Dat lijkt me inderdaad logisch, echter ook het originele boekje heb ik er niet bijDe aslast vind je terug in het boekje van de T4 , in de tabel achteraan staan de aslasten , naargelang het type en uitvoering van T4 dat je hebt .

Ik heb inderdaad op mijn standaard set en de winterset een loadindex van 100/102. De T klassering vind ik eerlijk gezegd wat mager qua marge; in de vorige T4 (2.5tdi ACV, SWB, DC, ongechipt) heb ik meer dan eens 180 gehaald. Zelfs bij een lichte helling zou de grens van 190 toch een reële optie zijn.Die loadindex zou prima kunnen, er zijn er ook die met een LI van 102 rondrijden met 195-70-15.
Max 190 km/u is prima, en dat haalt een normale bus buiten een 150 pk TDI en 204 pk benzine, en ongechipt toch niet.
Anyway, de aanleiding voor deze zoektocht is dat ik een set 17" Borbet RST 18 velgen heb die ik graag zou opknappen en op de bus zou willen. Echter, omdat banden in 17" met een hogere LI dan 98 niet (zomaar?) verkrijgbaar zijn, twijfel ik of ik niet beter kan kijken naar een andere set velgen...
Al is het maar om geen gedoe te krijgen met de verzekering mocht dat een keer van toepassing zijn.