- Het plaatsen van de verhogingen van de ontluchting van de aandrijftrein. Samen met de off-roadstand van de vering en grotere off road banden (komen er in het voorjaar op) komen we dan op een waaddiepte van 45 cm, t.o.v. de standaard 30 cm. Dat moet maar genoeg zijn, als de rivierdoorsteken dieper worden rijden we wel om of wachten we op lager water (meestal 's ochtends).
- Het plaatsen van een metalen motorbeschermplaat, ter vervanging van de huidige kunststof plaat. Die kunststof plaat komt dus t.z.t. te koop!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
een paar Seikel-aanpassingen
een paar Seikel-aanpassingen
Volgend jaar gaan wij naar IJsland, en willen daar ook zeker het hoogland in. Zojuist een afspraak gemaakt bij Seikel om daarvoor nog een paar aanpassingen te laten doen:
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Welke banden zou je gaan nemen ? En in welke maat ?
Een paar weken geleden nog naast deze gestaan (en onder gelegen) :
Ook eentje van Seikel


Een paar weken geleden nog naast deze gestaan (en onder gelegen) :
Ook eentje van Seikel


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Zó extreem wordt de onze niet! De ombouw van een T5 als de onze naar Seikel Extreme, incl lagere gearing, kost € 31.000,- ex BTW...
Banden zijn we nog niet helemaal uit. We hebben 16 inch wielen, en zóveel AT-banden met voldoende hoge load index zijn er daarvoor niet. Onze standaardmaat is 215/65/R16. We denken aan 225/70/R16 qua maat. Op de shortlist staan nu, na adviezen via dit en het Duitse forum: Misschien nog 235/60/R16, maar in die maat heeft alleen Michelin een voldoende hoge load index beschikbaar.
We neigen op dit moment naar de Michelins, aangezien die op de gewone weg echt de beste eigenschappen hebben, en dat is toch het grotere deel van wat we rijden.

Banden zijn we nog niet helemaal uit. We hebben 16 inch wielen, en zóveel AT-banden met voldoende hoge load index zijn er daarvoor niet. Onze standaardmaat is 215/65/R16. We denken aan 225/70/R16 qua maat. Op de shortlist staan nu, na adviezen via dit en het Duitse forum: Misschien nog 235/60/R16, maar in die maat heeft alleen Michelin een voldoende hoge load index beschikbaar.
We neigen op dit moment naar de Michelins, aangezien die op de gewone weg echt de beste eigenschappen hebben, en dat is toch het grotere deel van wat we rijden.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Waarom niet de General Grabber AT overwegen ?
Ik rijd zelf ook die Generals (op mijn Amarok) , en ben er héél tevreden over . Ze zijn veel baanvaster dan bvb de BF Goodrich AT , en hebben ook meer grip en véél beter in remvermogen bij nat wegdek , want bij nat wegdek zijn de BF G AT een regelrechte ramp .
Ik rijd zelf ook die Generals (op mijn Amarok) , en ben er héél tevreden over . Ze zijn veel baanvaster dan bvb de BF Goodrich AT , en hebben ook meer grip en véél beter in remvermogen bij nat wegdek , want bij nat wegdek zijn de BF G AT een regelrechte ramp .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- zonweringen
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Hallo bvddobb, Zeer geïnteresseerd in de banden keuze, wij zoeken op dit moment een vervanging voor de Goodyear Cargo banden en zitten te denken aan de Michelin Lattitude Cross, maar dan de 17”versie. Waar is de beschermplaat gekocht, in Nederland? Is er meer te melden over merk en type? En de verhoging van de aandrijflijn is dit ook in Nederland uitgevoerd?
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Die stonden wel op onze 'longlist', maar die waren niet beschikbaar met voldoende hoge load index voor onze standaardmaat, geloof ik. Wel in de grotere 225/70/R16. Dus dat zou ook nog kunnen. Ze zijn wel vrij vergelijkbaar met de Toyo's, lijkt het. Eens de prijzen vergelijken!Pascal-141 schreef:Waarom niet de General Grabber AT overwegen ?
Ik rijd zelf ook die Generals (op mijn Amarok) , en ben er héél tevreden over . Ze zijn veel baanvaster dan bvb de BF Goodrich AT , en hebben ook meer grip en véél beter in remvermogen bij nat wegdek , want bij nat wegdek zijn de BF G AT een regelrechte ramp .
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Op het Duitse Caliboard zijn een paar deelnemers die de Lattitude Cross deze zomer hebben laten monteren. Het is natuurlijk een 'compromis'-band (maar ja, onze Cali is één groot compromiszonweringen schreef:Hallo bvddobb, Zeer geïnteresseerd in de banden keuze, wij zoeken op dit moment een vervanging voor de Goodyear Cargo banden en zitten te denken aan de Michelin Lattitude Cross, maar dan de 17”versie.

