Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Had en lekkage in de regens van de afgelopen tijd. Lezende door de tips en trucks leek het mij dat het schoonmaken van de ruimte tussen de beplating en het frame van de motor wel eens soelaas zou kunnen bieden. Na een bezoek aan mijn favo garage zie pictures.... Beide kanten....
.
.
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Had ik ook 2 tuintje in de spatborden
Dit geeft in de winter bij vorst problemen.
Dan zijn de "tuintje" verzadigd met water als dit bevriest zet het uit en drukt de ruimte uit elkaar.
En daarna ROEST
door vervorming beschadiging van bv de roestbescherming/kitscheuren.
Zeer zinvol om dit af en toe schoon te maken

Dit geeft in de winter bij vorst problemen.
Dan zijn de "tuintje" verzadigd met water als dit bevriest zet het uit en drukt de ruimte uit elkaar.
En daarna ROEST

Zeer zinvol om dit af en toe schoon te maken

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Om vuilophoping te voorkomen kun je een kapje plaatsen. Werkt prima. Als ik met een camera naar binnen kijk ziet het er schoon uit. https://www.conrad.nl/nl/strapubox-belu ... 22783.html
groet, Rob
groet, Rob
- Bijlagen
-
522783_BB_01_FB.EPS_400.jpg
- (5.09 KiB) 936 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RobS op 27 aug 2015, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
een paar keer per jaar houd ik de waterslang even op de afvoergaatjes,
je spoelt zo alles binnen enkele seconden eruit.
Groetjes Coen
je spoelt zo alles binnen enkele seconden eruit.
Groetjes Coen
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
bij iedere was beurt suitik even in de openingen bij de voordeuren en even boven in de gaten en nergens last van
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Lijkt me dat ik dit ook maar eens moet schoonmaken. Hopelijk is de zaak ondertussen nog niet doorgerot.
Ik neem aan dat de spatborden hiervoor eraf moeten worden geschroefd. Is dit veel werk en waar zitten alle schroeven welke moeten worden verwijderd?
Ik neem aan dat de spatborden hiervoor eraf moeten worden geschroefd. Is dit veel werk en waar zitten alle schroeven welke moeten worden verwijderd?
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Uit mijn hoofd 6 boutjes/schroeven
3 onder de motorkap 2/3 langs rand voorportier.
Groetjes Wim
3 onder de motorkap 2/3 langs rand voorportier.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Op de foto in het startbericht lijkt het of het spatbord alleen aan de portierkant losgemaakt is en een stukje opzij gebogen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Klopt . Op het tip en truck trucs gedeelte staat prima beschreven wat je moet doen. Boutjes aan de boven kant los (markeert de positie voor het correcte terug zetten) voorlicht losmaken en voorzichtig panel weg buien . Ruimte zekeren met een blokje hout en graaien maar. Daarna in omgekeerde richting terug zetten.
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Even reagerend op een oud topic: ik heb sinds de vorst deze week gemerkt dat ik een bevroren vloermat aan de bestuurderszijde heb... en al kijkend via de opening van het knipperlicht lijkt er wel wat te groeien achter het scherm.
Nu heb ik de 6 boutjes gezien welke losgemaakt moeten.
Zoals op deze eerste foto's: is het voldoende om de boutjes los te draaien en het scherm wat opzij te buigen?
Zodat de kit kam blijven zitten?
Nu heb ik de 6 boutjes gezien welke losgemaakt moeten.
Zoals op deze eerste foto's: is het voldoende om de boutjes los te draaien en het scherm wat opzij te buigen?
Zodat de kit kam blijven zitten?
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Ja dat kan, zo heb ik het ook gedaan.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Nog een terugkoppeling van mijn kant:
was inderdaad een kwestie van de 5 boutjes lossen en het scherm kon zo opzij gebogen worden.
Daaronder zat inderdaad wel wat, maar niet zo indrukwekkend als ik eerder voorbij heb zien komen.


Bij mij leek de lekkage ook vooral vanaf de zijkant, bij de bevestiging van de motorkap-grendel, vandaan te komen.
En daar zag ik ineens een heldere druppel: vanaf de a-stijl naar beneden, vlak boven waar de isolatie begint.
Dus naar boven gekeken, en daar bleek achter de hemel een heleboel condens gecondenseerd te zijn:

Hele grote dikke druppels
Dus toen het hemeltje eruit, en armaflex geplakt, en daarna weer netjes alles teruggeplaatst.
Alsof er niks veranderd is, maar hopelijk toch beter dan ervoor
was inderdaad een kwestie van de 5 boutjes lossen en het scherm kon zo opzij gebogen worden.
Daaronder zat inderdaad wel wat, maar niet zo indrukwekkend als ik eerder voorbij heb zien komen.


Bij mij leek de lekkage ook vooral vanaf de zijkant, bij de bevestiging van de motorkap-grendel, vandaan te komen.
En daar zag ik ineens een heldere druppel: vanaf de a-stijl naar beneden, vlak boven waar de isolatie begint.
Dus naar boven gekeken, en daar bleek achter de hemel een heleboel condens gecondenseerd te zijn:

Hele grote dikke druppels
Dus toen het hemeltje eruit, en armaflex geplakt, en daarna weer netjes alles teruggeplaatst.
Alsof er niks veranderd is, maar hopelijk toch beter dan ervoor

Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Een dik slangetje, een aansluiting voor een dikke kabel op een stroomverdeeldoos en beetje gehobby, geen last meer van.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Afwatering en het waarom je dit af en toe moet doen
Denk er om om de opstaande rand bovenaan (bij de hoek van de voorruit) ook flink groter te maken, anders waaien alle bladeren die in je goot landen bij het rijden alsnog achter je spatbord. Zie de 2e foto op https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 34#p457334 , Ik heb er stukken polyesterplaat van 1 mm geplakt, en die vallen precies in de rand van het spatbord als je dat er terug ophangt.