Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Ha allemaal,
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn T4 te voorzien van syncroaandrijving, en na nog een reeks aanpassingen zoals andere banden, stalen velgen, zwaardere schokbrekers, extra tanks etc. ermee een rondje Eurazie te rijden via Mongolie. Alles bij elkaar zou dat neerkomen op zo'n 25.000 á 30.000 Kilometer.
Hiertoe wil ik een donorbus opsnorren en met behulp van de door ons allen veelgeprezen Ismet de hele boel overbouwen.
Zomaar een voorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr#
Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben en mee zouden willen denken over de obstakels die ongetwijfeld de kop op gaan steken? Zijn alle onderdelen van alle jaargangen uitwisselbaar bijvoorbeeld? Zijn er mensen die extra tanks ingebouwd hebben en zo ja, waar en hoe? Hoeveel gedoe is het om de wagen wat hoger op zijn vering te zetten? Andere tips, opmerkingen of afraders?
Hartelijke groet, Bart
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn T4 te voorzien van syncroaandrijving, en na nog een reeks aanpassingen zoals andere banden, stalen velgen, zwaardere schokbrekers, extra tanks etc. ermee een rondje Eurazie te rijden via Mongolie. Alles bij elkaar zou dat neerkomen op zo'n 25.000 á 30.000 Kilometer.
Hiertoe wil ik een donorbus opsnorren en met behulp van de door ons allen veelgeprezen Ismet de hele boel overbouwen.
Zomaar een voorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr#
Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben en mee zouden willen denken over de obstakels die ongetwijfeld de kop op gaan steken? Zijn alle onderdelen van alle jaargangen uitwisselbaar bijvoorbeeld? Zijn er mensen die extra tanks ingebouwd hebben en zo ja, waar en hoe? Hoeveel gedoe is het om de wagen wat hoger op zijn vering te zetten? Andere tips, opmerkingen of afraders?
Hartelijke groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
bart seinwezen schreef:Ha allemaal,
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn T4 te voorzien van syncroaandrijving, en na nog een reeks aanpassingen zoals andere banden, stalen velgen, zwaardere schokbrekers, extra tanks etc. ermee een rondje Eurazie te rijden via Mongolie. Alles bij elkaar zou dat neerkomen op zo'n 25.000 á 30.000 Kilometer.
Hiertoe wil ik een donorbus opsnorren en met behulp van de door ons allen veelgeprezen Ismet de hele boel overbouwen.
Zomaar een voorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr#
Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben en mee zouden willen denken over de obstakels die ongetwijfeld de kop op gaan steken? Je kan best een complete donor bus kopen en daarvan alles overbouwen , want als je losse onderdelen gaat kopen , zul je gegarandeerd nog wel wat onderdelen ontbreken , die misschien niet makkelijk te verkrijgen zijn . Complete donor bus zal ook goedkoper zijn dan alles apart te kopen . Een achterste diff alleen al kost je bvb al makkelijk 1000eur
Zijn alle onderdelen van alle jaargangen uitwisselbaar bijvoorbeeld? Nee , daar zit verschil in . Zit ook verschil tussen benzine en diesel versies wat betreft het "syncro" gedeelte .
Zijn er mensen die extra tanks ingebouwd hebben en zo ja, waar en hoe?
Hoeveel gedoe is het om de wagen wat hoger op zijn vering te zetten? T4 verhogen op zich duurt nog geen half uur . Maar als je een Syncro wil verhogen , moet je ook het achterste diff wat verlagen (dmv afstandbussen) , anders draaien de homokineten kapot onder de hellingshoek
Andere tips, opmerkingen of afraders? alles is onder een T4 al voorzien voor de ombouw naar syncro , dus de ombouw zal wel meevallen
Een aanrader wat betreft schokdemping : monteer de Sachs HD schokdempers , deze zijn beter bestand tegen offroad condities , de Bilstein B6 durven onder Syncro's wel kapot gaan , en meestal gaan ze dan kapot in warme landen . De Sachs kunnen wel tegen de hitte .
Hartelijke groet, Bart
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Ik zou je adviseren om het zelf om te bouwen.
De reden is simpel:
de opgedane kennis daarmee,
kun je later, als het er echt om gaat en je staat diep in de bush,
wellicht broodnodig kunnen gebruiken om weer in de bewoonde wereld te komen.
De reden is simpel:
de opgedane kennis daarmee,
kun je later, als het er echt om gaat en je staat diep in de bush,
wellicht broodnodig kunnen gebruiken om weer in de bewoonde wereld te komen.
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Volgend jaar hoop ik een nieuw project te doen en van mijn Caravelle lang een synchro te maken. Heeft iemand al eens geprobeerd?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
In Duitsland is dat al vaker gedaan . Neem eens een kijkje op het duitse T4 forum , daar vind je veel infoSnautzer schreef:Volgend jaar hoop ik een nieuw project te doen en van mijn Caravelle lang een synchro te maken. Heeft iemand al eens geprobeerd?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Bart,je hebt mail....
Grt.Harry
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Ik heb grote moeite om uit te vinden welke jaargangen wel of niet uitwisselbaar zijn... Het enige wat ik als leidraad heb is Ismet die stelt dat alles uitwisselbaar is en ik het beste een 2002er of daaromtrent kan zoeken omdat daar de kinderziektes uit zijn, en Pascal die stelt dat dat niet zo is. Alle dealers sturen me met een wazig praatje het bos in, heb nu een mailtje naar seikel.de gestuurd maar nog geen antwoord... iemand nog tips?