We hebben allebei direkt bij Seikel besteld, en laten ze ook daar monteren. Meer omdat we daar in november toch in de buurt zouden zijn en het ook wel eens leuk leek om daar eens te gaan kijken en praten, dan ergens anders om. De telefonische contacten met die lui waren al erg leuk: heel open en hartelijk, leggen alles goed uit, ook zakelijk correct, en ze weten écht waar ze over praten! De motorplaat wordt het model 'Widder'. Ze hebben meerdere modellen, maar na een gesprek over hoe wij onze Cali gebruiken leek dit hen de beste keus, dus daar vertrouwen we maar op.zonweringen schreef:Waar is de beschermplaat gekocht, in Nederland? Is er meer te melden over merk en type? En de verhoging van de aandrijflijn is dit ook in Nederland uitgevoerd?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Die Michelins Latitude cross kan ik je aanraden. Ik rij er nu een paar maanden mee en ben uiterst tevreden. Op verharde weg doen ze het prima. Zeer goed op natte wegen. Wat mij verraste was hoe ver ik nog kwam op modderige paadjes en dergelijke. Ben door diepe plassen gereden, waarvan ik dacht toch zeker vast te komen staan, maar geen centje pijn. Heb laatst zelfs een caravan heen en weer gereden in een tuin waar enkele centimeters water op stond.bvddobb schreef:Zó extreem wordt de onze niet! De ombouw van een T5 als de onze naar Seikel Extreme, incl lagere gearing, kost € 31.000,- ex BTW...![]()
Banden zijn we nog niet helemaal uit. We hebben 16 inch wielen, en zóveel AT-banden met voldoende hoge load index zijn er daarvoor niet. Onze standaardmaat is 215/65/R16. We denken aan 225/70/R16 qua maat. Op de shortlist staan nu, na adviezen via dit en het Duitse forum: Misschien nog 235/60/R16, maar in die maat heeft alleen Michelin een voldoende hoge load index beschikbaar.
We neigen op dit moment naar de Michelins, aangezien die op de gewone weg echt de beste eigenschappen hebben, en dat is toch het grotere deel van wat we rijden.

- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Hoi,
Veel ervaring met Yokohama Geolandar AT 235/70/16 loadindex 107.
Doen het prima als AT en stil genoeg op de weg.
De hogere loadindex is erg prettig, zeker bij veel los puin.
Passen alleen in de drager onder de wagen als je de band aflaat.
Dus wel een pompje mee om de band op druk te zetten.
Maar die zul je toch wel bij je hebben voor als meer traxie gewenst is.
235/60/16 loadindex 100, niet doen.
te licht en te laag.
Ga je zeker je velgen mee beschadigen.
(spreek uit ervaring
)
Gr. Ron
Veel ervaring met Yokohama Geolandar AT 235/70/16 loadindex 107.
Doen het prima als AT en stil genoeg op de weg.
De hogere loadindex is erg prettig, zeker bij veel los puin.
Passen alleen in de drager onder de wagen als je de band aflaat.
Dus wel een pompje mee om de band op druk te zetten.
Maar die zul je toch wel bij je hebben voor als meer traxie gewenst is.
235/60/16 loadindex 100, niet doen.
te licht en te laag.
Ga je zeker je velgen mee beschadigen.
(spreek uit ervaring

