Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
RVS uitlaat 2.5 TDI
RVS uitlaat 2.5 TDI
De uitlaat van mijn T5 2.5 TDI van 2008 vertoont langzamerhand wat ernstige roestplekken. Vooral de achterdemper; die valt bijna uit elkaar.
Allereerst een stuk pijp met diameter 154 mm gezaagd op een lengte van 450 mm en een paar deksels uit een stuk plaat geslepen met in het midden een gat van 60 mm gezaagd.
Daarna een stuk pijp, diameter 60 mm, afgezaagd op een lengte van 600 mm. In het verleden boorde ik hier heeeeeeel veel gaten in, zodat het een geperforeerde pijp werd, maar dat is bijzonder tijdrovend en een hoop geklieder met boorolie, vieze handen en giftige sjekkies.
Deze keer heb ik er wat sporen in getrokken met een snijschijf op de slijptol. Een snijschijf van 3 mm, 4 x overlangs en een snijschijf van 1 mm heel vaak diagonaal.
Ik vind het dus tijd worden voor een nieuwe uitlaat. Nu ben ik zelf pijpfitter/lasser en daarom is het voor mij niet zo moeilijk om zelf een uitlaat te bouwen. Heb er al menige gemaakt, ook voor auto's van andere mensen en ben vandaag begonnen een paar dempers te bouwen.Allereerst een stuk pijp met diameter 154 mm gezaagd op een lengte van 450 mm en een paar deksels uit een stuk plaat geslepen met in het midden een gat van 60 mm gezaagd.
Daarna een stuk pijp, diameter 60 mm, afgezaagd op een lengte van 600 mm. In het verleden boorde ik hier heeeeeeel veel gaten in, zodat het een geperforeerde pijp werd, maar dat is bijzonder tijdrovend en een hoop geklieder met boorolie, vieze handen en giftige sjekkies.
Deze keer heb ik er wat sporen in getrokken met een snijschijf op de slijptol. Een snijschijf van 3 mm, 4 x overlangs en een snijschijf van 1 mm heel vaak diagonaal.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Daarna kan het inelkaar zetten beginnen.
Eerst één kant het deksel er op en de binnenpijp door het gat steken en alvast deze kant aflassen.
Zo ziet dat er van binnen uit.
Dan RVS pannensponsen plaatsen.
Eerst één kant het deksel er op en de binnenpijp door het gat steken en alvast deze kant aflassen.
Zo ziet dat er van binnen uit.
Dan RVS pannensponsen plaatsen.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Uiteindelijk gingen hier 18 pannensponsen van 90 gram in. Flink volgepakt kan het tweede deksel er ook op.
Na alles afgelast en de lassen gereinigd te hebben, hebben we een mooi dempertje.
Morgen heb ik geen tijd, maar zaterdag hoop ik meer nieuws over de voortgang van dit projectje te hebben.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Gaaf dat je zelf kan
Maar mag het voor de APK???

Maar mag het voor de APK???
Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Voor de APK maakt dat niet uit. Een uitlaat moet 'gasdicht' zijn, voor de rest geen issues. Ik heb er nooit een opmerking over gehad en ook de mensen voor wie ik een uitlaat heb gemaakt hebben nooit enige last ondervonden.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
He T-vierder,daar word een oude pijpfitter nog vrolijk van als ik dat weer zo zie.Knap stukje werk en als het dan ook nog functioneert is het ok . 

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
t-vierder schreef:Voor de APK maakt dat niet uit. Een uitlaat moet 'gasdicht' zijn, voor de rest geen issues. Ik heb er nooit een opmerking over gehad en ook de mensen voor wie ik een uitlaat heb gemaakt hebben nooit enige last ondervonden.

Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Netjes gedaan hoor, maar kan het uit, qua tijd en materiaalkosten?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Een mooie pijp van voor naar achter zonder dempers; super geluid.





groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Zonet ook nog even tijd gevonden om een klempijpje voor te bereiden. Diameter 63 mm, welke precies om de 60 mm pijp heen past.
Op 30 mm van het eind, aan twee zijden een gaatje van 3,5 mm geboord en vanaf einde pijpje tot aan gat pijpwand doorgesneden met slijptol. Zodat de klem de 63 mm op de 60 mm kan vastklemmen.
Dit is zo,n uitlaatklem. Vroeger kocht ik die dingen kant en klaar, maar dan zijn ze van gegalvaniseerd pisbaktstaal en dat gaat heel hard roesten tegen
het roestvrijstaal aan. Heel veel kopervet er tegen aan smeren helpt wel, maar is niet blijvend. In feite combineer je zo zink, staal, roestvrijstaal en koper. Geen goeie combinatie, al moet ik erbij zeggen dat de uitlaat van mijn vorige T4 er na 5 jaar nog steeds geen hinder van ondervond. Vies, en hier en daar een roestplek, maar niks ernstigs. Maar nu dan toch twee van rvs gemaakt. Omdat dat mooier is
Zo ziet dat er straks uit. Het ene einde vastgelast aan de pijp, de andere kant met klem.
Op 30 mm van het eind, aan twee zijden een gaatje van 3,5 mm geboord en vanaf einde pijpje tot aan gat pijpwand doorgesneden met slijptol. Zodat de klem de 63 mm op de 60 mm kan vastklemmen.
Dit is zo,n uitlaatklem. Vroeger kocht ik die dingen kant en klaar, maar dan zijn ze van gegalvaniseerd pisbaktstaal en dat gaat heel hard roesten tegen
het roestvrijstaal aan. Heel veel kopervet er tegen aan smeren helpt wel, maar is niet blijvend. In feite combineer je zo zink, staal, roestvrijstaal en koper. Geen goeie combinatie, al moet ik erbij zeggen dat de uitlaat van mijn vorige T4 er na 5 jaar nog steeds geen hinder van ondervond. Vies, en hier en daar een roestplek, maar niks ernstigs. Maar nu dan toch twee van rvs gemaakt. Omdat dat mooier is

Zo ziet dat er straks uit. Het ene einde vastgelast aan de pijp, de andere kant met klem.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
dip schreef:Netjes gedaan hoor, maar kan het uit, qua tijd en materiaalkosten?
Waarschijnlijk niet, maar ten eerste hoef ik niet veel materiaalkosten te rekenen. Die pannensponsen zijn niet echt goedkoop, maar de pijp bestaat uit afvalstukken die ik bijna gratis kan meenemen van mijn werk. Arbeidsuren hoef ik niet te rekenen, want ik ben gewoon met mijn hobby bezig. Ook de uitlaten die ik voor andere mensen, goede vrienden, heb gemaakt vielen in de categorie hobby. Men kwam aan met bijzondere auto's zoals een Ford Thunderbird uit 1965 en Audi Quattro's van de eerste generatie. Dan ga ik echt niet zeuren over arbeidsuren. Bovendien werd ik tussentijds goed verzorgd en was het beregezellig.
Maar als ik wel alles zou rekenen, misschien zou het dan nog wel uit kunnen. De uitlaat van mijn T4 had na 5 jaar nog steeds geen enkele roestvlek, behalve op de plekken waar ik gegalvaniseerde klemmen had geplaatst. Ik weet zeker dat die uitlaat de auto overleeft. Als die auto over zoveel jaar totaal weggeroest is, ligt de uitlaat er nog ongeschonden bij. Op de lange termijn kan het wel degelijk uit, maar de meeste mensen zullen hun auto niet zo lang behouden en dan kan het niet uit.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Als je het materiaal niet hoeft te rekenen is dit inderdaad een hele goede manier om super dergelijke uitlaten maken. Zeker als je leuk vindt te doen.
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Ben vanmorgen begonnen met de oude uitlaat weg te halen. Ik kwam er daarna achter dat het expansiestuk aan één kant los was van de uitlaat.
Dat moest dus eerst even gerepareerd worden.
Simpelweg even een stukje plaat twee keer omslaan in de bankschroef en dat op de pijp vastlassen. Zo valt ie niet uitelkaar.
Daarna klempijpje op de eerste bocht gelast. Van hier uit kan ik verder bouwen.
Dat moest dus eerst even gerepareerd worden.
Simpelweg even een stukje plaat twee keer omslaan in de bankschroef en dat op de pijp vastlassen. Zo valt ie niet uitelkaar.
Daarna klempijpje op de eerste bocht gelast. Van hier uit kan ik verder bouwen.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Rond twaalf uur zat het eerste deel in elkaar.
En dan gaan we weer vrolijk verder.
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Zo, ik ben niet heel erg opgeschoten vandaag (had nog wat andere dingen tussendoor te doen), maar het is een goed begin. Of eigenlijk ben ik wel over de helft. Ter illustratie; foto's.
Het eerste deel hier tijdelijk opgehangen.
Hier het tweede ophangpunt.
Later nog een uitbreidinkje richting gemaakt richting de draagarm achter.
Het eerste deel hier tijdelijk opgehangen.
Hier het tweede ophangpunt.
Later nog een uitbreidinkje richting gemaakt richting de draagarm achter.