Groet, Bart
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Versnellingsbak benzineversie heeft andere verhoudingen dan die van een diesel.bart seinwezen schreef:Ik heb grote moeite om uit te vinden welke jaargangen wel of niet uitwisselbaar zijn... Het enige wat ik als leidraad heb is Ismet die stelt dat alles uitwisselbaar is en ik het beste een 2002er of daaromtrent kan zoeken omdat daar de kinderziektes uit zijn, en Pascal die stelt dat dat niet zo is. Alle dealers sturen me met een wazig praatje het bos in, heb nu een mailtje naar seikel.de gestuurd maar nog geen antwoord... iemand nog tips?
Groet, Bart
2.4d heeft andere verhoudingen dan 2.5tdi .
differentieel achteraan : verhoudingen zouden ook verschillend zijn naargelang 2.5i , 2.4d . 2.5tdi .
aandrijfassen zijn wel zelfde
grote aandrijfas naar achter zal vermoedelijk ook zelfde zijn , wel opletten vr kwb of lwb
bevestiging van versnellingsbakken aan subframe , tot 95 zijn anders dan die vanaf 96
als je specifiek een 2002 zou zoeken , ga je waarschijnlijk veel geld mogen ophoesten , en ik dacht niet dat er nog veel "kinderziektes" zaten in het syncro gedeelte , van 96 tot 03
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
dat zou dus inhouden dat de T4 uit 2002 uit bovenstaande advertentie zou passen... wat fijn zou zijn, want betaalbaar, voorhanden en met veel goed plaatwerk en onderdelen. Iemand nog een mooie motor of interieur overnemen (o?
Is er verder nog verschil in sperdifferentielen trouwens?
Groet, Bart
Is er verder nog verschil in sperdifferentielen trouwens?
Groet, Bart
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
en veel andere geschikte exemplaren zijn er niet voorhanden op het moment, zodoende
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Die T4 van de advertentie heeft ook een inschakelbaar sperdiff , is ook een voordeelbart seinwezen schreef:dat zou dus inhouden dat de T4 uit 2002 uit bovenstaande advertentie zou passen... wat fijn zou zijn, want betaalbaar, voorhanden en met veel goed plaatwerk en onderdelen. Iemand nog een mooie motor of interieur overnemen (o?
Is er verder nog verschil in sperdifferentielen trouwens?
Groet, Bart

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Dag Bart,
Wat is de reden dat je dit project wilt aangaan? Je kan ook een syncro kopen en daarmee het "rondje" doen. Of nog avontuurlijker; een UAZ 452 ter plekke kopen en later weer verkopen.
Ik vraag me af of VW syncro's daar ter plekke een beetje gangbaar zijn ivm onderdelen ivm pech.
Ben benieuwd naar je avontuur!
Groet,
David
Wat is de reden dat je dit project wilt aangaan? Je kan ook een syncro kopen en daarmee het "rondje" doen. Of nog avontuurlijker; een UAZ 452 ter plekke kopen en later weer verkopen.
Ik vraag me af of VW syncro's daar ter plekke een beetje gangbaar zijn ivm onderdelen ivm pech.
Ben benieuwd naar je avontuur!
Groet,
David
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Eigenlijk gewoon omdat het kan, al denk ik er al jaren over, maar nu is er een duidelijk 'window of opportunity'. Mongolie is de uiteindelijke eindbestemming geworden omdat Vladivostok me net iets te ver is om in 1 zomer te doen en China niet leuk - en duur- is om doorheen te rijden met een gids achter je stuurwiel. Maar verder is de reis het doel, vandaar een voertuig daar kopen geen optie is.
Weapon of choice zou natuurlijk een Toyota Landcruiser zijn, maar ten eerste kost me dat zomaar 20 tot 40 mille en ten tweede zijn die niet echt niervriendelijk, zeg maar. Vandaar het idee om het wat luxer te houden, want echt offroad wordt het toch amper, en de T4 die ik toch al heb te versyncro'en.
Natuurlijk zou een compleet uitgerust exemplaar welkom zijn, maar die zijn weinig voorhanden en duur.
Mijn T4 heeft daarentegen al een camperkenteken (ik moet ook aan de toekomst denken :o), dubbele airco, een standkachel, de looks en heel weinig roest. Ziedaar de afweging. Maar ik sta altijd open voor uitdedoosdenken :oD
Qua verkrijgbaarheid van T4 onderdelen in, laten we zeggen, Uzbekistan, raak je bij mij wel een gevoelig punt in ieder geval
Groet, Bart
Weapon of choice zou natuurlijk een Toyota Landcruiser zijn, maar ten eerste kost me dat zomaar 20 tot 40 mille en ten tweede zijn die niet echt niervriendelijk, zeg maar. Vandaar het idee om het wat luxer te houden, want echt offroad wordt het toch amper, en de T4 die ik toch al heb te versyncro'en.
Natuurlijk zou een compleet uitgerust exemplaar welkom zijn, maar die zijn weinig voorhanden en duur.
Mijn T4 heeft daarentegen al een camperkenteken (ik moet ook aan de toekomst denken :o), dubbele airco, een standkachel, de looks en heel weinig roest. Ziedaar de afweging. Maar ik sta altijd open voor uitdedoosdenken :oD
Qua verkrijgbaarheid van T4 onderdelen in, laten we zeggen, Uzbekistan, raak je bij mij wel een gevoelig punt in ieder geval

Groet, Bart
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Bakje met reserve onderdelen meenemen zoals schakel bollen brandstof filters luchtfilters wat leiding werk etc misschien?
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro
Zeker, en ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties qua onderdelen die mee moeten!