Gr. Ron
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Ha Ron,
Bedankt voor je advies. Je had ons al eens eerder advies gegeven.
We nijgen op het moment naar 225/70/R16. Die maat geeft zo'n 2 cm meer bodemvrijheid dan de standaard 215/65/R16, en zou volgens zeggen nog gewoon onder de bus passen (evt heeft Seikel trouwens nog een beugel voor grotere dan de standaardmaat wielen onder de bus). De Michelins en de Toyo's zijn in die maat beschikbaar met load index 103. De Yokohama's en de General met 102.
Onze shortlist is dus voorlopig Michelin en Toyo, 225/70/R16 . De Michelins hebben dan nog een max snelheid van 210 km/u, de Toyo's van 190. Dus de Michelins staan ook dit moment nog op 1, de Toyo's op 2.
Bedankt voor je advies. Je had ons al eens eerder advies gegeven.
We nijgen op het moment naar 225/70/R16. Die maat geeft zo'n 2 cm meer bodemvrijheid dan de standaard 215/65/R16, en zou volgens zeggen nog gewoon onder de bus passen (evt heeft Seikel trouwens nog een beugel voor grotere dan de standaardmaat wielen onder de bus). De Michelins en de Toyo's zijn in die maat beschikbaar met load index 103. De Yokohama's en de General met 102.
Onze shortlist is dus voorlopig Michelin en Toyo, 225/70/R16 . De Michelins hebben dan nog een max snelheid van 210 km/u, de Toyo's van 190. Dus de Michelins staan ook dit moment nog op 1, de Toyo's op 2.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Het onder de bus passen ligt niet aan de beugel.
Dat ligt aan de ruimte in de bodemplaat.
Ook daar heeft Peter Seikel een oplossing voor.
Een andere bodemplaat die erin gelast moet worden.
Zelf heb ik die bewust niet genomen.
Erg duur voor een California.
Bijna het hele interieur moet uit de auto om deze erin te kunnen lassen.
Bij het lassen ben je bij de las ook de vuurverzonken laag kwijt.
Dus een grotere kans op roestvorming.
Het grote voordeel van de Yokohama 235/70/16 is de loadindex van 107.
Volgens mij de enigste met deze hoge loadindex.
En geloof mij, dat ga je [u]zeker[/u] merken.
Zowel wat betreft koersvastheid op hogere snelheid, als betrouwbaarheid in het terrein.
Deze band is veel stijver en beter bestand tegen insnijden van puin en rotsen.
In het zand durf ik deze banden ook verder af te laten als mijn banden hiervoor (235/60/16-100).
Gr.Ron
Dat ligt aan de ruimte in de bodemplaat.
Ook daar heeft Peter Seikel een oplossing voor.
Een andere bodemplaat die erin gelast moet worden.
Zelf heb ik die bewust niet genomen.
Erg duur voor een California.
Bijna het hele interieur moet uit de auto om deze erin te kunnen lassen.
Bij het lassen ben je bij de las ook de vuurverzonken laag kwijt.
Dus een grotere kans op roestvorming.
Het grote voordeel van de Yokohama 235/70/16 is de loadindex van 107.
Volgens mij de enigste met deze hoge loadindex.
En geloof mij, dat ga je [u]zeker[/u] merken.
Zowel wat betreft koersvastheid op hogere snelheid, als betrouwbaarheid in het terrein.
Deze band is veel stijver en beter bestand tegen insnijden van puin en rotsen.
In het zand durf ik deze banden ook verder af te laten als mijn banden hiervoor (235/60/16-100).
Gr.Ron
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Ron, we snappen je argumentatie heel goed. Maar het is altijd zoeken naar het juiste compromis voor een bepaald gebruik. Onze huidige winterbanden hebben bijv. een vrij agressief M+S profiel (doen het heel redelijk in de blubber!) en een hoge load index (109). Maar voor 'gewoon' gebruik op de weg vinden we ze toch te oncomfortabel: te veel 'zang' van het profiel en toch wel heel stug bij dwarsribbels. En in de praktijk rijden wij toch meer op de weg dan ervan af. Dus een load index van 107 of 109 is wel fijn in het terrein, maar voor erbuiten hebben we toch liever iets minder stugge banden. Dus op zoek naar 103 of 104.
Overigens zijn de Michelin's 235/60/R16 er ook met een index van 104. De diameter en de omtrek blijven dan hetzelfde als van onze standaard banden (dus geen extra 2 cm bodemvrijheid als bij de 225/70/R16, en ook geen tacho-aanpassing nodig), maar we vrezen eigenlijk dat 235 misschien te breed is voor onze bus (dat we bij volledige stuuruitslag de stabilisatorstang raken of zo).
Overigens zijn de Michelin's 235/60/R16 er ook met een index van 104. De diameter en de omtrek blijven dan hetzelfde als van onze standaard banden (dus geen extra 2 cm bodemvrijheid als bij de 225/70/R16, en ook geen tacho-aanpassing nodig), maar we vrezen eigenlijk dat 235 misschien te breed is voor onze bus (dat we bij volledige stuuruitslag de stabilisatorstang raken of zo).
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Overigens zijn de Michelin's 235/60/R16 er ook met een index van 104. De diameter en de omtrek blijven dan hetzelfde als van onze standaard banden (dus geen extra 2 cm bodemvrijheid als bij de 225/70/R16, en ook geen tacho-aanpassing nodig), maar we vrezen eigenlijk dat 235 misschien te breed is voor onze bus (dat we bij volledige stuuruitslag de stabilisatorstang raken of zo).
@bvddobb
Deze maat heb ik ook op de mijne en inderdaad met een load-index van 104H. Niks aan 't handje, ze raken niks. Misschien is de ET waarde van de velgen nog wel van invloed hierop. Mijn velgen zijn van Borbet 7Jx16 met een ET waarde van 40.
@bvddobb
Deze maat heb ik ook op de mijne en inderdaad met een load-index van 104H. Niks aan 't handje, ze raken niks. Misschien is de ET waarde van de velgen nog wel van invloed hierop. Mijn velgen zijn van Borbet 7Jx16 met een ET waarde van 40.

