Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik kwam deze tegen bij onze engelse broeders http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=404604
Wat vinden de plaatselijke experten (zwaait naar Peter en Pascal) hiervan?
uittreksel:
Bosch injectors, 2 stage injectors
88 bhp AJT engine but also of use on the 102 bhp ACV
fitting PP0.5 the 102 can enjoy a substantial performance improvement without the need for a remap around 125 bhp
en deze link: http://www.project-power.co.uk/
Wat vinden de plaatselijke experten (zwaait naar Peter en Pascal) hiervan?
uittreksel:
Bosch injectors, 2 stage injectors
88 bhp AJT engine but also of use on the 102 bhp ACV
fitting PP0.5 the 102 can enjoy a substantial performance improvement without the need for a remap around 125 bhp
en deze link: http://www.project-power.co.uk/
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik vind het altijd lachen , als ik zie hoe de Engelsen goochelen met PK's ...
Een 88pk voorzien van andere verstuivers en software , en bingo ! ze hebben dan ineens zomaar 150 PK , en dat op de standaard AJT bak.
En een ACV brengen ze met een vingerknip zo naar +160PK ...
Als je daartegenover dan bekijkt hoe ze hier in onze contreien veel werk en research moeten steken in een goed programma (voor de ECU) , om een AJT naar 120PK te brengen , en een ACV naar 135PK te kunnen brengen , zonder dat je met een rijdend milieudelict rondrijd , oftewel met een zwarte rookwolken uitbrakende T4 rondrijd .
Er zijn veel tuners op de markt , maar een GOEDE tuner die een auto kan chippen zonder extra rook of andere nare bijwerkingen , zijn er niet zo veel hoor.
Ik stel mij ook altijd vragen bij die "magische" verstuivers ,die er dan zogezegd +25% meer vermogen uithalen , en dan nog zonder ECU aanpassing ?
En over de herkomst/fabrikant/merk van die verstuivernozzles zwijgen ze ook stil . Zijn het kwalitatieve nozzles , of zijn het "made in china" nozzles (die na 10.000km al rotversleten zijn) ?
...
Een 88pk voorzien van andere verstuivers en software , en bingo ! ze hebben dan ineens zomaar 150 PK , en dat op de standaard AJT bak.
En een ACV brengen ze met een vingerknip zo naar +160PK ...

Als je daartegenover dan bekijkt hoe ze hier in onze contreien veel werk en research moeten steken in een goed programma (voor de ECU) , om een AJT naar 120PK te brengen , en een ACV naar 135PK te kunnen brengen , zonder dat je met een rijdend milieudelict rondrijd , oftewel met een zwarte rookwolken uitbrakende T4 rondrijd .
Er zijn veel tuners op de markt , maar een GOEDE tuner die een auto kan chippen zonder extra rook of andere nare bijwerkingen , zijn er niet zo veel hoor.
Ik stel mij ook altijd vragen bij die "magische" verstuivers ,die er dan zogezegd +25% meer vermogen uithalen , en dan nog zonder ECU aanpassing ?
En over de herkomst/fabrikant/merk van die verstuivernozzles zwijgen ze ook stil . Zijn het kwalitatieve nozzles , of zijn het "made in china" nozzles (die na 10.000km al rotversleten zijn) ?
...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Heb van die leverancier ook injectors gekocht voor mn ACV, weet zo het type niet.
Zijn gereviseerde met een ander type nozzle. Wordt door een engelse dieselspecialist geleverd op ruil basis.
Zonder remapping een behoorlijk merkbaar verschil (zonder zwarte rook). Na remapping op vermogenstestbank 156 pk.
Ik ben best tevreden.
Zijn gereviseerde met een ander type nozzle. Wordt door een engelse dieselspecialist geleverd op ruil basis.
Zonder remapping een behoorlijk merkbaar verschil (zonder zwarte rook). Na remapping op vermogenstestbank 156 pk.
Ik ben best tevreden.

