Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Chiptunen of niet?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:31
Chiptunen of niet?
Ik heb op het forum over het algemeen positieve ervaringen gezien m.b.t. chiptunen.
Mijn T5 uit 2006 heeft een 1.9TDi met 88Kw, en daar is met chiptunen meer vermogen uit te halen.
Ook een lager verbruik is een optie. Wat ik hierover kon vinden op het forum is positief. Het leek me niet zo realistisch, maar blijkbaar is er toch wel wat te winnen m.b.t. het verbruik.
Af en toe hoor je ook wel wat over motorproblemen na het chiptunen.
En als je voor chiptunen zou gaan: wat is een goede aanbieder / tuner?
Kortom: wie heeft ervaringen en/of wetenswaardigheden over dit onderwerp?
Mijn T5 uit 2006 heeft een 1.9TDi met 88Kw, en daar is met chiptunen meer vermogen uit te halen.
Ook een lager verbruik is een optie. Wat ik hierover kon vinden op het forum is positief. Het leek me niet zo realistisch, maar blijkbaar is er toch wel wat te winnen m.b.t. het verbruik.
Af en toe hoor je ook wel wat over motorproblemen na het chiptunen.
En als je voor chiptunen zou gaan: wat is een goede aanbieder / tuner?
Kortom: wie heeft ervaringen en/of wetenswaardigheden over dit onderwerp?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Chiptunen of niet?
Een 1.9TDI is er nooit geweest met 88KW in een T5 .
Je bedoeld misschien 85PK ? of 105PK (77kw) ?
Of is hij al gechipt geweest ?
Deze blokken kunnen er goed tegen om gechipt te worden , er zit meer dan voldoende vermogenreserve in .
Je bedoeld misschien 85PK ? of 105PK (77kw) ?
Of is hij al gechipt geweest ?
Deze blokken kunnen er goed tegen om gechipt te worden , er zit meer dan voldoende vermogenreserve in .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:31
Re: Chiptunen of niet?
Pascal,
77kw is correct. Ik moet nog even wennen aan het T5 "jargon". 88kw is niet correct.
Ik hoef niet zo zeer het maximale vermogen, maar een beter verbruik en rustigere motor lijkt me prima.
Ik twijfel of ik de stap zou moeten zetten, en zo ja waar je een T5 het beste kan laten tunen. Het lijkt me best specialistisch werk wat je beter aan een goed aangeschreven specialist kan overlaten dan de locale garage. Mogelijk is dat niet zo kritisch meer tegenwoordig.
Mark.
77kw is correct. Ik moet nog even wennen aan het T5 "jargon". 88kw is niet correct.
Ik hoef niet zo zeer het maximale vermogen, maar een beter verbruik en rustigere motor lijkt me prima.
Ik twijfel of ik de stap zou moeten zetten, en zo ja waar je een T5 het beste kan laten tunen. Het lijkt me best specialistisch werk wat je beter aan een goed aangeschreven specialist kan overlaten dan de locale garage. Mogelijk is dat niet zo kritisch meer tegenwoordig.
Mark.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Chiptunen of niet?
PB gezien?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:31
Re: Chiptunen of niet?
PB?
Als nieuwkomer zal ik deze afko wel niet begrijpen.
Kan je me even verder helpen?
Als nieuwkomer zal ik deze afko wel niet begrijpen.
Kan je me even verder helpen?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Chiptunen of niet?
Kijk boven in de balk even bij Privéberichten.




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Chiptunen of niet?
Hoi,
Mij is heel duidelijk door de garage te verstaan gegeven dat het verbrui8k maar minimaal zal afnemen. De motor is zo ontworpen dat hij voldoende kracht heeft voor deze wagen.
De slijtage zal echter wel degelijk toenemen.
Ik zou het dus niet doen. Ik heb er ook voor gestaan en dus niet gedaan om bovenvermelde redenen.
Net zoals de gegevens bij de verkoop van een auto (verbruik van 1:15) altijd theoretisch is, zijn de gegevens van de 'tuner' ook theoretisch en vallen in de praktijk altijd tegen.
Peter
Mij is heel duidelijk door de garage te verstaan gegeven dat het verbrui8k maar minimaal zal afnemen. De motor is zo ontworpen dat hij voldoende kracht heeft voor deze wagen.
De slijtage zal echter wel degelijk toenemen.
Ik zou het dus niet doen. Ik heb er ook voor gestaan en dus niet gedaan om bovenvermelde redenen.
Net zoals de gegevens bij de verkoop van een auto (verbruik van 1:15) altijd theoretisch is, zijn de gegevens van de 'tuner' ook theoretisch en vallen in de praktijk altijd tegen.

Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
automaat en niks anders.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Chiptunen of niet?
Dat is het typische commentaar van iemand die geen ervaring heeft met chiptuning .ELPeter schreef:Hoi,
Mij is heel duidelijk door de garage te verstaan gegeven dat het verbrui8k maar minimaal zal afnemen. De motor is zo ontworpen dat hij voldoende kracht heeft voor deze wagen.
De slijtage zal echter wel degelijk toenemen.
Ik zou het dus niet doen. Ik heb er ook voor gestaan en dus niet gedaan om bovenvermelde redenen.
Net zoals de gegevens bij de verkoop van een auto (verbruik van 1:15) altijd theoretisch is, zijn de gegevens van de 'tuner' ook theoretisch en vallen in de praktijk altijd tegen.
Peter
De 1.9tdi motor heeft meer dan voldoende vermogenreserve . Ze worden in bvb een Golf verkocht met 150pk , terwijl zd in de T5 dichtgedraaid zijn naar 85 of 105pk .
Er zijn zat 1.9tdi blokken die dik 200pk ophoesten , dus een 1.9tdi uit een T5 die van 85/105pk naar pakweg 135a140pk gechipt word zal heus niet overlijden na een paar ritjes .
Er zijn hier op dit forum ook veel gechipte T5 met 1.9tdi
Een goed gechipte motor , gechipt door iemand met ervaring , zal wel degelijk zuiniger worden t.o.v. eenzelfde niet gechipte motor , als je dezelfde rijstijl aanhoud .
Maar niet zelden worden de extra pk's ook aangesproken, en dan kan het verbruik ook hoger zijn , wat geheel normaal is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Chiptunen of niet?
Ik heb mijn T5GP in Oirschot bij de VW garage laten chippen.
Wereld van verschil.
In Oirschot weten ze wat ze doen,ben er al 16 jaar tevreden klant.
Misschien hun eens even bellen?
Vraag naar Sjef.
Succes.

Wereld van verschil.
In Oirschot weten ze wat ze doen,ben er al 16 jaar tevreden klant.
Misschien hun eens even bellen?
Vraag naar Sjef.
Succes.

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Chiptunen of niet?
Kijk anders eens op de tdiclub.nl
Alle tdi's die ik gehad heb zijn softwarematig aangepast. De 1 wat extremer dan de andere maar nooit spijt.
Neem anders een kijkje op www.Vagtechniek.nl
Alle tdi's die ik gehad heb zijn softwarematig aangepast. De 1 wat extremer dan de andere maar nooit spijt.
Neem anders een kijkje op www.Vagtechniek.nl