Ritje luxemburg via luik, met vouwwagen erachter en redelijk volgepropt.... 1 op 12 gemiddeld heen en terug reis.... de km's in luxemburg wat minder zuinig..... tsja, bochtjes en bergjes in combi met regen... blijven lachen(en glijden) ..........
En natuurlijk, klevende duitsers in een rookgordijn verstoppen... (terug schakelen en 3000+ toeren maken, werkt altijd) en zakte het naar 1 op 11....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Ik rij eigenlijk continue met volle belading (drumstel, gitaren etc etc) en rij gewoon de toegestane snelheid (dus 100, 120 of 130). Mijn bus is wel gechipt en EGR is gesloten. Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 11,66 oftewel 8,6 liter per 100km. Lijkt mij toch best een nette score met een lange 2.5TDi van 20 jaar oud :P
Ik rijd gemiddeld met onze 2,5L benzine 1 op 7 a 8. Verder let ik er eigenlijk nooit zo op... Als je goedkoopwilt rijden moet je mijns inziens een VW lupo nemen ofzo.
Volbeladen California met 3 personen, ca. 2500 kg. Na 3600 km door Scandinavië een gemiddeld verbruik van 1 op 13,9.
2,5 TDI, 102 pk. Snelheid 100-110 in Nederland en Duitsland, in Scandinavië 110 of minder, veel kleine weggetjes.
Met rustig rijden is de T4 met dit gewicht beslist geen dorstige wagen. Op de lange stukken snelweg (600-700 km per dag) zit ik zelfs op 1 op 15,5). En het plezier met een T4 California is het zeker waard.
Van de week met oprijwagen gereden, volle camper 2500kg en 3 personen, oprijwagen 800kg en auto 1000km mee. Op een kleine 300km 1 op 12 gereden. 95km/u op de teller.
ik heb 2 weekends terug een naar de belgische ardennen geweest en in totaal 700 km gereden,ik heb er ook op gelet om zelden of nooit boven de 120km/h te rijden en ik ben aangenaam verrast door mijn verbruik,
het verbruik was dit w-e 7.6 l/100km
Ik ben net terug uit Spanje. Totaal ongeveer 3700 km. gereden. Met caravan van ongeveer 1100 kg. en 2 personen.
Heb geprobeerd steeds een snelheid van ongeveer 95-100 km. p/u aan te houden. Bij inhalen max. 110-120.
Zojuist het verbruik nagerekend: Ik om uit op ongeveer 1:10 . Op de peilstok is niet te zien dar er olie is verbruikt.
Ik heb 2 jr geleden ongeveer dezelfde route/afstand met dezelfde caravan gereden. Toen was de EGR nog niet afgesloten. Verbruik was toen aanzienlijk hoger, ongeveer 1:8. Ik moest veel eerder terug schakelen naar de 4e versnelling En ik had toen bij aankomst in Spanje behoorlijk wat roet op de voorkant van de caravan. De caravan was nu helemaal schoon gebleven. De EGR heb ik een paar weken voor de vakantie pas afgesloten. De smeerboel in de EGR viel me, vergeleken met foto's die hier op de site rond gaan, eigenlijk best wel mee. De auto is er veel rustiger van gaan lopen en pakt bij lagere toeren veel makkelijker op. Ook het trekken van de caravan ging naar mijn idee een stuk soepeler. Ik had het idee dat ik in de 5e versnelling meer pit had. Zoals ik al zei, veel minder terug schakelen naar de 4e.
(met een 2.5 tdi, 102 pk, km.stand 235.000)