T5.2 140 pk 4motion
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
En die 156PK is ook zonder roken ??guust schreef: Zonder remapping een behoorlijk merkbaar verschil (zonder zwarte rook). Na remapping op vermogenstestbank 156 pk.
Ik ben best tevreden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik zie weinig tot geen negatieve geluiden in de comments Pascal. Maar ik moet zeggen dat wat jij hier boven schrijft mij als leek zeer steekhoudend lijkt. Heb jij misschien kennissen of contacten die dit hebben gedaan?
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Wat is eigenlijk het 'probleem' van het opnieuw laten schrijven van software? Waarom doet iedereen hier zo moeilijk over? Het is een relatief simpele ingreep wat normale bedrijven doen op een rollenbank voor tussen de 250,- en 450,-. Kost tussen de 1 a 2 uur werk en zet alles helemaal strak zoals het hoort.
Ik zie zat auto's die 'Getuned' zijn met kroegpk's en geschatte waarden en pluimen als een malle....het is zonde.
Ik zie zat auto's die 'Getuned' zijn met kroegpk's en geschatte waarden en pluimen als een malle....het is zonde.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik heb zelf de pp2 injectoren erin zitten.
Het vermogen is idd vors toegenomen in vergelijk tot de orginele ajt injectoren.
Binnenkort na dat ik hem uitgelezen heb eens een afspraak maken met peter voor een chip op maat
Het vermogen is idd vors toegenomen in vergelijk tot de orginele ajt injectoren.
Binnenkort na dat ik hem uitgelezen heb eens een afspraak maken met peter voor een chip op maat
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Op zich helemaal niets mis met remappen buiten de kosten denk ik. Ik dacht zelf dat als je dan toch nieuwe verstuivers nodig hebt en dan als bonus wat meer power .... . Maar dan wel zonder rook en roet wolken achter mijn kont. Ben nu een beetje aan het rond kijken over het hoe en wat.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik heb geen probleem met herschrijven van software hoor Erdem , ik ben er zelfs voorstander vanErdem50 schreef:Wat is eigenlijk het 'probleem' van het opnieuw laten schrijven van software? Waarom doet iedereen hier zo moeilijk over? Het is een relatief simpele ingreep wat normale bedrijven doen op een rollenbank voor tussen de 250,- en 450,-. Kost tussen de 1 a 2 uur werk en zet alles helemaal strak zoals het hoort.
Ik zie zat auto's die 'Getuned' zijn met kroegpk's en geschatte waarden en pluimen als een malle....het is zonde.

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Nee , ik heb geen kennissen die met deze verstuivers rondrijden . (ik heb wel al ervaringen gehoord in de kennissenkring , van goedkope Chinese nozzles die het amper een paar 1000km volhouden , en dan beginnen problemen te geven)Snautzer schreef:Ik zie weinig tot geen negatieve geluiden in de comments Pascal. Maar ik moet zeggen dat wat jij hier boven schrijft mij als leek zeer steekhoudend lijkt. Heb jij misschien kennissen of contacten die dit hebben gedaan?
Maar zoals ik al zei : WAT voor nozzles gebruiken ze in de pp2 verstuivers ? De kwaliteit zal moeten blijken op lange termijn denk ik , en ik ben benieuwd hoeveel km ze zullen meegaan.
En dat bedoel ik niet negatief , ik ben er gewoon nieuwsgierig achter . Gaan ze het ook 300.000km volhouden zoals de originele , of geven ze het snel op ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Je kunt welke verstuiver dan ook gebruiken, brandstof in de motor krijgen lukt meestal ook wel met elke verstuiver zolang deze maar maar groot genoeg is, de turbo blijft domweg de bottleneck voor meer dan 135pk met de ATJ/ACV. Ik geloof nooit dat je meer vermogen met ook deze injectors gaat halen, zeker niet zonder rook. Je hebt gewoon genoeg zuurstof nodig om een bepaalde verbranding te kunnen bewerkstelligen. Ik geloof meteen dat mensen met deze verstuivers een goed verschil merken na plaatsing, echter de beloofde vermogens zijn met de standaard turbo een probleem.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Jos, mbt je opmerking over de onderbemeten turbo:
ik ben erg benieuwd naar jouw project met die ombouw naar volvo turbo (T5 gp intercooler, etc.) ... hoe is dat verlopen? Wat is het behaalde vermogen, koppel? Is dat gelukt uiteindelijk?
Bvd voor je antwoord
Ps ik vermoed dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is
ik ben erg benieuwd naar jouw project met die ombouw naar volvo turbo (T5 gp intercooler, etc.) ... hoe is dat verlopen? Wat is het behaalde vermogen, koppel? Is dat gelukt uiteindelijk?
Bvd voor je antwoord

