Vandaag de viscokoppeling uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Voor het loshalen van de Visco van het differentieel bracht
http://www.t4-wiki.de/wiki/Visco-Kupplung uitkomst.
Bij de revisieset - die vandaag zowaar binnenkwam - zat ook een jetser van een sleutel om het bovendeksel los te draaien, voor de onderzijde zelf een beugel gemaakt waar drie M10 boutjes doorheen in de tapgaten voor de cardan passen. Om de eerste slag los te krijgen was een arm van 2 meter nodig, goed inklemmen is een absolute must. De vloeistof die eruit kwam was een gitzwarte stroop, veel aangekoekt vuil binnenin, maar de slijtage van de plaatjes is beperkt, alleen een paar krasjes. De plof bij het openen en de taaie stroperigheid van de siliconen zijn in ieder geval tekenen dat het hoog tijd was voor een frisse vulling.
Daarna een paar uur lang de afwas gedaan, met een drie-bakken-spoelsysteem had ik uiteindelijk nog 3 van de 5 liter remreiniger over. Leuk klusje, maar lastig om de plaatjes van elkaar te krijgen, alles zit met zwarte stroop aan elkaar gekleefd en het is erg makkelijk om een plaatje te verbuigen.
Om de een of andere reden hebben alle plaatjes aan 1 zijde een vw-logootje ingestanst, face forward ten opzichte van de rijrichting in gemonteerde toestand, dus ook al zijn de plaatjes zo te zien omkeerbaar hou ik dat gewoon maar aan.
