Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 375k: repareren of inruilen?
T4 375k: repareren of inruilen?
Hallo weetjewellers, tot nu toe slechts lezer, nu een vraag:
Mijn t4 2.5 tdi, 102 pk, 375.000 km op de teller, koppelt zeer zwaar. Waarschijnlijk het druklager. Reparatie inclusief koppeling en vliegwiel ong. 1100 euro. Distributieriem is ook aan de beurt. Beetje roest rond de ramen verder een heerlijke auto. Uiteraard. Met de komende kosten komt de vraag, hoe lang gaat deze motor nog mee? Is het slim om nog zoveel te investeren, of kan ik beter uitkijken naar iets nieuwers?
Al jullie input is welkom,
groet, Serge
Mijn t4 2.5 tdi, 102 pk, 375.000 km op de teller, koppelt zeer zwaar. Waarschijnlijk het druklager. Reparatie inclusief koppeling en vliegwiel ong. 1100 euro. Distributieriem is ook aan de beurt. Beetje roest rond de ramen verder een heerlijke auto. Uiteraard. Met de komende kosten komt de vraag, hoe lang gaat deze motor nog mee? Is het slim om nog zoveel te investeren, of kan ik beter uitkijken naar iets nieuwers?
Al jullie input is welkom,
groet, Serge
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Hoi Serge,
Welk bouwjaar hebben we het over?
Welk bouwjaar hebben we het over?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Alles wat nieuwer is, is helaas ook onbetrouwbaarder geworden.
Een 5 cilinder TDI met een VE-pomp, uit een T4, is redelijk onverwoestbaar, mits het op tijd zijn onderhoud krijgt.
Er zijn diverse T4's die al dik boven de 500.000km zitten.
Het blijft gewoonweg lopen.
Simpele techniek, zonder al te veel poespas. Wat er niet aanzit, kan ook niet kapot gaan. (milieu onderdelen)
Plus.....onderdelen van nieuwere types zijn ook schrikbarend véél duurder, als van onze T4 busjes.
This nu effe een flinke hap, in het onderhoud, maar daarna heb je er weer jaren plezier van.
Ik zou zeguuuh.......repareren.
Van een T5 of de aankomende T6 wordt je ook niet echt vrolijk van, qua onderhoud & reparatiekosten.

Een 5 cilinder TDI met een VE-pomp, uit een T4, is redelijk onverwoestbaar, mits het op tijd zijn onderhoud krijgt.
Er zijn diverse T4's die al dik boven de 500.000km zitten.
Het blijft gewoonweg lopen.

Simpele techniek, zonder al te veel poespas. Wat er niet aanzit, kan ook niet kapot gaan. (milieu onderdelen)
Plus.....onderdelen van nieuwere types zijn ook schrikbarend véél duurder, als van onze T4 busjes.
This nu effe een flinke hap, in het onderhoud, maar daarna heb je er weer jaren plezier van.
Ik zou zeguuuh.......repareren.
Van een T5 of de aankomende T6 wordt je ook niet echt vrolijk van, qua onderhoud & reparatiekosten.

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
bouwjaar 1999, kat verwijderd.
Laatst gewijzigd door sergev op 01 sep 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Dank Geert, ik sprak gisteren inderdaad ook een T5 bezitter die sprak over dure reparaties aan zijn auto, en hij was vol lof over zijn oude t4. Blijft raar dat een nieuwer model zoveel kostbaarder in onderhoud is. Mijn auto staat inmiddels bij de garage voor de APK, eens kijken of er nog meer problemen zijn.
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
http://www.autoweek.nl/klokjerond/320/v ... -25-tdi-t4
Deze T4, eigendom van beroeps muzikanten, heeft er nu inmiddels 700.000 km op staan.
Thomas, oftewel THS Automotive in Den Bosch, heeft deze in onderhoud.
De muzikanten hebben besloten om met dit busje door te gaan totdat de miljoen op de teller staat
Deze T4, eigendom van beroeps muzikanten, heeft er nu inmiddels 700.000 km op staan.
Thomas, oftewel THS Automotive in Den Bosch, heeft deze in onderhoud.
De muzikanten hebben besloten om met dit busje door te gaan totdat de miljoen op de teller staat

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Voor een TDI is 375d km geen enkel probleem , daar kun je makkelijk nog 300.000 bij doen . Ik heb ze al gezien met 1.100.000km met het originele blok , en dat blokje had nog geen enkel probleem gehad.sergev schreef:Hallo weetjewellers, tot nu toe slechts lezer, nu een vraag:
Mijn t4 2.5 tdi, 102 pk, 375.000 km op de teller, koppelt zeer zwaar. Waarschijnlijk het druklager. Reparatie inclusief koppeling en vliegwiel ong. 1100 euro. Distributieriem is ook aan de beurt. Beetje roest rond de ramen verder een heerlijke auto. Uiteraard. Met de komende kosten komt de vraag, hoe lang gaat deze motor nog mee? Is het slim om nog zoveel te investeren, of kan ik beter uitkijken naar iets nieuwers?
Al jullie input is welkom,
groet, Serge
De eigenaar had hem gekocht met 900.000km op de teller van eerste eigenaar , en heeft er zelf al 200.000km bijgezet op de teller .
Ik zou van die km stand geen probleem maken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Toen ik mijn t4 kocht schakelde ook vrij zwaar. Na vervangingen van de versnellingsbak bak olie en het smeren van de schakel bollen gaat dat weer lekker. Ik kocht hem met 359.000 op de teller. Ook al zou je alles moeten laten maken , bedenk dit: voor dat geld krijg je nooit meer zo iets betrouwbaars terug.
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Is dat ingewikkeld om te doen? Hoe weet ik of het probleem het druklager betreft of een simpele smeerbeurt volstaat? Hij schakelt zwaar naar de 1 en de achteruit.Snautzer schreef:Toen ik mijn t4 kocht schakelde ook vrij zwaar. Na vervangingen van de versnellingsbak bak olie en het smeren van de schakel bollen gaat dat weer lekker. Ik kocht hem met 359.000 op de teller. Ook al zou je alles moeten laten maken , bedenk dit: voor dat geld krijg je nooit meer zo iets betrouwbaars terug.
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Serge.......Waar woon je? 

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
ik hanteer het "jaar" principe: als de jaarlijkse onderhoudskosten onder de afschijving van een nieuwere bus blijven rij ik lekker door, ook omdat dat scheelt in de bijtelling wegens privegebruik.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
Zie bv hier. viewtopic.php?f=12&t=39634 staan op het forum talloze threads. Ik hoop dat het dit is want dan is het 3 tientjes en wat werk.
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
ik zit in Amsterdam.Geert G schreef:Serge.......Waar woon je?
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
meer bolletjes hier: viewtopic.php?f=2&t=29204
Re: T4 375k: repareren of inruilen?
dank voor de tips! Ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.Snautzer schreef:meer bolletjes hier: viewtopic.php?f=2&t=29204