Ps ik vermoed dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Die Volvo turbo was bij ons geen succes, er zit nu een 2,5 V6 tdi turbo op en incl. de Volvo verstuivers draaid deze rookvrij +/- 170pk. Ik ben de precieze cijfers even kwijt maar deze motor loopt wel heel fijn nu. Meer vermogen i.c.m. de relatief korte ACV bak maakt het rijden bepaald niet fijner, hij loopt nu al snel het rode gebied in.....Koppel kon ook niet hoger i.v.m. het vliegwiel, dit voel je nu al heel licht.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Hoi,
De informatie die ze geven op die website klopt niet en bepaalde zaken worden in het midden gelaten.
En net die zaken zijn nu belangrijk.
Ik zal, aan de hand van de 2 verschillende doel-motoren uitleggen waarom ik mijn bedenkingen er bij heb.
Voor de AJT, je gaat van 1 traps stanadyne met nozzlegrootte (0.184)
naar 2 traps Bosch-verstuivers met onbekende nozzlegrootte(waarschijnlijk 0.216).
Motorcomputer stuurt nog steeds aan naar brandstofpomp als 1 trap-verstuiver.
Onrustige motorloop bij stationair toerental is zeker waarneembaar, en bij hogere toerentallen, komt er naar verhouding te veel brandstof naar binnen, met als gevolg een wat onrustige auto.
Ook blijven de verstuivers te lang open staan(inspuit timing voor 1-trap verstuiver) met roeten tot gevolg. Verder: als er meer brandstof in komt, moet er ook meer zuurstof naar binnen komen, dus interkoeler en dan een grote is aan te bevelen i.v.m. thermische belasting. Ook zal de turbodruk aangepast moeten worden, en de combinatie met die verstuivernozzles is gewoon verkeerd. KKK turbo is dan de beperking. Dus remap is noodzakelijk uit meerdere oogpunten. Weerstandsrange voor verstuivernaald hoogtesensor ligt ook net iets anders.
Voor ACV, van 2-traps naar 2-traps. Lijkt een easy swap en dat is het ook, echter, je gaat naar grotere nozzles, dus er komt naar verhouding meer brandstof naar binnen. De verhouding brandstof: zuurstof klopt niet helemaal meer, je hebt meer turbodruk nodig ( standaard max 0.8 bar overdruk, je zult met deze nozzles richting de 1.0 bar maximale overdruk moeten gaan) en een grote interkoeler om het zaakje een beetje rookvrij te houden.
Nu je dit als achtergrond weet, dan kun je ook inschatten hoe betrouwbaar de comments op het UK-forum zijn.
Origineel VW: bij de 150 pk TDI is er gebruik gemaakt van 0.216 nozzles, in combinatie met een grote interkoeler en een variabele turbo die betrouwbaar meer druk levert als 1,1 bar. Dat is dus niet voor niets
En zoals Pascal reeds meldde: betrouwbare kwaliteit van die nozzles? merk en type?
Tuning doe je goed, inclusief alles wat er bij hoort, of je doet het niet clever, en dan kan het wel eens een teleurstelling worden.
Groeten en succes er mee.
Peter
De informatie die ze geven op die website klopt niet en bepaalde zaken worden in het midden gelaten.
En net die zaken zijn nu belangrijk.
Ik zal, aan de hand van de 2 verschillende doel-motoren uitleggen waarom ik mijn bedenkingen er bij heb.
Voor de AJT, je gaat van 1 traps stanadyne met nozzlegrootte (0.184)
naar 2 traps Bosch-verstuivers met onbekende nozzlegrootte(waarschijnlijk 0.216).
Motorcomputer stuurt nog steeds aan naar brandstofpomp als 1 trap-verstuiver.
Onrustige motorloop bij stationair toerental is zeker waarneembaar, en bij hogere toerentallen, komt er naar verhouding te veel brandstof naar binnen, met als gevolg een wat onrustige auto.
Ook blijven de verstuivers te lang open staan(inspuit timing voor 1-trap verstuiver) met roeten tot gevolg. Verder: als er meer brandstof in komt, moet er ook meer zuurstof naar binnen komen, dus interkoeler en dan een grote is aan te bevelen i.v.m. thermische belasting. Ook zal de turbodruk aangepast moeten worden, en de combinatie met die verstuivernozzles is gewoon verkeerd. KKK turbo is dan de beperking. Dus remap is noodzakelijk uit meerdere oogpunten. Weerstandsrange voor verstuivernaald hoogtesensor ligt ook net iets anders.
Voor ACV, van 2-traps naar 2-traps. Lijkt een easy swap en dat is het ook, echter, je gaat naar grotere nozzles, dus er komt naar verhouding meer brandstof naar binnen. De verhouding brandstof: zuurstof klopt niet helemaal meer, je hebt meer turbodruk nodig ( standaard max 0.8 bar overdruk, je zult met deze nozzles richting de 1.0 bar maximale overdruk moeten gaan) en een grote interkoeler om het zaakje een beetje rookvrij te houden.
Nu je dit als achtergrond weet, dan kun je ook inschatten hoe betrouwbaar de comments op het UK-forum zijn.

Origineel VW: bij de 150 pk TDI is er gebruik gemaakt van 0.216 nozzles, in combinatie met een grote interkoeler en een variabele turbo die betrouwbaar meer druk levert als 1,1 bar. Dat is dus niet voor niets

En zoals Pascal reeds meldde: betrouwbare kwaliteit van die nozzles? merk en type?
Tuning doe je goed, inclusief alles wat er bij hoort, of je doet het niet clever, en dan kan het wel eens een teleurstelling worden.
Groeten en succes er mee.
Peter
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping
Ik geloof dat ik op mijn 102 pk AXL de turbo en intercooler heb van de 150pk versie.Multivan Generation schreef:
Origineel VW: bijwaarschijnlijkk TDI is er gebruik gemaakt van 0.216 nozzles, in combinatie met een grote interkoeler en een variabele turbo die betrouwbaar meer druk levert als 1,1 bar. Dat is dus niet voor niets .
Peter
Die is al geremapt en rijdt hier heel vlot mee, waarschijnlijk rond de130 pk. Ik heb al langer de grotere nozzles op mijn verlanglijstje staan, en met de nieuwe koppeling nu moet ik wel richting 150 pk kunnen gaan op een betrouwbare manier.
Waar die nozzles vandaan gaan komen heb ik nog niet over nagedacht, eerst maar eens zorgen dat ik weer kan rijden.