Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
RVS uitlaat 2.5 TDI
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Als laatste een eerste opzetje gemaakt voor het deel dat over de draagarm komt.
Omdat de mijne vierwielaandrijving heeft moet de uitlaat direct achter draagarm naar beneden, onder de aandrijfas door.
Omdat de mijne vierwielaandrijving heeft moet de uitlaat direct achter draagarm naar beneden, onder de aandrijfas door.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Misschien een idee voor de volgende keer, ik maakte ook zelf RVS dempers voor de motoren.
Ik gebruikte geperforeerde RVS plaat. Als je die om een pijp van 54 mm wikkel, dan heb je ook ongeveer 60 mm.
Werkte prima!! Laste daarna aan 2 kanten een eind normale buis. Tenzij mensen een heel donker luid geluid willen, dan maak je voor de demper eerst een klankkamer.
mvg Rick
Ik gebruikte geperforeerde RVS plaat. Als je die om een pijp van 54 mm wikkel, dan heb je ook ongeveer 60 mm.
Werkte prima!! Laste daarna aan 2 kanten een eind normale buis. Tenzij mensen een heel donker luid geluid willen, dan maak je voor de demper eerst een klankkamer.
mvg Rick
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Dat met geperforeerde plaat heb ik in het begin ook gedaan, maar dat gaat alleen maar goed met heel dunne plaat. Qua stevigheid vertrouw ik dat niet. Maar misschien wil ik alleen maar veel te robuust bouwen.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Vanmiddag laatste hand gelegd aan m'n uitlaatje.
Achterdemper
stevig opgehangen.
Onder de aandrijfas door en dan over de draagarm heen naar voren.
Achterdemper
stevig opgehangen.
Onder de aandrijfas door en dan over de draagarm heen naar voren.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Klem voor.
Klem achter.
Alles zit lekker stevig en het raakt niks. Heb net nog even een klein proefritje gemaakt en daarbij met opzet iets te snel over verkeersdrempels gereden en heb geen 'klonk' gehoord. Ik ben dik tevreden.


Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Ziet er heel strak en netjes uit. 

Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Ziet er zeker mooi uit.
Heb je nu totaal dus 1 demper zonder kat?
En hoe is het geluid?
grt, Peter
Heb je nu totaal dus 1 demper zonder kat?
En hoe is het geluid?
grt, Peter
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Nice! Ben ook wel benieuwd naarhet geluid.
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Kijk nog even goed naar de foto's. Ik heb een grote demper midscheeps en een kleinere achter.ptr1968 schreef:Ziet er zeker mooi uit.
Heb je nu totaal dus 1 demper zonder kat?
En hoe is het geluid?
grt, Peter
Een katalysator heb ik aan deze auto nooit gezien. Een roetfilter had ie wel, maar de RDW heeft op mijn kenteken aangegeven dat er geen roetfilter aanwezig was. Dus dat roetfilter, dat al de nodige problemen had veroorzaakt, is verwijderd, samen met de EGR. De software is hier op aangepast.
Met deze nieuwe uitlaat hoor ik de turbo meer blazen bij stationair toerental, maar alleen als ik achter de auto sta. In de auto hoor ik dan niks anders dan anders. Zodra ik ga rijden hoor ik bij hard optrekken een iets harder gegrom. Niet spectaculair. Nu de turbo wat vrijer kan ademen zal ik waarschijnlijk een paar PK's gewonnen hebben, maar niet zoveel dat ik daar echt iets van merk.

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Hallo,
Mooi gemaakt! Ik heb 2 vraagjes: welke wanddikte heb je gebruikt? En heb je backing gas gebruikt?
Ps Ik ben zelf ook bezig met 1,5mm pijpwerk voor uitlaat rvs304 en passen meten hechten, maar nog niet aflassen, ik zie nu al bloemkooltjes aan de binnenkant vd pijp
gaat dit ten kosten vd sterkte?
Groetjes
Mooi gemaakt! Ik heb 2 vraagjes: welke wanddikte heb je gebruikt? En heb je backing gas gebruikt?
Ps Ik ben zelf ook bezig met 1,5mm pijpwerk voor uitlaat rvs304 en passen meten hechten, maar nog niet aflassen, ik zie nu al bloemkooltjes aan de binnenkant vd pijp

Groetjes
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
t-vierder, netjes gedaan hoor








Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Henk-1 schreef:t-vierder, netjes gedaan hoor![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dankjewel Henk. Hij bevalt prima


Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Gewoonlijk gebruik ik 1,6 mm wanddikte. Dit is een gebruikelijk wanddikte in de Nederlandse zuivelmaten. Deze keer was er even niks anders voorradig dan 2 mm, dus heb ik dat genomen. Daar wordt het geheel wel wat zwaarder van, maar dat vind ik niet zo'n probleem.S E B A S schreef:Hallo,
Mooi gemaakt! Ik heb 2 vraagjes: welke wanddikte heb je gebruikt? En heb je backing gas gebruikt?
Ps Ik ben zelf ook bezig met 1,5mm pijpwerk voor uitlaat rvs304 en passen meten hechten, maar nog niet aflassen, ik zie nu al bloemkooltjes aan de binnenkant vd pijpgaat dit ten kosten vd sterkte?
Groetjes
Ik heb geen backinggas gebruikt omdat ik dat niet heb. Bij het lassen heb ik de stroomsterkte redelijk hoog gezet en heb heel snel gelast, zodat er zo weinig mogelijk van binnen verbrandt. Natuurlijk had ik hier en daar wat 'bloemkolen' aan de binnenkant, maar dat is niet zo erg. Geen enkele uitlaat die door mij is gebouwd heeft ooit een probleem gehad. Zoals ik hier al eerder aangaf, was de uitlaat van mijn T4 na vijf jaar nog altijd puntgaaf en ook de uitlaat van de hier eerder aangehaalde Ford Thunderbird vertoonde na negen jaar hooguit een paar kleine roestplekjes die ik met RVS-beits zo kon verwijderen en dus ook nog helemaal puntgaaf was.
Maar die 'kooltjes' kunnen natuurlijk wel de flow van de uitlaatgassen beïnvloeden. Ik maak daar niet zo'n punt van. De uitlaten die ik bouw zijn tenslotte niet voor de Formule 1 bestemd. Maar mocht je het toch vervelend vinden, die 'kooltjes' aan de binnenkant van je lassen, dan zul je inderdaad je pijp moeten formeren, oftewel backinggas gebruiken. Het verstandigst is om het backinggas ook bij het hechten al te gebruiken. Zoals je al aangeeft ontstaan de 'kooltjes' al bij de hechten.
Een andere manier om 'kooltjes' tijdens het hechten te voorkomen is een techniek die ik in mijn werk ook vaak gebruik. Stel je lasapparaat in op 'tweetakt' (ik neem aan dat je weet wat daarmee bedoeld wordt) en de stroomsterkte flink hoog, zo'n 120 à 130 Ampère. Zet de twee delen tegen elkaar, je wolfram vlakbij de naad en druk dan de schakelaar een fractie van een seconde in. Dit geeft een hele kleine hecht die niet van binnen is verbrand. Soms willen de twee delen dan niet samenvloeien, maar dan probeer je het verderop nog eens. Een flink aantal van dit soort 'flitshechten' zijn even sterk als vier gewone hechten.
Succes!


Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Dank voor je uitgebreide reactie
Mijn grootste zorg was of de sterkte minder zou zijn zonder schermgas aan de binnenzijde. mbt flow maak ik me geen zorgen. Ik gebruik 63,5x1,5 en ben bang voor scheuren door de trillingen van motorblok die worden doorgegeven aan hele uitlaat. Ik ben geen profi-lasser, is niet mijn werk, maar kan me aardig redden (Fronius DC 1700) en vindt het leuk om te doen.
Misschien dat ik T-stuk met kraantje na de reduceer in de slang zet zodat ik schermgas kan gebruiken voor aflassen

Mijn grootste zorg was of de sterkte minder zou zijn zonder schermgas aan de binnenzijde. mbt flow maak ik me geen zorgen. Ik gebruik 63,5x1,5 en ben bang voor scheuren door de trillingen van motorblok die worden doorgegeven aan hele uitlaat. Ik ben geen profi-lasser, is niet mijn werk, maar kan me aardig redden (Fronius DC 1700) en vindt het leuk om te doen.

Misschien dat ik T-stuk met kraantje na de reduceer in de slang zet zodat ik schermgas kan gebruiken voor aflassen
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
Re: RVS uitlaat 2.5 TDI
Ik neem aan dat je wel een flexibel plaatst cq laat zitten tussen motorblok en uitlaat? Is wel belangrijk hoor, anders schudt en trilt de hele uitlaat met je motor mee. Het kan zijn dat het bestaande flexibel kapot is na jaren en vele kilometers. Bij een goeie automaterialenzaak kun je eventueel een universeel flexibel kopen voor een paar tientjes.
