Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Maximale draagvermogen assen

vragen over de T4
vw_s
Contacteer:

Re: Maximale draagvermogen assen

Bericht door vw_s »

De aslast vind je terug in het boekje van de T4 , in de tabel achteraan staan de aslasten , naargelang het type en uitvoering van T4 dat je hebt .
Dat lijkt me inderdaad logisch, echter ook het originele boekje heb ik er niet bij :muur Begin langzaam maar zeker te denken dat de vorige eigenaar bewust hiermee bezig is geweest om met velgen/banden te kunnen rijden die eigenlijk niet mogen voor de keuring...
Die loadindex zou prima kunnen, er zijn er ook die met een LI van 102 rondrijden met 195-70-15.
Max 190 km/u is prima, en dat haalt een normale bus buiten een 150 pk TDI en 204 pk benzine, en ongechipt toch niet.
Ik heb inderdaad op mijn standaard set en de winterset een loadindex van 100/102. De T klassering vind ik eerlijk gezegd wat mager qua marge; in de vorige T4 (2.5tdi ACV, SWB, DC, ongechipt) heb ik meer dan eens 180 gehaald. Zelfs bij een lichte helling zou de grens van 190 toch een reële optie zijn.

Anyway, de aanleiding voor deze zoektocht is dat ik een set 17" Borbet RST 18 velgen heb die ik graag zou opknappen en op de bus zou willen. Echter, omdat banden in 17" met een hogere LI dan 98 niet (zomaar?) verkrijgbaar zijn, twijfel ik of ik niet beter kan kijken naar een andere set velgen...
Al is het maar om geen gedoe te krijgen met de verzekering mocht dat een keer van toepassing zijn.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

vw_s schreef:
De aslast vind je terug in het boekje van de T4 , in de tabel achteraan staan de aslasten , naargelang het type en uitvoering van T4 dat je hebt .
Dat lijkt me inderdaad logisch, echter ook het originele boekje heb ik er niet bij :muur Begin langzaam maar zeker te denken dat de vorige eigenaar bewust hiermee bezig is geweest om met velgen/banden te kunnen rijden die eigenlijk niet mogen voor de keuring...
Die loadindex zou prima kunnen, er zijn er ook die met een LI van 102 rondrijden met 195-70-15.
Max 190 km/u is prima, en dat haalt een normale bus buiten een 150 pk TDI en 204 pk benzine, en ongechipt toch niet.
Ik heb inderdaad op mijn standaard set en de winterset een loadindex van 100/102. De T klassering vind ik eerlijk gezegd wat mager qua marge; in de vorige T4 (2.5tdi ACV, SWB, DC, ongechipt) heb ik meer dan eens 180 gehaald. Zelfs bij een lichte helling zou de grens van 190 toch een reële optie zijn.

Anyway, de aanleiding voor deze zoektocht is dat ik een set 17" Borbet RST 18 velgen heb die ik graag zou opknappen en op de bus zou willen. Echter, omdat banden in 17" met een hogere LI dan 98 niet (zomaar?) verkrijgbaar zijn, twijfel ik of ik niet beter kan kijken naar een andere set velgen...
Al is het maar om geen gedoe te krijgen met de verzekering mocht dat een keer van toepassing zijn.
Het is in Belgie toch niet toegestaan , met 17 of 18" velgen naar de keuring op een lichte vracht , dus tja... :knipoog
Maar bijna iedereen rijd met grote wielen rond.

LI 98 is ruim voldoende op een T4 om het veilig te houden. Ik heb op mijn zwarte er zelf 235/45R17 opzitten , met LI van97.
ik ken ook heel wat mensen die er helemaal niet op letten , en met een LI van 91 of 93 rondrijden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vw_s
Contacteer:

Bericht door vw_s »

Het is in Belgie toch niet toegestaan , met 17 of 18" velgen naar de keuring op een lichte vracht , dus tja... :knipoog
Maar bijna iedereen rijd met grote wielen rond.
Haha dat heb ik gemerkt idd :knipoog
Gelukkig moet ik altijd in Februari op keuring dus dan heb ik de winterbanden erop, die zijn gewoon standaard maat.
Thanx voor de info! Ik zet mijn eerste plan gewoon door :toppie
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

En een VW-dealer zou jou ook gewoon moeten kunnen helpen.
Of is dat een vuig woord?
Pascal-141

Multivan Generation schreef:En een VW-dealer zou jou ook gewoon moeten kunnen helpen.
Of is dat een vuig woord?
ga nu je mond maar spoelen , Peter

:bifun
My current cars:
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:ga nu je mond maar spoelen , Peter :bifun
Ik heb mijn dag vandaag :knipoog

Misschien kun je iets met de PR-nummers op je wagensticker om het zo indirect uit te vogelen?

Of D'ieteren even contacteren, die zouden toch zo die informatie, als service, kunnen geven?
Sjoerds

Bericht door Sjoerds »

In Nederland wordt er bij de APK gekeken naar de maximale aslast en het draagvermogen van de banden.
Het kan soms wel met personenwagenbanden, maar dan moet je wel goed op de loadspeed index letten.

In mijn geval is de maximum aslast achter 1510 kg en dus moet ik minimaal 99 (775 kg) hebben.
Dat betekent dat een 225/50-17 XL, 98 (in de XL-uitvoering) en 235/45-17, 97 (in de XL-uitvoering) net niet voldoen.

Een 235/50-17 in XL heeft een draagvermogen van 100 (800 kg) en kan dus net wel.
vw_s
Contacteer:

Bericht door vw_s »

Ik neem aan de D'Ieteren deze info wel zou moeten kunnen verschaffen idd. Nog niet geprobeerd...
De bandenmaat 235/50/r17 is idd een aardige optie, had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht :toppie
Zie dat deze ook niet in het op de 'Bandenwijzer Weetjewel' staat... Das in 95% ven de gevallen mijn referentie bij het zoeken naar andere bandenmaat opties.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Sjoerds schreef:In Nederland wordt er bij de APK gekeken naar de maximale aslast en het draagvermogen van de banden.
Het kan soms wel met personenwagenbanden, maar dan moet je wel goed op de loadspeed index letten.

In mijn geval is de maximum aslast achter 1510 kg en dus moet ik minimaal 99 (775 kg) hebben.
Dat betekent dat een 225/50-17 XL, 98 (in de XL-uitvoering) en 235/45-17, 97 (in de XL-uitvoering) net niet voldoen.

Een 235/50-17 in XL heeft een draagvermogen van 100 (800 kg) en kan dus net wel.

Het scheve is wel, alleen bij grijs kenteken. Met geel kenteken niet.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Pascal-141

vw_s schreef:Ik neem aan de D'Ieteren deze info wel zou moeten kunnen verschaffen idd. Nog niet geprobeerd...
De bandenmaat 235/50/r17 is idd een aardige optie, had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht :toppie
.
235/50R17 is ook te groot ...

235/45R17 of 225/50R17 met LI 97 of 98 is toch voldoende ? Naar de keuring kun je er toch niet mee ... Deze bandenmaten worden al sinds de T4 bestaat gebruikt door de liefhebbers . Ik rijd er zelf zo al 15jaar mee , vaak goed beladen , en nog vaker met zware aanhangers , nog nooit problemen of bandenschade gehad.
My current cars:
Plaats reactie