Re: een paar Seikel-aanpassingen
Dat zal zeker nog wel van invloed zijn. Eerlijk gezegd weten we zo niet eens wat de waarden van onze zomervelgen zijn, ze staan nu in de opslag... Komt van het voorjaar allemaal wel weer!t-vierder schreef: @bvddobb
Deze maat heb ik ook op de mijne en inderdaad met een load-index van 104H. Niks aan 't handje, ze raken niks. Misschien is de ET waarde van de velgen nog wel van invloed hierop. Mijn velgen zijn van Borbet 7Jx16 met een ET waarde van 40.

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: een paar Seikel-aanpassingen
Ik ben zelf ook bezig met andere banden en verhogen en heb Seikel daarover gemaild.
Seikel offreerde/adviseerde mij de Nokian Rotiiva AT 107T/108T XL, een zomerband met sneeuwvlokje en M+S aanduiding.
Comfortabel, stil en wat ik aan reviews kon vinden een goede band. En in het terrein zijn ze ook wel goed te zijn.
Maar zelf helaas nog geen ervaring mee.
Seikel offreerde/adviseerde mij de Nokian Rotiiva AT 107T/108T XL, een zomerband met sneeuwvlokje en M+S aanduiding.
Comfortabel, stil en wat ik aan reviews kon vinden een goede band. En in het terrein zijn ze ook wel goed te zijn.
Maar zelf helaas nog geen ervaring mee.