Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ervaring met roetkat leegkloppen
ervaring met roetkat leegkloppen
Is dit gemakkelijk te doen, ik bedoel daarmee is het eronderuit halen en dan een half uurtje met hamer en staaf?
Of sta je daar de ganse voormiddag mee te klooien?
Of sta je daar de ganse voormiddag mee te klooien?
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Het hangt af van je eigen handigheid hoelang je daarmee bezig bent.
Meteen boutjes doorslijpen scheelt tijd.
De pijp die in de pijp van de middendemper schuift kan vast zitten.
Het keramische materiaal kapot slaan en verwijderen kan wel een half uur duren ja.
Groeten Peter
Meteen boutjes doorslijpen scheelt tijd.
De pijp die in de pijp van de middendemper schuift kan vast zitten.
Het keramische materiaal kapot slaan en verwijderen kan wel een half uur duren ja.
Groeten Peter
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
In theorie is het met een half uurtje gepiept, maar ga er maar van uit dat alles vastgerot zit waardoor je de halve dag al scheldend onder de auto ligt ..
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Is het de moeite waard om bij een nieuwe pijp, voor montage deze leeg te slaan/ kloppen. Is dat mogelijk ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Als het een nieuwe pijp is, dan is die al leeg.Dick B schreef:Is het de moeite waard om bij een nieuwe pijp, voor montage deze leeg te slaan/ kloppen. Is dat mogelijk ?

Als het een nieuwe roetkat betreft, dan is het de moeite waard om het meteen te doen,
maar dan zou ik meteen een roetkat vervangende pijp kopen, dat is goedkoper.
En geen pijp met demper van een 2.4 diesel er onder monteren als je een TDI hebt.
Dan ga je tegendruk creëren waar je dat niet wilt.
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
De pijp direct na de kat is in de eerste bocht helemaal door. Daar is een reparatiepijp voor. Mijn garage heeft een reparatiedeel en een nieuwe katalysator al liggen. Daar zit maar 30 euro prijsverschil in,Ik heb al een afspraak dat die volgende week dinsdag er onder gezet wordt. Ik heb zelf al even gekeken maar ik denk dat het gat zo dicht bij de katalysator zit, dat een reparatiedeel volgens mij niet mogelijk is Ik laat hem nu niet meer een kat vervanger bestellen.
Mijn vraag was eigenlijk of het echt de moeite waard is, dat ik dat nieuwe deel dit weekend op haal en de katalysator er uit ga slaan.
Mijn vraag was eigenlijk of het echt de moeite waard is, dat ik dat nieuwe deel dit weekend op haal en de katalysator er uit ga slaan.
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Een lange steenboor op de boormachine en gaatjes boren maar. Daarna pas beginnen kloppen. Dat scheelt een hoop gepeuter.
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Er zijn aftermarket roetkats waarbij er geen keramisch materiaal in zit, maar allemaal metalen schotjes..raf_construct schreef:Een lange steenboor op de boormachine en gaatjes boren maar. Daarna pas beginnen kloppen. Dat scheelt een hoop gepeuter.
En die zijn lastiger leeg te maken..
Heb ik toen gedaan met een plaatje metaal en stugge installatiekabel er aan in de boormachine en metalen schotjes kapot laten slaan.
Wat beduidend meer werk als met zo'n keramische steen er in..
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Als je er afscheid van neemt?? van de oude kat...Multivan Generation schreef: De pijp die in de pijp van de middendemper schuift kan vast zitten.
Het keramische materiaal kapot slaan en verwijderen kan wel een half uur duren ja.
Groeten Peter
We hebben het hele spul vanaf de flens van de downpijp losgemaakt (de boutjes door slijpen) en onder de auto uit gehaald
(dat is gemakelijker werken) en is zo gebeurd (een paar nieuwe boutjes zijn niet de kosten)
de pijp die in de middendemper schuift afgesneden en het deel wat er nog in de middendemper zat, in de lengte ingeslepen, met een grote waterpomptang de slijpnaad dicht geknepen
en dat 4x of 5x en dan is er zoveel materiaal weg van de pijp die erin zit dat die er zo uitgaat
dat er een klein stukje slijpnaad in de pijp van de middendemper zit maakt niet uit, want de nieuwe steek je er toch weer in en er komt een brede klem bovenop.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: ervaring met roetkat leegkloppen
Vergeet niet dat een volle originele kat ongeveer 50,- aan oud "ijzer" waard is. 
