Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

vragen over de T5
Plaats reactie
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door I LOVE T VIJF »

ik ben in het bezit van een t5 2400cc bouwjaar 2006 met +- 82000km op de teller.

na het vervangen van de remblokken is na ongeveer zeven kilometer rijden mijn aandrijving weggevallen.
de versnellingsbak werk normaal maar de wielassen van de aandrijving draaien niet meer.
heb de wagen opgekrikt, gestart en in versnelling gezet en heb gemerkt dat de aandrijfassen van de wielassen lichtjes trilde maar niet meer draaiden.
wat kan hier de reden van zijn .
moet ik het gaan zoeken bij het ABS. systeem (abs sensor?) dat geleden heeft onder de werken aan de remmen, in het differentieel of andere reden.

verder heb ik nog een probleem met mijn servostuur.
het motorcompartiment werd steeds vervuilt door olie waar ik de oorsprong niet van kon vinden.
na lang zoeken naar een olielek viel het mij op dat bij +- 3500 toeren van de motor via het ontluchtingsgaatje van het cervo rezervoir een verneveld wolkje olie ontsnapte.
in de garantie tijd is dit probleem al eens bovengekomen en zo gezegd hersteld.
ik ben verschillende malen terug naar mijn garage moeten gaan omdat het probleem niet hersteld was.
toen het eindelijk was hersteld heb ik gevraagd wat het probleem was en kreeg te horen dat een flexibel van de oliekoeler lek was.
dat heb ik nooit geloofd en nu denk ik dat dat het een cervo probleem was en men het ontluchtingsgaatje met iets heeft opgevuld.
weet er iemand een oplossing voor dit probleem met het cervostuur

groetjes Jan
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door WouterW »

Probleem 1: weggevreten Inwendige vertanding van de (rechter) aandrijfas aan de bakzijde.
Probleem 2: Inwendig lekke servopomp, (eigenlijk de seal van de aandrijving) waardoor motorolie via de tandwieldistributie in het servosysteem raakt.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door I LOVE T VIJF »

bij de problemen met de cervo pomp had ik mij al afgevraagd hoe het kwam dat het oliepijl van het cervo reservoir ondanks het verlies van olie niet zakte.
heb aan het zoeken geweest in mijn vraagbaak of het doenbaar is om de pakking die de motor olie en de cervo olie scheidt zelf te vervagen, maar er werd daar niets over neergeschreven.
is er ergens een pomp schema met de beschrijving vande nodige onderdelen en technische informatie of een meer uitgebreider technisch boek over de T5 te verkrijgen.

aandrijvingsproblemen:
de rechter aandrijfas blijkt menig volkswagen bezitter problemen op te leveren.

mijn wagen staat nu ongeveer 8 maanden stil.
heb deze morgend de motor olie laten weglopen en toen ik de oliestop weghaalde liep er eerst een hoeveelheid water uit het carter alvorens de olie.
nu weet ik zeker dat de auto altijd zeer goed heeft gepressteerd, is nooit warm gelopen en er werd steeds op een rustige manier mee gereden.
mogelijk in het beste geval zou mijn koppakking stuk kunnen zijn.
voor een wagen met 82.000km zou dit toch niet mogen.
de motor is nog zo goed als nieuw zou je zeggen.
ik vraag mij af wat de reden kan zijn van deze defecten.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door Pim 328 »

Bij de dealer is geen reserve onderdeel van de pomp te krijgen alleen een nieuwe pomp. Verder ook geen beschrijving van hoe de pomp uit en in elkaar gebouwd moet worden.

Aandrijfas komt vaker voor met name als die niet is ingevet (eerste modeljaren, maar zie dit bij de gp ook wel vaker)
Asstomp in de bak vervangen en een nieuwe aandrijfas (of losse binnenhomokineet [alleen via dealer] monteren) en niet vergeten in te vetten voor montage
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door I LOVE T VIJF »

als ik goed ben ge informeert dan kan je de aandrijving met inwendige tanden die aan de bak vast zit verwijderen door middel van een bout die in de holte van de kamer met inwendige tanden verstopt zit.
moet ik dit gewoon losmaken en komt deze dan makelijk los of moet ik daar een toeltje voor aanschaffen.

groetjes
JAN I LOVE T5
TRANSPORTER 2.400C.C. 130PK. BOUWJAAR 2006 METERSTAND 82.000KM.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: aandrijving aandrijfassen weg na het plaatsen van nieuwe remmen

Bericht door jos_br »

Er is waarschijnlijk geen water maar koelmiddel mee gekomen met de olie wissel. Lijkt op een waterpomp die lek is en waarvan het afvoergootje/slangetje verstopt is waardoor het koelmiddel in de olie terecht is gekomen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie