Pascal-141 schreef:Waarom koop in hemelsnaam een harde polyurethaan bus , ipv een soepele rubber pendelsteun voor gebruik in een T4 ?
Polyurethaanbussen zijn goed voor vb Rally of racewagens ,maar niet voor een gewone auto in dagelijks gebruik , want alle demping is weg , je hebt nu geen trillingsdempende rubber meer , maar een "vaste" verbinding , wat natuurlijk een gedreun kan veroorzaken.
Ik heb zelf ook jaren met nylonbussen (vergelijkbaar met polyurethaanbussen)gereden in mijn vorig leven (racewagens) , en mijn ervaring is dat je , bij extreem gebruik, met die harde bussen , zelfs zo maar een stuk uit de alu versnellingsbak kan breken . Dit zal wel niet gebeuren bij een T4 , maar ik wil maar meegeven dat die originele rubbers niet voor niks zo soepel zijn.
In mijn hedendaagse leven heb ik ook een race wagentje. (Peugeot 205)
Gezien de grote motor zit hier een vol rubber (nylon of vol alu is echt niet te doen) pendelsteun in.
En inderdaad meer trillingen maar dan wel constant en niet alleen stationair.
De reden is dat ik nu de 3e pendelsteun ga monteren, die van Claus leek me veel sterker.
Dat de motor nu "opeens" stationair staat te trillen is natuurlijk niet waar, het is nu alleen maar voelbaar.
(kan me ook niet voorstellen dat "een Duitser" genoegen neemt met een dergelijk trilling bij stationair)
In tips en truuks is dit te vinden:
Het recept
Wat moet je doen:
• Je laat de warme motor stationair draaien met uitgeschakelde airco,
achterruitverwarming of andere motorbelastingen.
• Sluit de VAG tester aan.
• Selecteer de motorsturing (01).
• Selecteer inloggen (11).
• Voer login code in (12233).
• Kies kanaal 1 (brandstoftoevoer stationair).
• Je ziet nu o.a. twee waarden, nl. het getal 32768 en de gemeten brandstoftoevoer in
milligram per slag. Die laatste waarde verandert continu en je zult zien dat die waarde
regelmatig erg laag wordt (onder de 2 mg/slag). Dat zijn de momenten dat de motor een
slag overslaat. Het normale gebied waartussen de meetwaarde mag variëren is 2,2
mg/slag tot 9 mg/slag.
• Wat je nu moet doen is de waarde 32768 met zo'n 50 tot 100 verlagen tot bv. 32700.
Selecteer aanpassen (10) en voer die nieuwe waarde in.
• Beoordeel het resultaat. Zodra de waarde voldoende aangepast is zal het schokken
ophouden. Is het nog niet voldoende, verlaag de waarde dan met kleine stapjes verder
naar beneden.
• Als je tevreden bent over het resultaat, dan 'save' je de nieuwe waarde in het geheugen.
http://community.dieselschrauber.de/vie ... hp?t=25514
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.