bericht door brugseb »

Oeps, dit klinkt niet meteen hoopgevend - ja, bij 2 van de zijruiten loopt het water TUSSEN de glaspanelen door - heel vervelend, ik krijg uiteraard vlekken en strepen tussenin wat er steeds minder uitziet. :ie
Heb zelf nog een andere auto gerestaureerd maar nog uit het "mechano" tijdperk, weet niet of ik aan geplakte ruiten durf beginnen. Misschien toch even zoeken naar andere ramen, tenzij iemand op dit forum nog een tip heeft over al dan niet herstellen van dat dubbel glas...
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: waterlek zijramen

Bericht door LAYCA »

Hoi Bart
Dubbelglas herstellen lijkt mij niet mogelijk.
Vervangen zal best duur zijn.
Je kunt natuurlijk overwegen standaard glas te gebruiken.
Maar het uitnemen van de ramen zonder ze te te beschadigen is nu geen probleem als ze toch vervangen moeten worden.

Best KL :gif Sterkte
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie