Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Onjuiste temp weergave
Re: Onjuiste temp weergave
Ja, de onjuiste temperatuurweergave.
Vaak te laag soms goed, lijkt alsof het met een volle tank beter klopt.
Zou dat kunnen?
Als de waarde van de brandstoftank hoger is de waarde van de temperatuurmeter ook hoger????
Vaak te laag soms goed, lijkt alsof het met een volle tank beter klopt.
Zou dat kunnen?
Als de waarde van de brandstoftank hoger is de waarde van de temperatuurmeter ook hoger????
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Onjuiste temp weergave
Dat is een typische kwaal van de tellerunit. Printplaat achterin de tellerunit eens doorsolderen kan een oplossing zijn .VWZN schreef:Ja, de onjuiste temperatuurweergave.
Vaak te laag soms goed, lijkt alsof het met een volle tank beter klopt.
Zou dat kunnen?
Als de waarde van de brandstoftank hoger is de waarde van de temperatuurmeter ook hoger????
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Onjuiste temp weergave
Hallo T4 liefhebbers,
De thermostaat is inmiddels vervangen, zo ook de temperatuursensor en hij doet nog steeds precies hetzelfde
.
Waarschijnlijk hetzelfde wat er bij vwzn z'n bus speelt. Af en toe geven de temperatuurmeter en brandstofmeter precies hetzelfde aan... Of ik nu een halve of kwart tank vol heb, of dat de motor warm of goed warm is...ze geven hetzelfde aan, in spiegelbeeld. Net of ze allebei even veel stroom krijgen.
Het zal inderdaad aan de printplaat liggen, of iets anders wat met de stroomtoevoer te maken heeft.
Maar de motor wordt goed warm, ook bij 80 op snelweg in zijn 5, verder slaat de fan ook aan bij stationair draaien en wordt de radiateur goed heet en na rustig rijden koelt ie weer af. Dus om een lang verhaal kort te maken: Ik heb er wel vertrouwen in. Het staat niet meer bovenaan mijn prioriteitenlijstje. Komt later wel een keer. Misschien een keer zo'n extern metertje in de kachelslang inbouwen. Nu eerst wat apk punten.
Grtz

De thermostaat is inmiddels vervangen, zo ook de temperatuursensor en hij doet nog steeds precies hetzelfde

Waarschijnlijk hetzelfde wat er bij vwzn z'n bus speelt. Af en toe geven de temperatuurmeter en brandstofmeter precies hetzelfde aan... Of ik nu een halve of kwart tank vol heb, of dat de motor warm of goed warm is...ze geven hetzelfde aan, in spiegelbeeld. Net of ze allebei even veel stroom krijgen.
Het zal inderdaad aan de printplaat liggen, of iets anders wat met de stroomtoevoer te maken heeft.
Maar de motor wordt goed warm, ook bij 80 op snelweg in zijn 5, verder slaat de fan ook aan bij stationair draaien en wordt de radiateur goed heet en na rustig rijden koelt ie weer af. Dus om een lang verhaal kort te maken: Ik heb er wel vertrouwen in. Het staat niet meer bovenaan mijn prioriteitenlijstje. Komt later wel een keer. Misschien een keer zo'n extern metertje in de kachelslang inbouwen. Nu eerst wat apk punten.
Grtz


1.9D 1994



Stofhoezen vervangen
Hallo T4 mensen,
Net apk gehad en zijn er wat dingen waar ik geen ervaring in heb en het garage tarief word ik niet helemaal vrolijk van. Zijn er forumleden die ervaring hebben in het vernieuwen van stofhoesen aan de wielzijde, links + rechts. Uiteraard tegen een redelijke vergoeding.
Grtz
Net apk gehad en zijn er wat dingen waar ik geen ervaring in heb en het garage tarief word ik niet helemaal vrolijk van. Zijn er forumleden die ervaring hebben in het vernieuwen van stofhoesen aan de wielzijde, links + rechts. Uiteraard tegen een redelijke vergoeding.

Grtz

1.9D 1994



Re: Onjuiste temp weergave
Kit of lijm (is er speciaal voor), als de scheuren niet te groot zijn.
Stofhoezen vervangen
Hoi VWZN,
Ja klopt, zei de APK monteur ook. Ik heb er vandaag Womi kit opgedaan, dit is er speciaal voor. Vandaag onderste helft, maandag wiel 180 graden draaien en dan de andere helft.
Gewoon eerst goed schoonmaken en dan laagje kit op de gebarsten plaatsen, heb ik vandaag gedaan.
Aan de andere zijde (ook wielzijde) is de hoes nog goed,alleen zit het klemmetje om de as niet strak meer,. was ook apk punt. Iemand enig idee waar je zo'n klemmetje kan halen?
Voor de rest gaan we die ashoezen later wel vervangen, dit (kitten)is puur om snel door de keuring te komen.
Straks op mijn dooie gemak rustig zelf proberen die hoezen te doen. Kan volgens mij niet zo moeilijk zijn.
Grtz
Ja klopt, zei de APK monteur ook. Ik heb er vandaag Womi kit opgedaan, dit is er speciaal voor. Vandaag onderste helft, maandag wiel 180 graden draaien en dan de andere helft.
Gewoon eerst goed schoonmaken en dan laagje kit op de gebarsten plaatsen, heb ik vandaag gedaan.
Aan de andere zijde (ook wielzijde) is de hoes nog goed,alleen zit het klemmetje om de as niet strak meer,. was ook apk punt. Iemand enig idee waar je zo'n klemmetje kan halen?
Voor de rest gaan we die ashoezen later wel vervangen, dit (kitten)is puur om snel door de keuring te komen.
Straks op mijn dooie gemak rustig zelf proberen die hoezen te doen. Kan volgens mij niet zo moeilijk zijn.
Grtz
1.9D 1994



bovenste bout schokbreker lossen
Voor de APK moest ik de schokbrekers achter vervangen.
Goed ingelezen op het forum, o.a. Peter Multivan z'n verslag, en ik denk appeltje eitje..
-krikken op hun plaats, wiel eraf, so far so good.
-Krijg ik de bovenste bout dus met geen mogelijkheid los.. tientallen keren ingespoten met Imal.. met een vuistje op de ringsleutel lopen tikken... vergeet het maar. Ik denk ik heb een slagmoersleutel nodig, dit ding besteld
https://www.bol.com/nl/p/einhell-auto-k ... 0052608801
Na 10 min. gebruik kwam de rook eruit en zat de bout nog vast, wat een waardeloos ding was dat. Absoluut geen aanrader!
Ik naar de winkel en een dure Metabo slagmoersleutel gehaald.
Dan heb je wel wat zou je denken.. deze krijgt de bout dus ook niet los!!
Ik ken de techniek wel van je sleutel verlengen met een buis ofzo, maar, als je bout afbreekt ben je nog verder van huis. dus dit durf ik ook niet.
Zijn er misschien mensen die hier tips over kunnen geven. Ik zou echt niet weten hoe hij los kan komen
Bij voorbaat dank!
Thom
Goed ingelezen op het forum, o.a. Peter Multivan z'n verslag, en ik denk appeltje eitje..
-krikken op hun plaats, wiel eraf, so far so good.
-Krijg ik de bovenste bout dus met geen mogelijkheid los.. tientallen keren ingespoten met Imal.. met een vuistje op de ringsleutel lopen tikken... vergeet het maar. Ik denk ik heb een slagmoersleutel nodig, dit ding besteld
https://www.bol.com/nl/p/einhell-auto-k ... 0052608801
Na 10 min. gebruik kwam de rook eruit en zat de bout nog vast, wat een waardeloos ding was dat. Absoluut geen aanrader!
Ik naar de winkel en een dure Metabo slagmoersleutel gehaald.
Dan heb je wel wat zou je denken.. deze krijgt de bout dus ook niet los!!
Ik ken de techniek wel van je sleutel verlengen met een buis ofzo, maar, als je bout afbreekt ben je nog verder van huis. dus dit durf ik ook niet.
Zijn er misschien mensen die hier tips over kunnen geven. Ik zou echt niet weten hoe hij los kan komen

Bij voorbaat dank!
Thom
1.9D 1994



- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Onjuiste temp weergave
laten schrikken luk denk ik niet. maar een zware pijp er op en verlengen, breekt"ie dan er uit tikken is een lange bout.
eerst onder eerst los maken , dan is de druk er af.
eerst onder eerst los maken , dan is de druk er af.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bovenste bout schokbreker lossen
Die bouten bovenaan bij de schokdemper achteraan , durven wel eens helemaal vastgeroest komen te zitten ... dat gebeurt wel eens wanneer ze er jaren ingezeten hebben zonder los te maken...Thom schreef:Voor de APK moest ik de schokbrekers achter vervangen.
Goed ingelezen op het forum, o.a. Peter Multivan z'n verslag, en ik denk appeltje eitje..
-krikken op hun plaats, wiel eraf, so far so good.
-Krijg ik de bovenste bout dus met geen mogelijkheid los.. tientallen keren ingespoten met Imal.. met een vuistje op de ringsleutel lopen tikken... vergeet het maar. Ik denk ik heb een slagmoersleutel nodig, dit ding besteld
https://www.bol.com/nl/p/einhell-auto-k ... 0052608801
Na 10 min. gebruik kwam de rook eruit en zat de bout nog vast, wat een waardeloos ding was dat. Absoluut geen aanrader!
Ik naar de winkel en een dure Metabo slagmoersleutel gehaald.
Dan heb je wel wat zou je denken.. deze krijgt de bout dus ook niet los!!
Ik ken de techniek wel van je sleutel verlengen met een buis ofzo, maar, als je bout afbreekt ben je nog verder van huis. dus dit durf ik ook niet.
Zijn er misschien mensen die hier tips over kunnen geven. Ik zou echt niet weten hoe hij los kan komen![]()
Bij voorbaat dank!
Thom
met zo'n elektrisch onding van bol.com kun je nog geen sleutel in een deurslot omgedraait krijgen , dus die kun je al vergeten. Als je een échte luchtslagmoersleutel gebruikt die kracht genoeg heeft , en de bout zit vastgeroest kun je tegenslag hebben en de kop van de bout er zo afdraaien.
En dan heb je een probleem , want dan kan de schokdemper nog niet los uit de chassisbalk . Dan word het uitboren , leuk tijdverdrijf

Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 07 feb 2016, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Onjuiste temp weergave
Na een flink stuk rijden is bij mij de radiateur-inlaat omstreeks 95degC en de uitlaat 75degC. Geen koude plekken. Temperatuur lijkt me wat veel van het goede.
Wat is de juiste bedrijfstemperatuur van een 1.9TD? Welke temperatuur hebben jullie radiateurs?
Wat is de juiste bedrijfstemperatuur van een 1.9TD? Welke temperatuur hebben jullie radiateurs?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Onjuiste temp weergave
Dat lijkt mij vrij normaal voor een 1,9RobS schreef:Na een flink stuk rijden is bij mij de radiateur-inlaat omstreeks 95degC en de uitlaat 75degC. Geen koude plekken. Temperatuur lijkt me wat veel van het goede.
Wat is de juiste bedrijfstemperatuur van een 1.9TD? Welke temperatuur hebben jullie radiateurs?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
schokdemper achter demonteren
Schokdempers achter vervangen:
Onderste bout losmaken
Daarna schokdemper wat bewegen naar voor en achter en dan tussen bovenzijde schokdemper aan linker- en rechterzijde inspuiten met deblock olie van Innotec.
Aan de binnenzijde waar de bout doorsteekt ook inspuiten en geef het 10 minuten, daarna herhalen.
Bout proberen 10 graden los te draaien, daarna weer proberen vast te draaien. Weer inspuiten en herhalen.
Goed passende dop en wringijzer wil ook helpen, eventueel iets verlengen.
Ook een rake tik even op de kop wil soms ook wat helpen.
Neem de tijd en heb geduld.
Lukt het niet, dan naar een garagebedrijf en het laten doen.
Bij terugplaatsen een likje vet op de nieuwe originele bout doen en binnenzijde van de draad van de moer goed opzuiveren en schoonmaken.
En hoeft niet muurvast gezet te worden.
Groeten en succes
Peter
Onderste bout losmaken
Daarna schokdemper wat bewegen naar voor en achter en dan tussen bovenzijde schokdemper aan linker- en rechterzijde inspuiten met deblock olie van Innotec.
Aan de binnenzijde waar de bout doorsteekt ook inspuiten en geef het 10 minuten, daarna herhalen.
Bout proberen 10 graden los te draaien, daarna weer proberen vast te draaien. Weer inspuiten en herhalen.
Goed passende dop en wringijzer wil ook helpen, eventueel iets verlengen.
Ook een rake tik even op de kop wil soms ook wat helpen.
Neem de tijd en heb geduld.
Lukt het niet, dan naar een garagebedrijf en het laten doen.
Bij terugplaatsen een likje vet op de nieuwe originele bout doen en binnenzijde van de draad van de moer goed opzuiveren en schoonmaken.
En hoeft niet muurvast gezet te worden.
Groeten en succes
Peter
Schokdempers achter demonteren
Bedankt voor alle hulp/reacties,
Acht dagen bezig geweest, maar ik heb ze er met succes en heel eruit kunnen krijgen. Gewoon vaak inspuiten met Imal, speciaal spul van Womi en Deblock. Een paar tikken met de hamer, de voorgenoemde tips toepassen en vooral heel heel veel geduld hebben.
Hieronder de oude schokbrekers... Bij de schokbreker links-achter was zelfs het hele midden weg. De bus heeft 182 dkm op de teller, misschien dat dit de eerste keer was dat er nieuwe op zijn gezet.
Ik heb er vandaag schokbrekers van Monroe opgezet. Ligt nu wel een stuk beter op de weg,
vooral bij drempels en bochten.
Nu de volgende apk klus, de achterremmen. Links achter remt niet goed, denk erover om zowel links als rechts de remcilindertjes en remschoenen te vervangen.
Nogmaals, dank voor de reacties.
Groeten
,
Thom
Acht dagen bezig geweest, maar ik heb ze er met succes en heel eruit kunnen krijgen. Gewoon vaak inspuiten met Imal, speciaal spul van Womi en Deblock. Een paar tikken met de hamer, de voorgenoemde tips toepassen en vooral heel heel veel geduld hebben.
Hieronder de oude schokbrekers... Bij de schokbreker links-achter was zelfs het hele midden weg. De bus heeft 182 dkm op de teller, misschien dat dit de eerste keer was dat er nieuwe op zijn gezet.
Ik heb er vandaag schokbrekers van Monroe opgezet. Ligt nu wel een stuk beter op de weg,
vooral bij drempels en bochten.

Nu de volgende apk klus, de achterremmen. Links achter remt niet goed, denk erover om zowel links als rechts de remcilindertjes en remschoenen te vervangen.
Nogmaals, dank voor de reacties.
Groeten

Thom
Laatst gewijzigd door Thom op 10 feb 2016, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
1.9D 1994



- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Onjuiste temp weergave
Mooi Man dat het je gelukt is





Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Onjuiste temp weergave
De aanhouder wint


