Gaat hier over een ACV 2.5 TDI.
Geluid varieerde op het toerental.
Eerst de spanrol (Kl*te klusje bij een ACV) + geleiderol multieriem vernieuwd.
Geluid werd iets minder......maar niet helemaal weg.
Daarna de spanrollen + riem brandstofpomp vervangen. Die spanrollen waren bij de vorige distributie niet vervangen.
Helaas....dit was het ook niet. Oude spanrollen waren absoluut niet slecht.
Raar.....buiten met geopende motorkap was niks te horen, binnen in de auto, onder het rijden wél.
Had al een paar keer koelvloeistof bij moeten vullen. Niet veel, maar tóch....

Tevens een hele lichte geur, die vrijkomt als je heet gietijzer afkoelt in water.
Dacht eerst dat de koppakking iets lekte, omdat ik pas vrij laat de oude blauwe G11 koelvloeistof heb verruild voor de rode G12 koelvloeistof. Deze 2 soorten mag je NIET mengen, omdat dit een chemische reactie aangaat en o.a je koppakking gaat aanvreten. Dit hoorde ik achteraf. Helaas blijft er in je motorblok + kachelradiateur altijd wel een paar liter oude blauwe G11 hangen.
De hardheid van het schurend geluid werd de laatste tijd wat luider.
Ik begon de waterpomp te verdenken, want geluid verplaatst zich door water veel sneller + harder als door lucht.
Wat zit er binnen in je cabine onder je dashboard? Inderdaad, de kachel-radiateur.
Met olie verversen + filter was de bodembeschermbak eraf.
Kappen van de distributie los gemaakt...
Yepp, bingo.......alles rondom de waterpomp was wit geoxideerd met rode spikkels.
Dus gistermorgen begonnen met de hele boel los te gooien + te vervangen.
Op de brug in de privé-werkplaats van Harmpie, die ook bij VW-Seat werkt.
Alleen heeft hij een hekel om te werken aan T4 bussen & VW Sharans/Seat Alhambra's.
Dus ik moest hem effe motiveren.

Geen olielekkages bij het oliepomphuis + krukas/cilinderkop keringen. Heb ik niks aan gedaan/ lekker laten zitten, scheelt een hoop werk. Had deze spullen wel besteld.
Nadat ik de eerste bout aan de onderkant van de waterpomp een paar slagen had losgedraaid, spoot de koelvloeistof eruit.
Duidelijk werd dat de O-ring de geest had gegeven.
Nadat de waterpomp gedemonteerd was, effe aan het lager gevoeld. Deze had geen speling, maar maakte wel herrie.
Omdat ik 2 weken terug de brandstofpomp-riem + spanrollen heb vervangen, hebben we gekozen om de nokkenas op 3 plaatsen af te tekenen met een dunne lakstift, op alle lagerkappen, natuurlijk nadat we de motor eerst exact op tijd hebben gezet.
Nadat alles is vervangen + afgesteld en dubbel gecheckt.....sleutel omgedraaid.....starten & direct goed lopen.

Materiaalkeuze:
SKF: Spanrollen & waterpomp. (oude pomp was van Graf, wél 20 tands)
Contitech: Getande riemen + multieriem.
Tevens de olieveer in de pomp vervangen, na 330.000km/18 jaar kan ik me voorstellen dat de voorspanning wat minder wordt, door iedere keer warm/koud. Bij koude start duurde het ongeveer 2 seconde voordat het olielampje uitging.
Ook het kunststof thermostaathuis + kunststof sensor koelbuisje aan de cilinderkop preventief vervangen.
Ze zien er nog goed uit, na 18 jaar.....eigenlijk niks mis mee.

Nu gaan we verder met het plaatwerk.
Vorige week nieuwe dorpels bij de deuren erin gelast.
Plus een nieuwe plaat aan de binnenkant laadruimte, bij het rechter achterspatbord.....
Dit moet nog afgewerkt worden + antiroest.
Werk zat, kan voorlopig nog vooruit met dit busje